Hur lägga upp inridningen?

Marvin

Trådstartare
Skiljer naturligtvis mellan olika hästar, men lite generellt sådär. Början är naturligtvis att vänja sig vid ryttare på ryggen, skritt, trav, växla däremellan, stanna och svänga. Men hur går man vidare sen? Jag är rädd att jag kan bli lite ivrig... :angel:
När introducerar ni voltarbete, ställning och böjning?
Galoppen vill jag vänta lite med tills hennes kondition är bättre, men hon brukar galoppera och bralla självmant vid longering, då jag lugnar och ber om trav istället.

Vi har precis lärt oss att gå på promenad utan att försöka ha ihjäl mig, vi kan skritta trava och stanna på rakt spår med mig på. Nu ska vi försöka lära oss att svänga utan att gå hem... :rofl:
 
Sv: Hur lägga upp inridningen?

Varför inte öva att svänga på backen först? Tömkörning kan ju vara en ideé. Då kan dom start, stanna och svänga när du sedan sitter upp :)
 
Sv: Hur lägga upp inridningen?

STORA volter just för att öva på att svänga gör jag redan från början i skritt o sen trav..galoppvolter får vänta beroende på hur mkt styrka,balans hästen har...

Först när balans finns o rakriktning fungerar börjar jag kräva mer.
 
Sv: Hur lägga upp inridningen?

Låter vettigt! En fråga bara: Vad menar du med rakriktning i det här läget? För mig är rakriktning någonting som kommer senare i hästens utbildning, och som sker genom böjning (skolor för att flytta hästens bakben under sig och bära).
 
Sv: Hur lägga upp inridningen?

Du kan gå fort fram om du gör rätt och arbetar i korta pass med TILLRÄCKLIGA vilor mellan. Lägg in två veckor då och då. Då kan du under "arbetsperioderna" få ganska mkt gjort rent psykiskt utan att hästen blir för trött i huvudet. Dock rider jag aldrig mer än varannan dag, och det kanske bara två tre gånger innan mer vilodagar/annat arbete läggs in. Kanske 3-4 veckor o sedan 2 veckor vila igen. Då hinner du inte komma på så mkt nytt o göra innan det är dags o vila :D Jag har själv svårt att ta det tillräcklig lugnt om jag ändå arbetar hästen och har massa tid, alltså låter jag dem vila om det är för få hästar för min arbetsvilja :D

Jag väntar helst inte med galoppen. Jag rider nästan alla inom typ 10 första gångerna i alla gångarter ute. Just för att avdramatisera gångarterna. Men på volt kan det dröja rätt länge innan de ens går ett helt varv på "normal" volt. Jag rider mest och helst på fält (om man ser till markarbete, annars ut i skogen) o där blir det ju viiida svängar i början och för galoppen rätt länge. Hellre fattningar än långa galopper. Medan trav kan vara på typ 30-metersvolter när hästen är vändbar för ytterhjälperna - balanserbar.

Så jag tycker nog att jag börjar med "voltarbete" och rakriktning nästan från början - efter att framåtbjudningen sitter dock!! Fast om du menar voltarbete som sitta o börja ut o in mm i flera varv så tar det lång tid. Rakriktningsarbetet i början går ut på att få jämnt sug på båda tyglarna genom att häst o ryttare få allt fler kommunikationsmöjligheter vad gäller inverkan av sits o skänkel för att kunna balansera och påverka hur hästen använder sin kropp. Ex så tycker jag det är viktigt att så fort som möjligt få hästen att söka kontakt på den mjuka sidans tygel och detta sker eg genom vanligt arbete som man på en vuxen häst gör mha skolor men i mkt förenklad version. Att rida för att få hästen mellan skänklarna gör jag från att hästen accepterat att ha mig på ryggen, vilket ju inte tar lång tid.

Just ställning och böjning lägger jag liten vikt på. Det kommer när man får hästen mellan skänklarna o den har förtroende för handen. Mycket genom att jag vänder för ytterhjälper så får jag automatiskt in ytterbogen och kan lätt böja lite utåt när hästen fattat att skänkeln ber den hålla sig på volten. Så det blir böjning utåt först i mitt fall. Sedan är det oftast lätt att bara lägga emot innerskänkel o få böjning när hästen stannar på volten endast mha vikt o sitshjälper. Viktigast för mig är att hästen böjs utan att ha konstant kontakt med tygeln, skänkeln o sitsen ber om böjning - inte tygeln. Och för att locka fram böjning ger jag hellre efter på tygeln (genom att styrka över halsen eller klappa eller bara lätta av helt). Och syftet med böjningen är som sagt att få ett jämnt sug på båda tyglarna, dvs jag uppmuntar hela tiden hästen att länga ut halsen framåt och nedåt men jag försöker oftast inte visa dem nedåt.

Undrar om det blev ngt riktigt svar eg :confused: Jaja, fråga igen om du vill ha ngt vettigt ur mig :D
 
Sv: Hur lägga upp inridningen?

Ah, jag hoppades att du skulle dyka upp i den här tråden!

Hann bara läsa igenom lite snabbt, sitter egentligen och pluggar (:angel: ), men fastnade för det där med att svänga för ytterhjälper. DET låter som nåt jag borde lära oss.

Jag tömkörde henne idag för första gången (hon är inkörd och går med vagn i stort sett dagligen), och då kunde jag gå på volter utan att hon petade ut ytterbogen, men när jag rider så kör hon bara ut den (om man svänger "hemifrån") och drar hemåt, och hon förstår inte riktigt vad jag menar när jag försöker räta ut henne och korrigera med ytterskänkeln. Alltså borde jag få henne att förstå begreppet att gå ifrån skänkeltryck?

Provade efter passet idag från marken att be henne trampa över med innerbak vid tryck vid sadelgjorden, avslutade direkt när hon gjorde rätt.

*Också ett förvirrat inlägg* Läser ditt igen i morgon, är förhoppningsvis mindre stressad då och kan ta till mig lite mer.
 
Sv: Hur lägga upp inridningen?

:o får väl ta det som positivt.. Eller så gillar du bara att läsa för jag skriver ju alltid så mkt flum :D

Smart det där du gjorde efter passet, ska testa lite mer från marken med min bebis när han nu blir frisk (hovskada från hagen som är bandagerat "bara").

Men ja, det tycker jag är väldigt relevant i början. Kanske inte direkt flytta undan för tryck i början utan mer att inte gå emot tryck (ytterskänkeln hindrande). Men ur det så kommer det lättare sedan att flytta undan för skänkeln.

Hmm, jag får inte riktigt hum om hur samspelat ni blivit än men jag försöker mig på en utvikning ang dra hemåt iaf :D När du rider på volt och vänder åt "rätt" håll, kan du då hålla lite mer på yttertygeln utan att hon vänder däråt? Dvs kan du räta upp henne för tygeln? Isf är det "bara" att hålla yttersidan kort mha yttertygeln (alltså hindra henen från att förböja inåt och slira utåt med bogen före i svängen) och vända med innertygeln UTAN (viktigast) att låta henne böja hals/kropp. Förmodligen får du en "nedsegnande" reaktion där hon bromsar upp för att kunna fortsätta gå hemåt. Du ser då till att hålla farten uppe med smackning och stabil, tydligt vändande ytterskänkel (ibland tom lite överilad första gångerna) för att behålla styrfarten (om hon vänder för ledande tygel alltså men det antar jag att hon gör nu eftersom du sa hon inte vänder för ytterskänkeln?). Förmodligen så kommer hon då svänga runt på volten men slira ut hemåt dock (första framsteget - du börjar få koll på bogen) utan att förböja sig o slira med bogen före. Rätt kvickt kommer du nog kunna hålla in henne mer o mer mha ytterskänekl och du kan ta bort mer o mer av tyglarna (främst ta bort det ledande tygeltaget och det från början kanske för stora stödet i yttertygeln minskas till lätt kommunikationskontakt) och den i början (över)tydliga ytterskänkeln kan bli mer avslappnad och övergå till att sitshjälperna vänder.

Humm.. långt som vanligt, fråga på där du inte fattar eller om jag gissade helt fel :D dock vill jag poängtera att det viktigaste är att behålla styrfart och behålla hästen rak framför att följa ett visst voltspår. Det var typ det jag ville ha fram :D

Hoppas det inte blev för mkt skrivfel, har oxå lite bråttom o sitter vid uråldrig dator med miniskärm....

// fia - kass på att skriva kort o koncict... :o
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lägga upp inridningen?

Jag är lite trögfattad för tillfället, men nu har jag läst igenom båda dina inlägg några gånger.

Det du menar är alltså att jag ska hålla henne rak med hjälp av yttertygeln och sen svänga för ledande inner? Det borde kunna fungera. Åtminstone om jag svänger hemåt.

Vi är inte så jättesamspelta, men hon har nästan slutat att försöka ha ihjäl mig iaf. :angel:

Appropå framåtbjudning, så varierar den väldigt. Hon blir fort trött också. Ibland är det knappt att jag får henne att röra sig, ibland leker jag vante. Om hon bjuder till galopp när jag rider ute, borde jag låta henne göra det då? Om jag samtidigt ger en galopphjälp och ett röstkommando? Naturligtvis bara korta sträckor galopp.
 
Sv: Hur lägga upp inridningen?

Ja alltså när jag först lär hästen svänga så gör jag det enbart genom vikt, tygel o ytterskänkel. Ev ett spö på ytterbog om jag rider i sadel och med spö, spec itrav. Jag föredrar nästan att ta ev "bråk" i trav, då är det lättare att behålla bjudningen (jmf min tråd ungfär "får jag lova att presentera min tiger...") där vänder han mjukt o fin i skritten för mkt lite tygel men det är eg i traven jag får igenom hjälperna för då vill han hellre gå rakt fram (hem :D ). Så när han inte vill vända (rider bettlöst) så håller jag bara kvar i tygeln och smackar på, då böjer han ju halsen och flyter ut men så länge farten behålls så vänder han ändå rätt tillräckligt eftersom halsen är böjd och det är mkt lättare o springa med den rakt - han följer mitt tygeltag. Två varv på en (stor, rider på fält) volt o andra varvet var redan mkt bättre.

Då börjar ju hästen följa tygeltaget o man behöver inte göra sådan stor hjälp alltså blir hästen mer koncentrerad ist för att vara upprörd över den stora hjälpen den inte fattar riktigt först (trots att det går bra i skritt). Då satsar man mer på att sträcka upp yttertygeln o ha en m´juk kontakt på den och lägga till ytterskänkeln, men utan att tappa "svängförmågan" på innertygeln, den tar man mindre i efterhand som hästen börjar förknippa en sträckt yttertygel som "håll mig rak" och en intillagd ytterskänkel som "vänd mig".

Fattar hon inte nu att yttertygeln betyder "håll mig rak" och ytterskänkel "vänd mig" så kan du ju heller inte rida henne rak och vända för ytterhjälperna. Då får du börja introducera dem :)

Ang hemåt, det går ju oftast bra så däråt gör jag det lite svårare (alt lika lätt om pålle blir osäker eller stressad) alltås där kan du vända mkt mer för enbart ytterhjälper medan du får ta mer hjälp av fart o innertygel när du vänder bortåt.

Bra att du får överleva nu iaf, det är ju ett steg på vägen :D

Om hon inte har lärt sig galoppskänkel så skulle jag låtit henne galoppera och samtidigt gett hjälper, spec om hon inte har bjudning vissa dagar. Då bjuder hon ju inte fram för dina hjälper ännu och då känns det lite tråkigt att när hon iaf bjuder fram av sig själv hindra henne. Men pigga dagar kan du träna lite mer på övergångar o dyl för att försöka få in att hon går fram på dina hjälper och inte bara av sig själv - i längden leder det ju bara till att hon gör saker när hon vill och kan bli istadig annars.

Ang trötthet. Lata dagar är jag nöjd om hästen gör vad jag ber den om och kräver inte mer engagemang än lite utöver vad hästen vill och det väldigt kort. Alltså så jag kan berömma typ :) Pigga dagar får hästen gå tills den bli trött. Vila lite och gå lite till. Bara för att den ska sluta när jag vill. Obs, inget gnatandes runt på en slut häst! MEnar mer att efter en galopp så kan man ju känna hur trötta de är (även efter en ack så kort galopp) och då får den trava lite friskt fram kanske ett halv varv och sedn skritta till den känns pigg igen. Och då travar jag ner den lite lugnt ngra varv. Just för att inte avsluta passet med att "gud vad jobbigt att galoppera nu går vi hem direkt". Samma med avskrittning. När hästen är lite mer van vid ryttare så vill jag helst skritta ett varv på ryggen o sedan hoppa av. Just för att slippa få det där "jag är trött, hoppa av mig annars orkar jag inte gå".
 
Sv: Hur lägga upp inridningen?

Ev ett spö på ytterbog om jag rider i sadel och med spö, spec itrav.
:eek: Om jag har dödslängtan nån dag så ska jag prova det! :crazy: Det här är en explosiv dam (vem sa att kallblod var lugna och sävliga?) med massa humör (ganska lik mig när jag tänker efter... :angel: ). Om jag råkar nudda henne med spöet så gör hon rörelser ur den högre skolan (favoriten är att sätta sig ner på rumpan, och sen hoppa rakt upp för att därefter dyka med huvudet före i ett bocksprång) :D
Det gör det ju lite svårt att gå på henne när framåtbjudningen tryter, men det verkar som om promenerandet har hjälpt att få henne att lyssna mer på mig.

Hon var väldigt pigg idag, men tränade lite på volter i skritt och trav. Det går utmärkt att hålla henne rak med yttertygeln. Nu red jag alltså volterna liknande som jag på en utbildad häst hade ridit volten utåtställd, dvs rak hals, på gränsen till utåtställd, ytter skänkel håller henne kvar på voltspåret och ledande innertygel visar vägen.

Om hon inte har lärt sig galoppskänkel så skulle jag låtit henne galoppera och samtidigt gett hjälper, spec om hon inte har bjudning vissa dagar. Då bjuder hon ju inte fram för dina hjälper ännu och då känns det lite tråkigt att när hon iaf bjuder fram av sig själv hindra henne.
Precis så tycker jag, och med detta inlägget i sinnet lät jag henne galoppera idag... Hon bjöd till galopp när jag bad om trav, så jag gav en lätt skänkel och kommando "Galopp!". Shit pommesfrittes, jag tror hon har väntat på det kommandot hela sitt liv!!! Jäklar i det vad hon kunde springa! Hon såg ut såhär: :bump: :bump: Och jag såhär: :eek:
Nåja, hon la iaf inte in några lömska bocksprång och efter ett par hundra meter fick jag håll på henne, hon tog några språng i lagom fart och sen drog hon iväg igen! :rofl:
Sen var hon trött... :angel: Vi skrittade rätt länge, och sen bad jag om en kort galopp lite längre fram (hon hade sett en bil på kilometers håll, så då blev hon pigg igen) och då gick det bra. :love:
 
Sv: Hur lägga upp inridningen?

Vad roligt!! :bump:

Ang spöet då tycker jag du borde lära henne att det är en hjälp som hon inte ska bli så förskräckt över, precis som man lär dem att skänklen inte är ngt som är livsfarligt eller ngt man ska sparka åt. Är hon van vid spö annars?

Tips, sätt en gammal aachenrem mellan ringarna i sadeln som används till förbygeln så klarar du nog även de aldra flesta humörsvängningarna :D
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 459
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 984
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp