Hur länge har ni begärt FP i början?

jerseyko

Trådstartare
Okey, nu sitter jag här med begäran om FP och har ingen aning om hur jag ska fylla i :eek:

Går på HP nu och får ju då för 7 dagar i veckan, och det är en ganska häftig summa och något vi absolut inte behöver, även fast det är kul med en massa pengar :angel:

Jag funderar på att bara begära från BF och 4 månader framåt, och då ta några dagar hel ersättning och sen några dagar med lägsta nivån för att bli av med dem.

Är det struligt och bökigt att ändra om man ångrar sig efter 1 vecka typ, eller första utbetalningen?

Det känns lite bättre att begära för mycket i början än för lite. Blir det flera tusen kvar varje månad är de ju bara att spara och sen inte ta ut någonting alls 1 månad för å spara dagar.
Sambon kommer dessutom få löneförhöjning :bump: Och sen kommer ju 07's ihoptjänade semester i vår.

Åhhh vilken djungel det här är, skulle vara så smidigt att göra som med a-kassan över nätet, varje dag/vecka logga in å bara klicka i på deras hemsida!

Edit: Åh såg nu på nätet att man kan inte börja ta av lägsta nivå dagarna direkt :(
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Jag fyller i på nätet, går snabbt och smidigt! Har ingen direkt plan på hur jag ska lägga upp det dock, tror jag ska ta ut fult första månderna och sedan ta färre dagar helt enkelt! Första månaderna är ju när allting runt bebisen kostar mest eftersom man kommer på att man glömt köpa massa grejjer.
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Lägsta nivådagarna kan du inte ta ut de första (tre?) månaderna.

Jag tar ut fem fulla dagar i veckan.

Du kan väl ha som rutin att fylla i dagarna månadsvis istället om du är osäker på hur mycket du ska ta ut.
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Okey, nu sitter jag här med begäran om FP och har ingen aning om hur jag ska fylla i :eek:

Går på HP nu och får ju då för 7 dagar i veckan, och det är en ganska häftig summa och något vi absolut inte behöver, även fast det är kul med en massa pengar :angel:

Jag funderar på att bara begära från BF och 4 månader framåt, och då ta några dagar hel ersättning och sen några dagar med lägsta nivån för att bli av med dem.

Är det struligt och bökigt att ändra om man ångrar sig efter 1 vecka typ, eller första utbetalningen?

Det känns lite bättre att begära för mycket i början än för lite. Blir det flera tusen kvar varje månad är de ju bara att spara och sen inte ta ut någonting alls 1 månad för å spara dagar.
Sambon kommer dessutom få löneförhöjning :bump: Och sen kommer ju 07's ihoptjänade semester i vår.

Åhhh vilken djungel det här är, skulle vara så smidigt att göra som med a-kassan över nätet, varje dag/vecka logga in å bara klicka i på deras hemsida!

Edit: Åh såg nu på nätet att man kan inte börja ta av lägsta nivå dagarna direkt :(

Man ska ta ut högsta ersättningen de första 180 dagarna iaf, snålar amn riskerar man att förlora sin SGI, om man sparar på dem för länge, så sa iaf en fk handläggare till mej, kanske har att göra med att det inte får gå för lång tid mellan de högsta ersättningsdagarna:confused:
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Nej, efter att barnet har fyllt ett år måste du ta ut fem dagar full ersättning per vecka för att behålla ditt SGI. Innan dess kan du snåla.
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Såg nu att de fixat min internet grej också :) Begär nog full ersättning i 3 månader. Bilen ska in på service och besiktas och det är både födelsedagar och julafton ;) Bara för jag får ut mkt mer än jag behöver så måste jag inte handla för dem! Utan får lägga undan i så fall så kanske jag klarar mig på inga dagar alls sen eller kanske bara 2-3 dagar.
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Ser en sak till nu, anställning, ska jag skriva när jag blev anställd 1a ggr eller när jag gick över till fast?
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Det du som sagt ska tänka på att under barnets första år behöver du inte ta ut något alls, men efter att barnet har fyllt ett måste du ta ut så du får ersättning minst 5 dagar i veckan. Jag har gjort så att jag jobbar halvtid och tar ut halvtid föräldrapeng, vilket gör att mina dagar kommer att räcka till Fredrik fyller minst tre år. Vilket känns jättebra att kunna ge båda korta dagar på dagis.
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

du kan inte ta lägsta nivå såhär tidigt.....
jag ansäkte om 4 månader.... tog två mån med halv ersättning och 2 mån utan ersättning alls... :) allt för att spara dagar :banana:
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Jag tog ut alla sju dagarna i veckan på heltid de första sex månaderna. Begärde direkt för alla sex månaderna
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Nej, efter att barnet har fyllt ett år måste du ta ut fem dagar full ersättning per vecka för att behålla ditt SGI. Innan dess kan du snåla.

Handläggaren sa iaf som hon sa & hon kanske förklarade konstigt,, men 180 första dagarna sa hon att man bör ta högsta.
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Har det rdan gått över sex månader för dig? shit vad tiden går fort :p
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

det är för att man inte får ta lägsta nivå förrän efter 180 dagar.... eller hur det nu är...
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Antingen förklarade hon konstigt eller så missuppfattade du kanske.

Du ska ta de dagar som motsvarar en arbetsvecka, det är åtta timmar per dag fem dagar i veckan. Och det måste du ta efter det att barnet har fyllt ett år. Innan dess får du ta ut så lite du vill, men du kan inte använda sig av lägasta nivådagarna förrän barnet uppnått en viss ålder.
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Antingen förklarade hon konstigt eller så missuppfattade du kanske.

Du ska ta de dagar som motsvarar en arbetsvecka, det är åtta timmar per dag fem dagar i veckan. Och det måste du ta efter det att barnet har fyllt ett år. Innan dess får du ta ut så lite du vill, men du kan inte använda sig av lägasta nivådagarna förrän barnet uppnått en viss ålder.

Men man kan ju ta 7 dagar oxå, inte bara 5.
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Så nu är det klart, vad smart jag var som passa på och kolla direkt på nätet när jag fick hem begäran på posten. För mitt kontor hade inte lagt in mig så de var klart men gjorde väl de samtidigt som de skicka ut begäran.

Tog 7 dagar i veckan t.om 31/1. Funderade på extra skatteavdrag också men kollade på min jätte braiga sida jag hittat på skatteverket och såg att det kommer dras så de räcker ändå.


Jobba kommer jag nog inte börja göra eftersom sambon inte kan vara ledig, där emot så kommer jag kunna ta färre dagar sen när han får löneförhöjning :bow: Sen tänker jag nog jobba 50-75% så länge det bara går ekonomiskt sett ;)
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Men varför tar du så mycket som sju dagar i veckan, om du nu inte behöver de pengarna?

Om du skulle få löneförhöjning så höjs ju din dagersättning om du då har dagar kvar att ta ut. Har du redan tagit ut dom missar du ju det, även om du sparar pengarna.
 
Sv: Hur länge har ni begärt FP i början?

Får ingen löneförhöjning, var knappt så vi fick löneförhöjning i år och för att jag ska gå upp i lönetrappan så måste jag tyvärr vara på jobbet och lära mig fler positioner. Våra löneförhandlingar brukar vara i mars och genomföras i maj.


Vet ju inte nu om jag behöver pengarna, därför känns det bra med 3 månader att börja med, sen kan jag ju välja att inte ta ut några dagar alls sen om jag skulle ha så det räcker. 90 dagar på 3 månader och 2 månader 0 eller 90 dagar på 5 mån. Blir ingen skillnad i längden. Nu blir det vinter, kallt i vårat blä-hus och elen kommer äta pengar och elskatten kommer höjas.

Har då faktiskt hellre 10-15.000:- på kontot som inte behövs än går och funderar på om det kommer gå runt, vet ju inte alls vad våra utgifter kommer hamna på när bebis väl är ute, och vad man kommer på ska inhandlas osv.
 

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 346
Senast: iNHALE
·
Tjatter Så hur var ditt år? Vad var bäst, sämst? Dvs vad är dina tankar om året som gått? Själv nådde jag lågvattenmärket med mitt mående i...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 435
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Hoppas någon med erfarenhet kan ta sig tid att svara, för jag har slut på idéer. Blev sjukskriven från utbildning 2014, vilket inte...
2
Svar
28
· Visningar
1 683
Senast: Kijona
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 850
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp