Hur lägger ni upp er träning inför tävlingssäsongen?

I

Ignalina

Jag går i förberedelsetankar och funderar hur jag ska lägga upp ett träningsprogram för våren för att förbereda min häst på bästa sätt för de kommande tävlingarna. Hur gör ni? Ge gärna tips och idéer. Tänkte att detta kan vara ett ställe att bolla tankar kring hur man på bästa sätt tränar sin häst, i framförallt dressyr.

Ser fram emot att höra om era erfarenheter och tankar! :bump:

Sv: Hur lägger ni upp er träning inför tävlingssäsongen?

*puttputt*

det man kan göra (just för att förbereda hästen inför tävling), är att beté sig som om du var på en tävling när du tränar. Rid en kortare "framridning" och rid sedan ett program. Alltid possitivt om du kan "rida fram" på en plats och köra programmet på en annan.. då det ofta är så på tävling. Träna på att åka lite transport, ha skydd på och liknande.. annars är det ju bara att träna, träna för tränare, klättra, få upp en bra grundkondition och se till så att hästen är välförberedd fysiskt för att orka. Med den yngre hästen är detju alltid bra att åka till en tävling itan start, låta dem olla in läget så att de inte blir stressade över allt runt ikring.

Jag har tävlat en del tidigare så har liten erfarenhet. Vill helst få lite ideer på träningsscheman och så. Alltid intressant att höra hur andra gjort.

Då jag har hästarna hemma så blir det att åka en hel del transport, skulle kunna säg att min häst är proffs på det :D Ska helt klart börja träna programmen under året på ett mer tävingsmässigt sätt, att rida igenom programmet första gången under bedömning är ju inte särskillt rättvist... Vad gäller konditionen så är vi en bit på väg, även om vinterns fettlager skulle behöva förbrännas. Just nu tränar vi för tre olika tränare så det känns bra.

Men hur bygger man muskler på bästa sätt? Hur många pass i veckan t ex? Om jag utgå från det jag fått lära mig om att bygga flås och muskler på människor så borde det ultimata alltså vara att träna kondis en dag, köra ett typ styrke pass, vila också köra på så? Har hört så olika vad gäller det här...

Så just nu kan en vecka se ut så här:
Måndag: Dressyr - ABC
Tisdag: Uteritt- kondition
Onsdag: Longering/Tömkörning/(löshoppning-önskvärt)
Torsdag: Vila
Fredag:Dressyr- rörelser/delar ur program
Lördag: Uteritt - beroende på hur veckan sett ut kör vi flås eller bara skrittar ut för att bara att trevligt tillsammans
Söndag: valfritt

Sen så styr ju såklart väder och arbetstider/skola... Kom gärna ed synpunkter! :bow:

Har just ingen erfarenhet specifikt relaterad till tävlingsuppladdning (har tänkt börja tävla i dressyr och tänkte gå ut hårt med LA).

Bor så till att jag för närvarande inte har tillgång till ridbana. Kan förstås packa in häst i släp och åka, men det känns ganska omständligt.

Därför tränar jag även på mina uteritter. Tempoväxlingar, övergångar, skänkelvikningar (över vägbanan eller längs vägkanten), öppnor, slutor, bakdelsvändningar.
Jag inbillar mig att den här typen av träning kan vara en bra förberedelse också.

Så det jag tänker om intensifiering inför tävlingsdebut, är väl att fortsätta slipa på alla ingående moment och att göra dem i olika turordning och på olika ställen. Hästen behöver väl inte kunna programmet, det räcker väl att den är alert och gör det man ber den om!
Den förvända galoppen är förvisso lite knepig att träna längs vägar, men här hos mig finns det ett par bra möjliga vägkorsningar/avtagsvägar där man kan välja galopp så att det åtminstone blir ett kvartsvarv i förvänd.

Om hästen är känslig för ytttre intryck, är det säkert nyttigt att åka iväg för träningar, gärna i en miljö där det är ganska "stökigt".

Jag försöker lägga in delar av enklare program när jag tränar.

Och i vår ska vi vara med på programridning för Britt Hammar, det ska bli kul ! :) Lite nervöst dock, då jag inte är så jättebra på dressyr men känner att jag vill prova på det. Har varit med på det en gång tidigare med den här hästen med ok resultat.

Jag tävlar bara på amatörnivå och har inget specifikt träningsupplägg inför tävlingssäsongen. Jag rider i stort sett likadant året om, förutom när det blir lite lugnare någon vecka pga semester, sjukdom eller liknande.

Eftersom jag står på anläggning med ridhus har jag fördelen att kunna hålla samma träningsintensitet året om och behöver därför inte specialträna inför tävlingssäsongen.

Vintern brukar dock vikas åt att nöta grundjobb som krävs för att ta oss vidare ett hack till, när inga tävlingar är inplanerade som "stör" träningsupplägget är det lättare att gräva i våra problem. Under tävlingssäsong är det svårare att ta tag i vissa delar eftersom det ofta blir lite svårhanterbart under en period när något förändras, så på så vis så fokuserar vi mer på grunderna under vintern och mindre på tävlingsform, linjer osv.

En generaliserad vecka för mig så här års ser ut som följer:

Måndag: Dressyrträning för kompletteringstränaren varannan vecka eller eget lättare och kort (max 30 minuter) joggingdressyrpass i låg form varannan vecka
Tisdag: Dressyrarbete på egen hand i ridhus med fokus på mjukhet i sidorna och reaktionsförmåga inför:
Onsdag: Dressyrträning för huvudtränaren. Veckans mest krävande pass med höga krav på hästen vad avser samling, energi osv
Torsdag: Dressyrträning för huvudtränaren. Oftast ett lite lättare pass än föregående dag där jag får rida på tränarens ridning från dagen innan och rida in mig på känslan. Ofta mycket fokus på byten just nu.
Fredag: Antingen lätt jogg i låg form eller skrittmaskin i ca 80 minuter.
Lördag: Vila helt.
Söndag: Skrittmaskin ca 80 minuter eller lätt joggingpass inför träning (om det är dags för träning dagen efter).

Jag har inget speciellt upplägg heller men i början åkte jag gärna och tränade lite oftare på anläggningen där det ofta är tävlingar, det var bra för att känna till miljön.

Men just nu tränar vi lite extra styrka i snön och börjar rida lite programdelar på träningarna. Det är väl allt.

Jag tävlar dock inte dressyr, utan islandshästar och gångarts tävlingar :)
Jag rider min häst 5dagar i veckan, och såhär har jag tänkt:

Måndag: Träning i paddock el. ovalbanan(tävlingsbana)
Tisdag: Varannan gång uteritt, varannan gång markarbete
Onsdag: Vila
Torsdag: "Hård" träning av gångarterna
Fredag: Varannan gång träning för min tränare & varannan gång "vanlig" träning
Lördag: Uteritt
Söndag: Vila

Iår kommer vi bara tävla lite lätta klasser då han bara är 5år och det är hans första tävlingsår (islandshästar får inte tävla först de året de blir 5) och nästa år kommer vi börja med lite högre klasser och det blir lite svårare och mer "press" :)

Som några redan har sagt, träna bitar ur programmen, för det man sällan tränar på är ju vägarna, så träna på just hörnpasseringar och upptagningar ur diagonalen, ingångarna i skänkelvikning (hitta linjen sen skänkelvikning) etc. Sedan kan jag inte säga att jag har ett specifikt träningsprogram för just tävlingarnas skull mer än att dagen innan tävling så är det aldrig mer än lösgörande arbete, vill inte ha en häst som är matt och kanske t.o.m. har träningsvärk! (Dagen efter är det oftast en liten uteritt). Annars är det vila på vintern som gäller, (eftersom det som mest tävling under sommaren). Och variera arbetet. Jag fastnar lätt i dressyrträningen när det närmar sig, för jag kan bli lite stressad om saker och ting inte riktigt 'sitter som det ska'... och åka till nya platser om hästen är orutinerad.

Tack för ditt svar :)
Jag tror att man har en fördel om man tränar dressyr på uteritterna, då borde ju bjudningen komma mer naturligt. Men jag tror även att man lyckas bättre på tävling om man provat rida igenom delar och hela programmet innan. Jag hade också velat tävla La men blir helt enkelt för nervös på tävling för att kunna prestera alls :(

Tack för alla era svar och förslag på träningsprogram! det börjar närma sig första programridning för i år och jag hoppas kunna rida två program då. vad tycker ni är det idealiska antalet klasser att rida på en dag? Två brukar kännas bra för oss, men nu är vi ju inte igång helt igång pga kylan.

SaraMara, vad härligt att kunna hålla igång ordentligt året om! Ditt träningsprogram ser ganska idealiskt ut, hoppas att vi kommer dit en dag. Just nu kommer en tjej ut varannan vecka och tränar oss, tanken är att sedan åka till ridklubben och träna där varannan vecka för min "vanliga" tränare, sedan ska vi börja om med att rida för Daniel Forsback som kommer upp en gång per månad. Jag hoppas att det ska räcka... Hur ofta tycker ni att det är bäst att rida för tränare? Har under perioder känt att det blivit för mycket och att jag inte ridit själv utan att tränaren har ridit genom mig och att det inte befästs. Nu känns det som att det är för sällan...

Ponnryttaren_ Jag tror att du har helt rätt i att man inte ska glömma bort hörnpasseringar osv, slarvar jag väldigt ofta med :o
Du skriver att du rider lösgörnade dagen innan tävling. Jag själv brukar låta henne vila pga av att det ofta är mycket annat att göra plus att jag vill att hon ska ladda lite :p Vad tycker ni? Detta är väl mycket vilken häst man har men ändå, vad är generellt bäst?

Man gör ju gärna det hehe... Detaljerna som ger dom där 7 extra poängen (och x placeringarna)..! Jo, det är nog lite från fall till fall, men en pigg häst vill jag inte ha hyper på tävlingsbanan, en trött häst.. har jag fått lära mig att framåtbjudning kommer med lösgjordheten. (Cornelia Endres). Så att lösgöra kan ju göra den lite piggare och 'fräschare'? Men jag tränar iaf aldrig med den, som sagt, den får inte var trött och vi ska defintivt inte börja 'lösa' problem dagen innan...

Mitt träningsschema inför/under tävlingssäsongen följer ungerfär den här modellen:

Måndag: Dressyträning för tränare. Vi diskuterar den föregående veckans ridning, vad som gått bra/dåligt samt mina planer för den kommande veckan/veckorna och talar om vad vi behöver jobba med.
Tisdag: Veckans vilodag. Här borstar jag endast av henne och tränar lite lydighet från marken.
Onsdag: Uteritt i varierat tempo med fokus på kondition samt lydighet. Övningar som är bra att göra här är lägningar i alla gångarter, samt att jobba på att rakrikta hästen utan att ha stöd från ridhusväggen.
Torsdag: Dressyrträning. Om allting fungerar bra tränar vi tävlingsmoment som skolor, förvänd galopp, enkla byten osv. Om hästen däremot inte är på humör lägger jag fokus på utbildningsskalan och lydighet först och främst.
Fredag: Uteritt i lugnare tempo. Lite jogging för att få syresättning till musklerna.
Lördag: Dressyrträning enligt samma modell som torsdagens träning.
Söndag: Vanligtvis tävlingsdag. Är det ingen tävling planerad kan vi jobba med lite markarbete, hoppning eller ett lättare dressyrpass. Detta är i vilket fall ett kortare pass.

En gång i månaden försöker jag även att träna dressyr för en alternativ tränare (vanligtvis Lars Andersson)
I min mening är det dock ingen skillnad på att rida dressyr inför en tävlingssäsong, fokus borde ju ligga på samma saker ändå - Utbildningsskalan och lydighet. Skillnaden är kanske att jag spenderar mer tid på programridning (brukar försöka rida igenom ett valfritt program i slutet på varje pass såvida det inte är en mycket dålig dag) men målet att ha en lydig och lösgjord häst är alltid detsamma.

Våran tävlingssäsong är ju redan igång så vi måste ju underhålla allt och se till att allt funkar och så nu under allsvenskan.
Måndag: Dressyr - För tränare Måndag: Skogen - kondition
Tisdag: Skrittas alt promenad Tisdag: Hoppträning
Onsdag: Skogen - kondition Onsdag: Skritt
Torsdag: Tömköra Torsdag: Ridhuset - lösgörande
Fredag: Ridhuset - dressyr alt markarbete Fredag: Tömköra
Lördag: Lösgörande/galoppera Lördag: Skogen
Söndag: Tävling Söndag: Ridhuset - dressyrpass alt. dressyrträning för tränare

Mina veckor ser inte alltid likadana ut. Brukar bolla runt lite men det här kan vara två normala veckor. Jämna är det hoppträning och ojämna dressyr :)
Och dagen innan tävling står det galoppera och det är för att min häst blir mest lösgjord och glad om jag får galoppera av sig lite dagen innan. Det blir oftast bara pannkaka om vi ska sitta med ett dressyrpass dagen innan tävling och försöka få allt att fungera. Sen kan inte han ha vila så han skrittas alltid eller promenerar. Tömköra försöker jag göra varje vecka :)
Sen blir det ju som sagt inte alltid lika för tävlingar och andra träningar kan komma in. Men han går för tränare iaf minst en gång i veckan :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 732
Senast: Lavinia
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 467
Senast: JohannaB
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 189
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Kräkningar