Hur kunde jag vara så dum

T

tessan2

Min häst(äldre ponnysto)fick för en tid sen ny hagkompis. Tyvär blev hon då söndersparkad(vet fick komma och sy) Hon har nu läkt ihop och tyvär lyssnade jag INTE på att andra sa åt mig att inte släppa ihop dem igen. Nåväl bidragande orsak var också att vi har få hagar och stallägarinnan vill ej att de ska gå själv då inte hagarna räcker till. Vad händer??Hon blir återigen söndersparkad, sitter nu med en ny vetrinärräkning samt återigen skadad häst. Jag vill inte släppa ihop dem något mer. :(
 
Kan bara hålla med dig om att det var idiotiskt att släppa ihop dom igen.

Men vad är det för stallägare som promt måste ha dom två tillsammans? Kunde inte din ponny fått gå med någon annan?
 
Nej tyvär alla andra har "sina"kompisar och hagar. Detta sto var det enda som gick själv. :(
 
Men uppenbarligen fungerade det ju inte. Det finns ju absolut ingen anledning att din häst måste gå med denna surkart till häst.

Det är ju defenitivt synd om din häst, prova istället att släppa med någon annan häst oavsett om dom har andra kompisar. Kan ju funka med att ha fler hästar i en hage.

Annars är det ju upp till stallägaren att fixa till så din häst får gå själv. Hon skall ju inte behöva bli söndersparkad varje dag.
 
stackars dig.....men det kanske var av nån anledning den andra gick ensam :crazy:...alla hästar kan inte gå ihop med andra......
 
Det är inte riktigt så enkelt. Som jag tidigare nämnde går de med sina "kompisar. Enligt henne som äger stallet fåt vi i stallet göra upp vilka som ska gå med vilka. Har försökt få in henne bland de andra, men får då kommentarer som. Nej ska de gå tre, det blir så krångligt vid intag eller nej vi har det bra som de är våra hästar går bra ihop, vi vill inte ha bråk. Det kan jag förstå blir ju alltid lite turbelens om en "ny"häst ska in i flocken. Och ingen vill byta och ha sin häst gå med den som sparkade sönder min, borde kanske ha förstått att något inte stämde. Den hästen var ju den enda som inte hade hagkompis.
 
Säg åt stallägaren att dela av en hage till två, så dom kan gå var för sig, eller tala om för henne att hon får stå för veterinär räkningarna. (Menar ju alltså inte så men att ta det som ett hot till henne).

Som ni sa det måste finnas en anledning till att denna häst gått ensam. Förmodligen är det en sådan som måste vara själv, eller så är det en häst som av naturen är elak mot andra hästar.
 
Jodå problemet är bara att hagarna är väldigt små, delar man av dem blir de "pyttesmå", dessutom är det fryst i marken och går inte att få ner några stolpar. Angående vterinärräkningen, hon har sagt att det är upp till dem som delar hagar. Har redan varit på de som äger den andra hästen, men de har svarat att de inte tänker hjälpa till. VAD GÖRA flytta??? Har försökt men just nu verkar det råda brist på platser.
 
Ja du, det är tragiskt när andra människor bara ser till sitt egna bästa och skiter totalt i andra djur och människor.

Kan du inte försöka igen att prata med dom andra som har hästar där. Dom måste ju också ha reagerat på att din häst åkt på stryk 2 ggr nu. Eller är dom lika dumma som den andre?
 
Jag har pratat med dem och ingen vill som sagt var byta. Tycker inte att de är dumma, har full förståelse att de inte vill ha sina hästar med detta sto. Eller som en av dem sa "Det finns ett skäl till att hon går själv.."Det är nog så här det är kommer man ny till ett stall har man inte så mycket att säga till om.
 
Hade jag varit i din situation så hade nog jag flyttat min häst. Verkar inte som om ni har någon större förståelse för varandra i det stallet. Nu har ju jag eget stall. Ingen ska behöva få sin häst sargad för att den ska kunna gå ute, frågan är om inte stallägaren har för "få" hagar till antalet hästar? Och för den delen är det inte lätt för din pålle att hävda sig om hagen är för liten heller, hur ska den komma undan om nån är elak? Nej jag vill ha ordentliga hagar så hästarna har rörelsefrihet.
 
Du får nog fundera på att byta stall. Om hagarna är pyttesmå, varför går det då två hästar i varje?
 
Lånar knappen:

Jag hade nog också övervägt i detta skede att leta ny stallplats. Men jag fattar fortfarande inte varför dom andra inte skulle kunna tänka sig att din häst fick gå med deras.
 
Alla gör vi våra misstag! Du ska inte vara för hård mot dig själv! Värre missar har jag hört än den du gjort!

Men jag skulle inte släppa ihop min häst med denna häst igen. Och jag anser att de som tycker du ska det inte alls tänker på din hästs bästa!
 
Kan inte stallägaren prata med de andra hästägarna och förklara att din häst måste få gå med i någon av de andra små "flockerna"? Din häst måste ju få komma ut utan att bli söndersparkad och som du påpekar så går det inte att slå ner några staketstolpar nu när det är fruset. Stallägaren tar ju in stallhyror och har ju något att säga till om. Jag hyr ut boxplatser själv och skulle tagit det på mitt ansvar att ordna det så bra som möjligt för alla hästar. Ni kan ju göra en tillfällig lösning tills tjälen släpper och sedan göra en egen hage till din häst om de andra tycker det är så besvärligt med 3 hästar i samma hage.
Hoppas det löser sig för er.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 105
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp