Hur lär man katten att gå genom kattlucka?

Aningsfull

Trådstartare
Jag har köpt en ny låda till Mat-Glass för några veckor sedan, en med lucka. Men hon förstår verkligen inte hur det går till? :confused:
I början hade vi lådan utan luckan, inga problem. Hon är rumsren och går på lådan. Sen satte jag på luckan. Jag har försökt att vara pedagogisk och hålla upp luckan åt henne, då går hon in på lådan och gör sina behov. Hon förstår hur hon ska ta sig ut, då knuffar hon på luckan och kommer ut.
Men hon förstår inte hur hon ska komma in. Jag har även testat att liksom lite försiktigt trycka in henne i lådan genom luckan så att hon ska se att den öppnas inåt. Men ändå är det som att det inte riktigt går in. Behöver hon på toaletten sitter hon istället och försöker få upp luckan utåt med tassen. Men hon lyckas inte ta sig in innan luckan går igen.
Är det jag som har en lite mindre intelligent katt eller eller vad är det frågan om? :rofl:

Anledningen att jag vill ha låda med lucka är helt enkelt för att hon sprättar så otroligt mycket med sanden och några gånger varje dag tömmer hon ut halva lådinnehållet (känns i alla fall som det) över badrumsgolvet och jag börjar vara lite leds på att städa kattsand nu. :angel: Dessutom försöker hon själv krafsa tillbaka sanden mot lådan, vilket som regel resulterar i att om det ligger kläder på golvet så åker även dom med in i lådan när hon ska "städa" efter sig.

Lösningen än så länge har helt enkelt varit att vi "rastar katten". Några gånger varje dag håller vi upp luckan åt henne så att hon kan gå på toaletten. Men det vore ju liksom skönt med en katt som kan sköta toalettbestyren på egen hand. :angel: :rofl:

Och jag vill verkligen inte ta bort luckan. Det är så skönt att slippa städa badrummet 5 ggr om dagen och slipper hitta kläder i kattlådan. :angel:
 
Sv: Hur lär man katten att gå genom kattlucka?

När jag skaffade huvlådor så satte jag huvarna separat på vardagsrumsgolvet så att de själva kunde utforska luckan och det gick av sig själv.

Ang. sprättgrus så kan du skaffa en låda till, en hög back, ca 40 cm hög som hon omjöligt kan sprätta ur.

Om du tror att du inte ska få grus på golvet med huv+lucka så kan jag varna dig med att det går alldeles utmärkt :crazy:. Katten går nämligen halvägs in med luckan på ryggen och sätter igång att sprätta. Det kan bli ganska stora hägar.

Jag har hittat en huvlådesort där bottendelen säkert är 20 cm hög och den däremot kan de inte sprätta ur.
 
Sv: Hur lär man katten att gå genom kattlucka?

Jag lärde min katt att gå igenom luckan på lite olika sätt. Det första sättet var att jag stack in handen så han skulle se att luckan kunde öppnas och hur den öppnades. Ingen aning om han fattade det, men han tittade i alla fall på ;)

Nästa sätt var att öppna luckan och trycka in honom lite försiktigt. Detta upprepade jag flera gånger så att han tillslut gick in och ut medan jag höll upp luckan. Sedan släppte jag ner luckan och tryckte in honom igen, upprepade även detta några gånger så att han skulle vänja sig. Men jag ville ju inte behöva hjälpa honom varje gång han behövde besöka toaletten, så mitt sista tillvägagångssätt var att slänga in en oemotståndlig godisbit på andra sidan luckan. Han stod utanför ett tag innan han fattade att han var tvungen att gå genom luckan för att få godiset. När han väl var inne la jag en godisbit på utsidan också. Detta upprepades tills han tröttnade på godiset.

Jag trodde jag skulle behöva göra om hela proceduren dagen efter, men han lärde sig snabbt och har fortsatt gå genom luckan. Synd att han lyckas sprida ut sand överallt ändå :p


Jag vet inte huruvida din katt lär sig av att du visar saker, som mitt första tillvägagångssätt, men annars rekommenderar jag att muta med en godisbit. Då får katten också använda huvudet lite för att tänka ut hur hon/han ska få tag på godiset och sedan är det bara att upprepa tills katten går in och ut utan problem.

Lycka till!
 
Sv: Hur lär man katten att gå genom kattlucka?

Gud vad smart, godis ska jag testa ikväll innan hon får sin mat då hon är hungrig. :)
 
Sv: Hur lär man katten att gå genom kattlucka?

Vad bra! :)

Hoppas din katt inte är lika mycket lortgris som min. Jag måste dammsuga, det ligger ett helt täcke med kattsand runt lådan, störigt :p
 
Sv: Hur lär man katten att gå genom kattlucka?

Jag har dammsugit toaletten flera gånger om dagen fram till nu men nu när luckan är på plats så håller det sig så rent och snyggt. Visst, lite sand följer ju med u tassarna osv men det är så lite så detgör inget. Det är värre när man får halva lådan på golvet flera gånger varje dag. Haha. Åh vad jag är glad och stolt över min smarta katt. Haha.
 
Sv: Hur lär man katten att gå genom kattlucka?

Förlåt för trådkap men heter katten Mat-Glass?? :D Hur kom du på det namnet om man får fråga.. Tack för morgonens flin i alla fall ;)
 
Sv: Hur lär man katten att gå genom kattlucka?

Skönt att hon fattat :)

Min lilla kise(hrm..8 år i år. :p) lärde sig kattluckan ut av sig själv. En dag var kattungen 12-13 veckor puts väck! Hade precis satt igång en maskin tvätt och trodde några hemska ögonblick att katten befann sig där inne. Men nä, det var bara kattrackarn som lärt sig gå ut genom kattluckan! :p Inte trodde väl vi att hon skulle ge sig på det när hon var så liten, haha.

Min bästa vän har köpt en toaring till sina katter, haha. En katt-toalett. Funkar sådär än så länge.. Hennes Oriental på 1 år fattar det rätt så bra, men Ragdollen på ca 5 månader är inte riktigt med på noterna. :p
 
Sv: Hur lär man katten att gå genom kattlucka?

Jo, hon heter det. :o
Det började med att min syster frågade min 2-åriga dotter vad katten heter och hon svarade tvärsäkert att katten heter Mat-Glass. Efter det har hon konsekvent kallat katten för det och även om vi var inne på att byta namn i början och kalla henne nåt annat så smittade det av sig. Så hon fick heta Mat-Glass helt enkelt. :rofl:
Nu är det så självklart att man inte ens tänker på det längre att det kanske är ett lite konstigt namn. :D
 
Sv: Hur lär man katten att gå genom kattlucka?

En sån kattoalett funderade jag faktiskt också på ett tag. Visst är det en sån som man stegvis plockar bort så till sist går katten på den vanliga toaletten? Verkar ju ganska skönt att slippa kattlåda om jag ska vara ärlig. :angel: :D

En polare till mig lärde sin hundvalp att kissa i golvbrunnen på toaletten. :o Rasen är känd för att pinka inne på vintern så hon tänkte att hon hellre tar hundkiss i golvbrunnen än på mattan. :rofl:
 
Sv: Hur lär man katten att gå genom kattlucka?

Japp, en sån är det :) Och tja, det funkar ju som sagt hyfsat med Orientalen, men Ragdollen är inte riktigt lika klipsk. :p haha.

Smart med hunden, haha. :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hur ska jag få Miss Li att gå ut genom kattluckan? Hon älskar att vara ute och springer in och ut, in och ut, in och ut. Nu har vi...
Svar
3
· Visningar
869
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 478
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi måste på nåt sätt stoppa grannens katt från att komma in i vårt hus. Hon smiter in hela tiden och gömmer sig så vi inte hittar henne...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Flixon
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 535
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp