Hur länge kan man ta föl från ston?

Bowman

Trådstartare
Är lite nyfiken på hur åsikterna rörande äldre ston. Hur länge anses det att man säkert kan betäcka ett sto utan att äventyra både sto och föl?
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

Det beror helt på individen, det går inte att generalisera.
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

Så länge de är i gott skick och blir dräktiga, sägs det.

Jag har precis släppt mitt 22-åriga shettissto med hingsten. :)
IMAG0762.jpg

(den vänstra)
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

Vet många ston runt tjugo och äldre som utan problem blir dräktiga, bär fram och diar sina föl.
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

Det beror väl helt på individen som andra säger. Men att betäcka första gången i hög ålder är inte att rekommendera, däremot ett friskt sto som fått flera föl innan.

Jag skulle ändå inte välja att betäcka ett sto över ca 18-19, tycker de kan få vara ifred då, att vara dräktig och ha föl sliter ändå och varför inte betäcka ett yngre sto i stället då?
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

Nej, det är väl lite så jag känner att har ett sto kommer upp i 18, 19 år så börjar det kännas sent för ett föl. En bekant har ett halvblod som blivit skadad (ett ben som inte...) och som förmodligen inte kan ridas på ett par år med tanke på åldern. Då funderade hon lite på möjligheten att ta ett föl från henne.

Hon har tagit föl från henne tidigare men det är några år sedan nu. Men med tanke på stelhet och benskörhet på grund av ålder med mera så...
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

Benskörhet p g a ålder?
Har jag aldrig hört talas om, utveckla gärna.

Mitt eget sto fick sitt sista föl som 21-åring och är idag 23 år, frisk och pigg. En del hästar är slut som 15-åringar, på andra märks det knappt att de fyllt 25. Det är fel att generalisera och fastställa en gräns vid en viss ålder.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

Mitt sto född -94 seminerades förra sommaren och ska föla nu när som helst. Hade inte haft föl sen 2004. Hon höll inte längre för hårdare träning och tävling, men i övrigt vet hon inte att hon börjar bli gammal. :p
Har hittills tagit dräktigheten väldigt bra, och går fölningen bra ska hon semineras igen den här säsongen.

Se till individen, är ni osäkra pga skadan så prata med en veterinär om det. :)
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

kl
Vi har en född 95 som är seminerad i år och sen åker vår 96 också iväg till stationen snart.
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

Mmm...
Hästen har en skada, en lös benbit och spricka i ena benet som uppkommit av oklar anledning. På grund av hästens ålder räknar vet. på en läkningstid på två år som hästen inte kan användas på ridskolan. Med tanke på hur ett foster kan påverka skelettet hos en individ om inte rätt mineraler mm ges eller tas upp av olika anledningar inte minst på grund av ålder så kan man väl ana risken för komplikationer för både föl och sto?

Benskörhet är väl inget okänt inom hästvärlden annars? En av världens mest berömda galopphästar hade problem med det. Och det slutade tyvärr tråkigt med...
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

Jag har aldrig hört talas om benskörhet under 40 år med hästar. Utveckla och ge gärna lite källor.
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

Håller med Görel.
Går inte att generalisera.
Har -90 som ska föla om en månad. Går allt bra och båda är fina och fräscha så åker stoet iväg för betäckning men det blir hennes sista föl om det tar sig/blir av!
Men hon är väldigt fräsch, inga gallor, fäller i tid, brunstar som hon ska, ger bra med di och äter och håller hull som hon bör
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

Rent faktamässigt kan man säga att ett sto som är över 16 år och inte kontinuerligt fått föl räknas som gammal nät det gäller avel. Det är i den åldern som åldersförändringarna börjar komma i livmodern och det som gör att stoet blir svårare att få dräktigt, gå tiden o s v. Men att därför säga att alla ston som är över 16 får problem det kan man inte utan som skrivet innan beror det på individen och en del på tur.
Tur för att problem kan man ju få en ändå med friska unga ston också.
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

Benskörhet hos hästar kan väl härledas till tre orsaker - otillräckligt med träning, foder och mineraler under uppväxten, dåliga blodlinjer och åldersbetingade orsaker.

Ruffian, en av världens mest berömda galopphästar drabbades av både sprickor och benbrott under sin korta men framgångsrika karriär. Det första man upptäckte var en spricka i ena bakbenet. Hästen togs ur träning för två år om jag inte minns fel innan det blev dags för löp igen. Då bröt hon ena frambenet och fick en fraktur i bogen. Man gjorde ett försök att gipsa henne men när hon vaknade up ur narkosen började hon sparka vilt omkring sig och slog sönder gipset, bröt upp det tillrättalagda benet och tror jag bröt även det andra frambenet. Man gjorde då det enda rätta och avlivade henne. Hon är begravd på Belmont Park i USA.

Man lärde sig mycket av Ruffian då fallet blev väldigt uppmärksammat. Bland annat så började man med att låta hästarna vakna upp i en bassäng med vatten vilket var ett mycket skonsammare sätt för uppvaket. Risken för att bryta upp benbrott igen minskade betydligt. En annan sak man även uppmärksammade med Ruffian var att flera hästar från samma blodlinje blev drabbade av benbrott vilket gjorde att man började titta mycket mer på vad blodlinjer betyder för aveln.

Sånt här upptäcks ju oftare hos galopphästar än andra hästar då de tränas mer och hårdare än vanliga ridhästar. Att man inte har mycket kunskap om det inom ridhästvärlden är inte så konstigt då galoppen är liten i Sverige men annars världens största hästsport.

När det gäller benskörhet och avel/uppfödning uppmärksammade många som köpte unghästar på en auktion på ett stall i Malmö att många av hästarna fick eller hade problem. Problem orsakade av att man av olika orsaker inte gett dem rätt foder och mineraler under uppväxten (och säkert inte deras mödrar heller medan de var med föl).

Benskörhet som är åldersbetingat är ingen nyhet. Inte minst hos människan då många inte rör sig som man gjorde förr och benskörheten drabbar allt yngre. Var tredje kvinna drabbas (jämfört med var åttonde man). Samma sak gäller hästar som rör sig mindre idag än vad de gjorde förr. Man har gjort en del tester på Nya Zealand på föl där man jämfört föl som gått på lösdrift med föl som stått i box. Man har sedan följt dem under träning för att se om det fanns några skillnader och hur träning påvärkar benskörheten i sig. Det man framförallt kom fram till var att tidig träning gynnade individen.

En graviditet kan även ta rätt hårt på kroppen. Det "modern" inte får i sig via fodret tar fostret från modern. Så även kalk med mera från skelettet vilket medför ökad benskörhet hos båda om brister uppkommer. Har inte så svårt att tänka mig att en häst som redan har en benskada som tar längre tid att läka på grund av hästens ålder även påverkas av att man tar ett föl från den...

Men jag är ju inte vet. Och även experter diskuterar sånt här över hela världen. Så är därför lite nyfiken på åsikter om det. Men det verkar som man har större kunskaper om det inom galoppvärlden...
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

Är man en seriös uppfödare så ser man ju naturligtvis till att de får i sig rätt mineraler och i rätt kvoter såväl till dräktiga ston som till växande unghästar (och alla andra hästar också för den delen), idag med möjlighet att analysera allt är det ingen konst alls att sköta dem bitarna med rätt kunskap som man naturligtvis alltid skall ha innan man funderar på att föda upp några hästar. Benskörhet finns faktiskt inte på häst alls, felaktigt mineral intag antingen som växande unghäst eller för den delen senare i livet kan skapa antingen urkalkning eller demineralisering av skelettet och på så vis försvaga skelettet men någon regelrätt benskörhet som ses hos människor finns faktiskt inte hos hästar vilket tros bero på att hästar inte blir lika gamla som oss och de hinner därför inte drabbas av den typ av åldersbenskörhet som man ser hos människa. Det man också måste tänka på i sammanhanget är att vanligaste orsaken till att kvinnor drabbas av benskörhet hänger ihop med hormonbalanserna efter klimakteriet, ston har inget klimakterie utan fortsätter att brunsta hela livet så de får aldrig dessa hormonomställningar.

För övrigt så har jag haft ett sto för en del år sedan vars mamma var 25 år när hon fick henne (sista fölet), om jag inte minns fel var hon stoets 15 föl, för övrigt träffade jag mamman när jag var och tittade på stoet mamman var då 31 år gammal och pigg som en nötkärna fortfarande.
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

Det är precis det jag menar. Att det finns benskörhet p g a dålig uppfödning känner jag förstås till men att tro att äldre hästar får det precis som äldre människor är fel.
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

Problemet är väl ofta att seriösiteten ofta försvinner med att inkomsterna minskar vilket fallet var med stallet i Malmö. Det hjälper ju inte hur mycket möjligheter det finns för att göra analyser om inte pengarna finns där. Och med minskade inkomster så är det oftast det billigare fodret som gäller. Men det finns nog ingen uppfödare eller hästägare som skulle erkänna det. Personligen vet jag att det finns ställen, inte minst ridskolor som mött minskade inkomster med sämre foder eller minskat på fodergivan. Man har exempelvis sagt åt hästskötarna att ge hästarna hälften av kraftfodermängden som anges på foderstattavlorna. Har man 40 hästar så ger ju sådana "besparingar" fort resultat. Och det ser fortfarande bra ut eftersom tavlorna anger något annat än vad som ges. Men det är en diskussion som bör tas i en tråd på annat ställe...

Nej, en häst blir ju inte lika gammal som en människa heller så benskörhet av samma grad som man ser hos människa tror inte jag heller på. Men att vissa blodlinjer är förknippade med större risk för benskörhet är ju bevisat inom fullblodsaveln. Historien med Ruffian hände ju på 70-tale men blev ett uppvaknande både avelsmässigt och ur vårdsynpunkt eftersom historien med Ruffian väckte mycket intresse. Och det är väl få blodlinjer som är så väl dokumenterade som de som finns inom fullblodsaveln...

Men hur som helst så blev jag nyfiken då man hos vet. talade om en läketid på två år innan hästen var ok med tanke på hästens ålder (halvblod på 19 år) och ägaren talade om att ta föl från den eftersom hästen inte gick att använda på grund av skadan.
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

KL.

Jag har ett sto som är 26 år gammal, hon är pensionär nu men har fått 5 föl tidigare mellan 00 och 04, aldrig några problem. Jag letar nu efter en till häst men hittar ingen som jag verkligen faller för, och då börjar tankarna gå om det är för sent att ta ett sista föl på henne. Hon fick ett anfall av kolik i höstas, det är dock ändå gången hon varit sjuk på de 13 år jag haft henne utöver hennes dammallergi (som inte påverkar henne där hon står nu). Hon är helt frisk nu, drar repor med galopp och bockar i hagen, vi skrittar ut lite då och då men hon är inte i ridkondition annars. Vad tror ni om möjligheterna? Detta är bara en fundering som sagt.
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

ett 26-årigt sto hade jag inte chansat med, speciellt inte eftersom det är så länge sen senast hon fick föl.
jag betäcker min 22-åring i år och det är nog hennes sista chans.
 
Sv: Hur länge kan man ta föl från ston?

Ja det var nog det jag trodde, tänkte mest höra om det var någon som hade betäckt ett så pass gammalt sto och hur det hade gått.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Ramona
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp