Hur länge håller havre och pelletrerad betfor?

C

Chough

Min häst ska ut på bete nästa vecka. Han ska vila helt i ett tre veckor sen ska jag börja sätta igång honom igen.

Jag ska iväg på ett träningsläger 2 vekor efter betet och behöver då ta med mig foder från stallet där han står nu.
Jag kommer alltså att behöva lagra havre(Guldhavre) och pelletrerad betfor i en hink eller dylikt ca en månad.
Håller det så länge?


Han står dessutom på ensilage nu 13 kg/dag.
Kan jag köpa eget torrt hö och ha med mig på träningslägret, med tanke på att jag inte vet hur jag ska kunna ta med mig ensilaget dit?
Blir det ett stort foderbyte?
 
ja visst måste det väl hålla! Sålänge det inte blir fuktigt.
 
Man ska helst inte byta grovfoder rakt av, det krävs åtminstone ett par veckors tillvänjning. Är din häst lite känslig så kommer den bli dålig i magen.

mvh Jessica
 
okej...då undrar jag istället hur länge ensilage håller sig om man förvarar det typ i en påse (svart sopsäck?).

Så havren och betforn borde alltså fungera utan problem? :confused:
 
Ensilage håller max nån dag efter öppnandet nu när det är varmt, mao inget att rekommendera skulle nog hellre köra på torrt hö.
 
Kan du inte köpa lite hö redan nu då, och byta ut en del av ensilaget mot hö så hästen hinner vänja magen?
 
Joo jag tänkte göra det.
Vad kostar hö på ett ungefär förresten? :o :o :o(Sthlm)

Men betforen och havren kommer alltså att hålla i en månad om jag förvarar dem i en hink? Alla näringsämnen osv finns kvar?
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 988
Senast: Görel
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 073
Senast: Lisa2014
·
Foder & Strö Min häst har gått på bete i ca 1 månad. Hästen har inte blivit tjock o rund. Hästen var lite tunn innan han släpptes ut på betet och har...
Svar
8
· Visningar
1 528
Foder & Strö Haft min häst i +6 år och det har alltid varit samma, det krävs mycket mat för att hålla henne i hull. Hon är sv halvblod på 9år, 172...
Svar
17
· Visningar
1 644
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp