Hur lägger ni upp era ridpass??

sanio

Trådstartare
Inann har jag och min häst bara fucuserat på att få lite muskler och kondition så vi kan göra något. Nu har vi kommit en liten bit på väg och nu ska jag alltså lägga upp mina ridpass lite mera så jag kan börja jobba lite mer med henne.

Nu är jag intresserad av hur ni lägger upp era pass? Såg ett jätte bra svar i en annan tråd här inne. Kopiera gärna in det här. För jag har lite frågor.

1. Hur värmer ni?
2. Hur gör ni för att nå lösgjordhet i alla delar av kroppen?
3. Vad jobbar ni på sen i själva passet?
4. Hur avslutar ni?

Tror det kan blir väldigt intressant att läsa alla inlägg och lära av varann olika saker :O) Alla gör inte alla saker på samma sätt.

Sv: Hur lägger ni upp era ridpass??

1. Värmer med skritt på lång tygel och försöker svänga för ytterhjälper och bara bry mig om att bogen svänger, inte halsen. anser det färdigvärmt när jag på detta vis får hästen på yttertygeln.
2. Lösgör genom sidvärts av olika slag, öppnor, slutor, skänkelvikning, piruetter och antipiruetter.
3. Alltid övergångar av olika slag. Beroende på hästens dagsform och utbildning så kan det betyda allt möjligt.
4. Avslutar först i trav på lång tygel i mjuka bågar, sen låttridning tills hästen sänker halsen och frustar, sen skritt och sen avklädning och rullning.

Jag gillade inlägget du hade lagt upp på hur kopplar du ihop din häst? Kan du inte kopiera in det här??? Har en fråga där som jag undrar hur du gör det?

1. Värmer med skritt på lång tygel och försöker svänga för ytterhjälper och bara bry mig om att bogen svänger, inte halsen. anser det färdigvärmt när jag på detta vis får hästen på yttertygeln.
2. Lösgör genom sidvärts av olika slag, öppnor, slutor, skänkelvikning, piruetter och antipiruetter.
3. Alltid övergångar av olika slag. Beroende på hästens dagsform och utbildning så kan det betyda allt möjligt.
4. Avslutar först i trav på lång tygel i mjuka bågar, sen låttridning tills hästen sänker halsen och frustar, sen skritt och sen avklädning och rullning.

Skriver under...

Just nu, är vi under igångsättning och har ägnat oss åt ökning och minskning av skritt samt halter i lina.

Idag har jag haft en "hemma hos mig - koppla ur hjärnan förmiddag och bara varit", så jag hoppas att ingen ringer och tjatar i helgen, så kanske jag kommer upp på den lurviga vita också. Men det är lite för mkt som ska klaffa just nu.

Beror ju på vart hästen är, tränar ju en massa olika pållar av olika utbildningsgrad men generellt sett så skrittar jag runt och först letar jag upp bålsvinget.
När det är där kollar jag om den kan svänga med ytterbogen (struntar i var huvudet är).
Kan den det bestämmer jag en linje där hästen SKA gå med sina framben och får den att göra det genom att RIDA bogen och ibland använda dens hals för att kontrabalansera (inåtställd, utåtställd). Hästen får vara hur ostbågog den vill med resten av kroppen. Den ska bara gå på en linje med framhovarna.

När den gör det utan minsta gnäll flyttar jag om mig och rider in dens rumpa (böjjer den) tills den tar yttertygeln ärligt. Byter varv och gör samma sak.

Gör några piruetter och antipiruetter (fram och bakdelsvändning) för att kontrollera att den lyder mina sidledshjälper.

Därefter så är 99 % av alla hästar på mina hjälper ( i handen, den har spänt magen och därmed blivit tjockare och söker bägge mina skänklar).

Gör om allt ovan i trav. Klarar den inte att gå över i trav utan att tappa hjälperna så rider jag övergångar tills den klarar det. Ibland blir detta hela passet om det är en oubildad häst.

Funkar inte övergångarna så rider jag lite skolor av olika slag för att se om det hjälper.

Sen brukar jag ofta lägga in lite galopp av olika svårighetsgrad. Fattningar bara för de yngre och för de mer utbildade skänkelvikningar, byten, piruetter etc.

Efter detta brukar hästen vara ganska lös vilket "mina" spanjorer oftast behöver för att kunna klara av travökningar så då övar vi på det.

Avslutar med att SAMLA, alltifrån det som kallas halva steg till mer avancerat tramp, typ 5 minuter av detta bara.

Sen brukar vi avsluta med att jogga i westernstile, sitter ner och har lång tygel och gör rider små serpentiner och åttvolter på bara pyttehjälper tills hästen är som smör och frustar nöjt med huvudet nere i backen.

Avskrittning och sen brukar jag klä av hästen i picaderon så att den får rulla sig eftersom våra hästar aldrig får gå i hagen, finns ingen...

Hästarna har blivit ytterst sammarbetsvilliga sen jag började inkludera rullning. Jag är tanten som tvingar dem att JOBBA men oxå rullningstanten vilket gav mig en helt annan status bland djuren här. Alla tittar förväntansfullt på mig för att bli den utvalda
Kallas mutor

1. Hur värmer ni?
4. Hur avslutar ni?

Bra tråd! :) Kan bli spännande att läsa!

1. Lägger in lättsammare övningar och sånt som inte är särskilt fysiskt krävande. Tar alltså "kontroll" i princip direkt när jag hoppat upp (inte fri skritt) men bryr mig inte ett dugg om vart huvudet hamnar och lägger ingen större fokus vid rakriktningen.
De flesta övningar jag lägger upp handlar mest om att öva mitt fokus/kroppskontroll/min känsla, försöker t ex "känna in" hästen och försöka vara i nuet, känna efter hur hästen rör sig och om jag har kontakt med kroppsdelarna. Kan t ex bestå av att rida större volter och byta varv genom att länga nya yttertygeln och sitta om, ge hästen reaktionstid utan att korrigera om den inte böjer om direkt utan liksom testa hur pass bra svar jag får på de grundsignalerna och låter det gå några steg innan jag med tygeln eller andra hjälper talar om för hästen att böja sig.
Bara som ett exempel.

2. Jag är lite sån som utgår ifrån hur hästen känns i början av passet och försöker anpassa förväntningarna därefter. Känns hästen stel eller ojämn kanske jag inte kommer få till riktigt bra lösgjordhet och rakriktning den dagen även om man strävar efter att förbättra det, tar liksom hänsyn till hur hästen känns och gör så gott man kan utifrån situationen (för att inte hålla på och korrigera och kräva extra mycket i frustration när hästen i själva verket har en dålig dag och det tar emot i kroppen). Jag rider ju såpass korta pass (20-35 minuter) och har ändå en 19-årig häst, om jag känner att det finns anledning att "rida igenom" så försöker jag rida två pass istället och börjar då i regel med mer gratis andra passet. Om det då berodde på lite stelhet så börjar det även bättre nästa gång vi ska dressyra för att han blev igenomjobbad gången innan. (Är inte sån som tror att man kan "rida hästen frisk" utan försöker hålla kusen i så bra trim som möjligt även utanför ridningen, även om jag iofs tror att man kan rida hästen till obehag och på sikt hältor. :P )
Men ofta känns det ju faktiskt bra redan i början av passet och jag behöver inte fokusera så mycket på att "rida loss" hästen. Checkar istället av grunderna och lägger upp övningar dels utifrån vad vi långsiktigt behöver förbättra och dels utifrån om det är något speciellt just för dagen. (Rakriktning, balans, avslappning, kanske bara coola ner om det är en stressig dag, osv.)

3. Passen är ju alltså upplagda i förplanerade övningar (inte ristat i sten i förväg utan jag har många att välja på och kan improvisera just valet av övningar under passet) med de minst fysiskt krävande först, de "förberedande" eller halvkrävande i mitten av passet. Förberedande kan t ex vara att försöka förbättra rakriktningen inför lite mer rakriktningskrävande övningarna, checka av balansen innan jag går vidare till något mer balanskrävande, börjar öva lite "snällt" på samlingen om hästen behöver energi och tonus till det jag tänkt avsluta med, osv.
En övning kan innehålla flera olika moment men har alltid en tanke bakom, är sällan mer än motsvarande max ett varv runt ridhuset längd-mässigt, görs alltid 1-3 gånger per varv. Känner jag behov av mer övning på "samma sak" så byter vi till någon annan likartad övning så det inte blir tjatigt och gör troligtvis något annat emellan.
Under ett genomsnittspass kanske vi hinner med att fokusera på 2-4 olika saker och hinner med kanske 4-8 övningar (fler om det går bra och mest blir som check/variation).

4.Försöker att avrunda med något som känns enkelt och som ger tillfälle att sträcka ut/slappna av. Fast där ska väl erkännas att jag borde bli noggrannare, det händer att jag sitter av direkt efter det jobbigaste för att jag inbillar mig att hästen ser det som en belöning när jag hoppar av! :angel: Men då skrittar jag iaf runt med hästen ett tag som nedvarvning fysiskt.

Senast ändrad:

1. Hur värmer ni?

Jag börjar med att longera i 10-15 minuter i trav och galopp. Jag är lite i tyngsta laget för hästen just nu, och tycker att det är skonsammare för honom att få värma upp utan ryttare. Dessutom ger det mig en bra möjlighet att se hur han rör sig för dagen, och för honom att bli mentalt redo för ridpasset om han är lite spänd.

När jag sitter upp så brukar jag börja med att rida stora mjuka volter och serpentinbågar, och ökningar på en eller annan diagonal för att känna att han svarar framåt på hjälperna genom hela kroppen. Jag gör tvärtemot Djurjouren och rider främst på innerhjälperna. Jag vill att hästen ska vara eftergiven i innersidan och sträcka sig framåt mot yttertygeln innan jag gör något annat. Jag använder också gärna skänkelvikning under uppvärmningen.

För min häst är det just de här stora, mjuka bågarna i böjning som funkar allra bäst. De dagar han sitter fast lite extra i knopp eller kropp kan jag nästan få rida lite i övertempo, och vara väldigt noga att inte blockera med ytterhanden. Fastnar vi i en rörelse senare i passet så är just en volt eller båge i rund form både i överlinje och böjning bästa sättet att komma i ett bra utgångsläge igen.

För en grönare häst kanske inte förutsättningarna finns att rida på det här viset, övertempo t ex är bara dumt om inte hästen har någon balans. På en sån häst blir det A och O att hitta balansen så att jag kan göra de här övningarna. Den måste lära sig att låta mig reglera tempot och att lyda de signaler jag behöver för att forma dess kropp. På en sån häst blir hela ridpasset en fråga om att trimma in knapparna och reglagen och hitta balansen - övergångar, "myrsteg", skänkelvikning, framdelsvändning.

Jag tränar ofta på det som känns lockande för dagen, vilket i sin tur beror på hur hästen känns. Känns han som en kung kan det bli mer samlat arbete, piaff och passage. Känns galoppen extra bra och han är mentalt lösgjord så kan det bli mer bytesträning. Andra dagar går vi igenom basics, rider upp mot spegeln rakriktad och i skolorna och pillar med dem. Han gillar bäst när man inte sitter och nöter varv på varv. Helst ska man skritta lite på lång tygel, ta tyglarna, göra en grej, och så sakta av och tala om för honom hur fantastisk han är och ge honom en sockerbit. Och så skrittar man lite till och sen gör man en ny grej. Då blir han väldigt nöjd!

4. Hur avslutar ni?

Oftast avslutar jag genom att sitta av när han har gjort något extra bra, och så skrittar jag av genom att leda honom. Annars så låter jag honom galoppera och trava ett tag i en öppen, rund form så att han får stretcha, och sen leder jag honom i skritt.

Blev intresserad av vad du menade med bålsvinget??

Nu börjar jag få ihop i mitt huvud lite mer hur jag ska lägga upp mina pass.

Hoppas att fler vill svara. Man lär sej jätte mycket :)

På de välskolade (Och extremt oskolade, typ första gångenerna de skolrids) rider jag oxå bara på innerhjälperna och med i princip hängande yttertygel tills de självmant tar yttertygeln, men jag tycker det funkar sämre på de som inte har full kroppskontroll, dvs inte kan balansera upp sig vid innertygelhjälper.

Men det är svårt att låta bli yttertygeln tycker jag. Vi har såna här konstiga tyglar där den sista delen på kanske 50 cm är ihopsydda om nån förstår hur jag menar så jag brukar hålla vanligt tag i innertygeln och sen med ytterhanden längst ut på den ihopsatta delen, då blir det i princip omöjligt för mig att påverka dem med yttertygeln trots att min olydiga väldigt initiativrika ytterhand försöker trots stränga tillsägelser från mig själv att låta bli:D

Bålsving...Hm..hur förklarar man det.
När hästen tar fram ytterbakben (och därmed höften) så ska bålen svinga åt motsatta hållet. Så att ryttaren rör sig sidleds istället för den mest vanliga jucksitsen.
Detta är det allra svåraste att lära sig tycker jag mig se, man måste stärka upp sina bålrörelser väldigt för att ändra en jucksits till en "swungsits":D

Men om man inte har bålswunget så kan man aldrig få en stabil takt, eller en lösgjord eller jämnsidig häst. Bålsvinget är viktigast av ALLT.

Och oftast det som saknas hos de flesta ekipage.

Intressant- jag gör nog lite som du faktiskt. Rider framåt i början och försöker få hästen att komma ut till yttertygel och ytterskänkel.
Min häst kan jag inte få att röra sig genom kroppen om jag inte ökar upp och får henne att ta för sig framåt.
Jag värmer upp i galopp, och gör första delen av jobbet i galopp oxå. Sen känns traven mycket bättre.
KL

Min tanke är 1- renodla hjälperna, kollar att hästen är hyfsat lydig för gas och broms. Är den inte det så tycker jag det är svårt att komma vidare.
Allt bygger ju på att man har ett signalsystem som fungerar.

Jag vill variera så mycket som möjligt under ett pass. Inte rida i "arbetstempo" för mycket utan antingen lite kort eller lite långa steg. Jag tänker tvärtemot Totola att om jag rider 60 min om dagen, varav kanske 20 min är skritt utan krav så vill jag att hästen ska jobba övrig tid- med återhämtningspauser när det behövs. Tränar mycket på att länga galoppen utan att tappa bärighet och avspändhet. Så min häst som är äldre och tävlar rider jag ganska intensivt när jag rider på banan Sen vilar den sig ju övriga 23 timmar...

Jag vill känna att hästen travar på studsmatta, att det blir fjädrar i benen, att den kan enkelt variera tempo och steglängd utan att tappa fjädrarna. Och att jag kan fjädra med och känna mig som en lycklig del av det hela.

Avslutning låter jag hästen bli lägre, men jag får passa mig så hon håller ihop och inte blir framtung. Stora volter i båda varv, sen skritt på lång tygel 10 min.

Tycker du alltså att ryttaren också ska röra sig i sidled i samband med bålsving?
Låter lite udda i mina öron som jobbar stenhårt med att -inte- röra mig i sidled med hästen (som har väldigt mycket rörelse i höfterna) eftersom jag fått lära mig att det är ergonomiskt fel ur rid-aspekt att röra sig i sidled. Fast då kanske man tänker på när hela ryggen och allt rör sig i sidled snarare än det pyttelilla man måste kunna släppa igenom för att vara följsam, men samtidigt vara stilla i resten av kroppen?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 738
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 222
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp