Sv: Hur lägger ni upp er träning inför tävlingssäsongen?
Jag har tävlat en del tidigare så har liten erfarenhet. Vill helst få lite ideer på träningsscheman och så. Alltid intressant att höra hur andra gjort.
Då jag har hästarna hemma så blir det att åka en hel del transport, skulle kunna säg att min häst är proffs på det
Ska helt klart börja träna programmen under året på ett mer tävingsmässigt sätt, att rida igenom programmet första gången under bedömning är ju inte särskillt rättvist... Vad gäller konditionen så är vi en bit på väg, även om vinterns fettlager skulle behöva förbrännas. Just nu tränar vi för tre olika tränare så det känns bra.
Men hur bygger man muskler på bästa sätt? Hur många pass i veckan t ex? Om jag utgå från det jag fått lära mig om att bygga flås och muskler på människor så borde det ultimata alltså vara att träna kondis en dag, köra ett typ styrke pass, vila också köra på så? Har hört så olika vad gäller det här...
Så just nu kan en vecka se ut så här:
Måndag: Dressyr - ABC
Tisdag: Uteritt- kondition
Onsdag: Longering/Tömkörning/(löshoppning-önskvärt)
Torsdag: Vila
Fredag
ressyr- rörelser/delar ur program
Lördag: Uteritt - beroende på hur veckan sett ut kör vi flås eller bara skrittar ut för att bara att trevligt tillsammans
Söndag: valfritt
Sen så styr ju såklart väder och arbetstider/skola... Kom gärna ed synpunkter!