Sv: Hur lägger ni upp era ridpass??
1. Hur värmer ni?
2. Hur gör ni för att nå lösgjordhet i alla delar av kroppen?
3. Vad jobbar ni på sen i själva passet?
4. Hur avslutar ni?
Bra tråd!
Kan bli spännande att läsa!
1. Lägger in lättsammare övningar och sånt som inte är särskilt fysiskt krävande. Tar alltså "kontroll" i princip direkt när jag hoppat upp (inte fri skritt) men bryr mig inte ett dugg om vart huvudet hamnar och lägger ingen större fokus vid rakriktningen.
De flesta övningar jag lägger upp handlar mest om att öva mitt fokus/kroppskontroll/min känsla, försöker t ex "känna in" hästen och försöka vara i nuet, känna efter hur hästen rör sig och om jag har kontakt med kroppsdelarna. Kan t ex bestå av att rida större volter och byta varv genom att länga nya yttertygeln och sitta om, ge hästen reaktionstid utan att korrigera om den inte böjer om direkt utan liksom testa hur pass bra svar jag får på de grundsignalerna och låter det gå några steg innan jag med tygeln eller andra hjälper talar om för hästen att böja sig.
Bara som ett exempel.
2. Jag är lite sån som utgår ifrån hur hästen känns i början av passet och försöker anpassa förväntningarna därefter. Känns hästen stel eller ojämn kanske jag inte kommer få till riktigt bra lösgjordhet och rakriktning den dagen även om man strävar efter att förbättra det, tar liksom hänsyn till hur hästen känns och gör så gott man kan utifrån situationen (för att inte hålla på och korrigera och kräva extra mycket i frustration när hästen i själva verket har en dålig dag och det tar emot i kroppen). Jag rider ju såpass korta pass (20-35 minuter) och har ändå en 19-årig häst, om jag känner att det finns anledning att "rida igenom" så försöker jag rida två pass istället och börjar då i regel med mer gratis andra passet. Om det då berodde på lite stelhet så börjar det även bättre nästa gång vi ska dressyra för att han blev igenomjobbad gången innan. (Är inte sån som tror att man kan "rida hästen frisk" utan försöker hålla kusen i så bra trim som möjligt även utanför ridningen, även om jag iofs tror att man kan rida hästen till obehag och på sikt hältor. :P )
Men ofta känns det ju faktiskt bra redan i början av passet och jag behöver inte fokusera så mycket på att "rida loss" hästen. Checkar istället av grunderna och lägger upp övningar dels utifrån vad vi långsiktigt behöver förbättra och dels utifrån om det är något speciellt just för dagen. (Rakriktning, balans, avslappning, kanske bara coola ner om det är en stressig dag, osv.)
3. Passen är ju alltså upplagda i förplanerade övningar (inte ristat i sten i förväg utan jag har många att välja på och kan improvisera just valet av övningar under passet) med de minst fysiskt krävande först, de "förberedande" eller halvkrävande i mitten av passet. Förberedande kan t ex vara att försöka förbättra rakriktningen inför lite mer rakriktningskrävande övningarna, checka av balansen innan jag går vidare till något mer balanskrävande, börjar öva lite "snällt" på samlingen om hästen behöver energi och tonus till det jag tänkt avsluta med, osv.
En övning kan innehålla flera olika moment men har alltid en tanke bakom, är sällan mer än motsvarande max ett varv runt ridhuset längd-mässigt, görs alltid 1-3 gånger per varv. Känner jag behov av mer övning på "samma sak" så byter vi till någon annan likartad övning så det inte blir tjatigt och gör troligtvis något annat emellan.
Under ett genomsnittspass kanske vi hinner med att fokusera på 2-4 olika saker och hinner med kanske 4-8 övningar (fler om det går bra och mest blir som check/variation).
4.Försöker att avrunda med något som känns enkelt och som ger tillfälle att sträcka ut/slappna av. Fast där ska väl erkännas att jag borde bli noggrannare, det händer att jag sitter av direkt efter det jobbigaste för att jag inbillar mig att hästen ser det som en belöning när jag hoppar av!
Men då skrittar jag iaf runt med hästen ett tag som nedvarvning fysiskt.