Hur lätt sprider sig mögel i hö?

Mattsson

Trådstartare
Vi ska ha stallmöte snart pga problem med mögligt hö o vill gärna ha lite åsikter från er Buke-experter, så att man har bra argument att ta upp på mötet. Vi har problem med att de översta lagren har blivit angripna av mögel. De är fuktiga, luktar, dammar o man kan tydligt se sporer. Längre in i stacken ser balarna bättre ut, men kan man vara säker på att de är ok? Hur mycket sprider sig mögel egentligen? Man vill ju absolut inte riskera att ge hästen mögligt hö!

Stallägaren skulle lagt halm runt om, men det blev aldrig av, så nu kommer vi garanterat få slänga mycke hö :mad:
 
Sv: Hur lätt sprider sig mögel i hö?

Det är jättesvårt att lagra hö. Särskilt här i Skåne. Fukten tar sig in överallt.

Jag har lagrat hö med lager halmbalar runt om, och även då fått dåliga balar (som varit OK vid ilagringen), så det krävs en del för att få det att hålla sig fint.

Tycker ni ska kosta på en hygienanalys av det ni tror är OK. Släng det som är dåligt, ta ett prov från de balar som förmodas vara bra. Skicka till t ex Analycen och därefter har ni svart på vitt.

Fortfarande kan ju vissa balar vara dåliga, då får man slänga dem efterhand.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Väldigt enkelt fråga. Jag står nu i ett stall där höet dammar, jag tycker att höet inte luktar gott, unket, vissa partier har en frän...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 590
Senast: SiZo
·
P
Hästvård Behöver svar angående detta omgående, vet inte vad jag ska göra... Det är så att vi fått in ny halm i stallet jag hyr i (stora...
Svar
3
· Visningar
3 785
Senast: Minstral
·
M
Hästvård Detta blev oerhört långt och halvflummigt, men jag vore oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp:)! Sammanfattande frågor finns längst...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Ja ha, då är det bara att inse att det hö som ligger på skullen lämnar en del att önska... Varit fräscht och hästarna har tyckt väldigt...
2
Svar
22
· Visningar
3 360
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Fästa huva
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp