Hur kunde det bli så här? Hjälp!

S

Skuggabaldur

För några veckor sedan gick allt jättebra, lilla tjejen hade börjat tölta jättefint och var mjuk och fin i kroppen och lätt i handen. Traven var ok, lite fyrtaktig, men det kändes inte så när jag red. Men i alla fall så började jag träna traven mer, så den skulle bli helt ren och så att vi inte skulle hålla på så mycket med tölten att hon tröttnade helt på den.
I samma veva köpte jag en annan sadel då den gamla var för smal och gled för mycket.

Och nu har det bara gått sämre. Hon vill inte trava ordentligt, det blir någon slags otrevlig blandning mellan tölt och trav som efter ett tag övergår i grisepass.
När jag försöker tölta spänner hon sig och grisepassar, alternativt töltar jättepasstaktigt. Hon känns inte alls mjuk och fin längre och hon är jättehård i munnen. Att sitta och ta små, fina förhållningar funkar inte, hon lyssnar ingenting på det. Och att ta i snabbt en gång funkar inte heller, då kör hon upp huvudet mer och saktar ner ett steg innan hon går ännu fortare.
Att jag plockar med tyglarna för att hon inte ska gå emot tar hon istället som drivning. Öppna i ena varvet går fortare och fortare.
Jag försöker att göra halt när hon vill springa iväg och stå still tills jag säger att vi ska gå, men sen när vi ska gå vill hon fräsa iväg ändå.

Vad sjutton ska jag göra? Vet inte vad jag har gjort för att få henne sån här... :confused: Det gick ju så jättebra. Idag red jag med gamla sadeln för att se så det inte är den nya som spökar, men det var lika illa då. Annat bett funkade inte heller.
Så imorgon struntar jag i att rida och till helgen sticker vi ut i skogen och struntar i allt vad träning heter. Tränare kommer snart (tack och lov) så hon måste hållas igång lite tills dess, annars hade jag ställt av henne i en vecka.
Funderar på om hon kan ha ont nånstans, men kan inte komma på var det skulle vara. Tänderna tänker man ju direkt, men de är kollade i maj. Kanske värt att göra det igen?
Nån som varit med om något liknande? Man har haft en gångart som funkat och viljat träna upp den andra och så försvinner båda?
Behöver lite uppmuntran :(.

Sv: Hur kunde det bli så här? Hjälp!

Hästar har ju upp och ner perioder, spec. islandshästar, men det här lät så extremt!
Nu är inte jag någon expert ännu, 15 år, men jag kan komma med lite tips och så..
Först skulle jag testa att rida med den gammla sadeln några dagar, det kan vara den nya som har skavt och gjort ont, och då kanske hon tror att det kommer bli likadant, fastän du har den gammla? Vi har ett gammalt sto som har hafft skitdåliga sadlar, och hon vill fortfarande bitas när man sadlar henne :/
Sen kan hon nog ha omt någonstanns.. Min valack var skitpasstaktig o dum förrut, kollade en kiropraktor igenom honom, o han var sne i korset :/ Går mycke bättre nu!
Sen kan det nog bara vara att hon testar dej, men hon borde inte göra det så kraftigt :S Vet du vad "Kyssa stigbygeln" är? Då stannar man hästen i farten genom att, om man ska svänga åt vänster, ta tag i vänster tygel och släppa höger helt, och sen svänga hästen så kraftigt så att nosen nästan nuddar din tå.. sen ska du hålla kvar tills hästen har stannat och kliar du henne i pannan och låter henne gå rakt igen.. Det är skitsvårt o förklara, men kan skicka en bild.. Skitbra övning! Detta gör man såfort hästen skenar iväg eller gör något annat dumt. Bra ledarskapsträning!
Här är två, inte så bra bilder på "kyssa stigbygeln" eller som man oxo kan kalla det "Enhandsstopp"
5005553.jpg

5005614.jpg

Tack för svaret! One Rein Stop kan hon, men vi har inte gjort det på ett tag. Kan ju ta och prova.
Ang. sadeln så hade jag ju gärna provat fler gånger, men den ligger ännu värre än den nya. Den glider fram och åt sidorna och är totalt värdelös, så jag vill ju inte gärna att hon ska ha den nåt mer. Och jag minns inte exakt om travproblemen började samtidigt som hon fick sadeln eller eller strax innan...

Får väl tillägga att hon har varit såhär innan, men det var länge sen. Det är som om vi har gått tillbaka ett halvår :crazy: .
Jag har tänkt ta ut nån för att kolla henne, men just det att hon skulle ha blivit sned i korset på några dagar, det låter lite konstigt.

Innan har det ju varit så att när jag tränat upp t. ex. tölten så har traven blivit lidande, men den har alltid kommit efter några dagars träning.

Funderade på om jag skulle ta och göra markarbete och se hur hon går där. Men det blir ju ändå skillnad med en ryttare på ryggen.

Som sagt så går det ju upp och ner! Min häst har hafft en skitjobbig period nyss :crazy:

usch, neråt perioder är aldrig kul. Men håller med om att det låter extremt. Testat att rida barbacka? testat bettlöst? Kännt och klämt ordentligt igenom hela hästen? Är det i någon sida som hon är mer stel och hård i än den andra? Tänk igenom alla sådana frågeställningar!
Lycka till!
MVH A

När jag rider barbacka blir hon rätt spänd, har alltid varit så. Hon är känslig när det gäller takten och sånt. Dessutom är min balans barbacka inte den allra bästa.
Bettlöst red jag senast förra veckan på. Ingen större skillnad, hon blir lite framtung bara.
Ska försöka känna igenom henne imorrn. Får hoppas det bara är en dålig period. Känns bara så trist när det var så bra förut. Man läser om alla som har hästar som det går dåligt med och de tränar och lyckas få hästen fin och så blir allt bättre och bättre, med en och annan liten motgång då och då. Men med min känns det som att om vi lyckas få till det så får man vara lycklig så länge det varar, eftersom det försvinner efter ett tag. I våras töltade hon också rätt bra (bara grisepassat innan), men det försvann det med och nu hade det ju som sagt blivit bra igen. Skulle behöva rida för nån varje vecka, men vem har råd med det?

okej. Vad knepigt! Ja gör det, känn igenom varenda liten del på henne!
Jadu, det där är verkligen inte lätt. Min förra häst var precis likadan. Visst kunde det gå bra ibland, men det var aldrig det där du menar; att det gick bättre och bättre osv. Så jag vet hur frustrerande det är! Hon gick dessutom inte att lasta normalt ens efter 2 års träning. Då blev det ännu svårare. Och med en rad andra problem som vi båda hade så kändes det som att jag försökt allt jag kunde..Mitt beslut blev tillslut att jag sålde henne. Nu mår både hon och jag bättre (även fast jag självklart saknar henne). För som sagt, även fast man skulle vilja, vem har råd med att ständigt rida för instruktör..(tyvärr)

Men det var vi det, nog om oss! Skall inte skrämma dig med skräckscenarion..

Jag tror nog att om din häst inte har "bättrat sig" snart, så kan nog säkert din instruktör lokalisera felet och hjälpa er på vägen när h*n skulle komma. Lycka till! Och tappa inte hoppet!
MVH A

Du är inte ensam "Skuggabaldur". Islänningar har en tendens att ändra på sig hur som helst och helt plötsligt verkar det som. för min är likadan :devil:

Han var jätteduktig på allt, hade nyss lärt sig att flytta bra åt sidan osv och han var jätte mjuk och fin att rida (innan var han väldigt stel) mjuk i munnen och brydde sig inte om bettet som han annars lägger över tungan på eller biter tag i...gångarterna var rena och fina och han jobbade på väldigt bra i fin form osv. Jag var jätteglad efter varje ridpass!!

och så en dag... för några dagar sedan... började han att bita tag i bettet, ville inte jobba, la tungan över bettet, började att he upp huvudet så fort man gjorde en förhållning eller försökte göra halt osv...Tölten blev oren, går knappt att tölta rent. Och allt detta kom väldigt plötsligt, som över en dag bara!!

Jag tänker såhär att han säkert är less på all träning vi haft den senaste tiden, så han får vila i 2 veckor nu för att bara må gott :) vet inte om det kommer att bli bättre,(det blev det förra gången han var såhär) men ska träna mycket på ridplan när jag börjar rida igen och även bara ha kul och mysigt med han i skogen, så han får tänka på annat än bara träning. det är alltid bra! mycket mjukgörande övningar i skritt endast och bara pilla på med olika övningar :)

du ska absolut inte ge upp, detta är en period som kommer att gå över vare sig man tror det eller inte. hästar lessnar precis som vi människor på olika saker dom med. är lika less som dig just nu, men man måste tänka att det blir bättre, för träning ger färdighet, men det tar bara olika lång tid =) Kanske behöver du gå tillbaka till grunden av ledarskap? mycket markarbete och longering? Ibland måste man gå tillbaka ett eller flera steg i hästens utbildning för att lyckas.

LYCKA TILL!

Tack för uppmuntran :) !
Jag vet nog egentligen innerst inne att vi kommer att ta oss igenom detta också. Bara väldigt jobbigt just nu, trist väder också, inte blir man på bättre humör av det. Jag får tänka på att vi trots allt har gjort enorma framsteg under hennes tid hos mig. Det är väl mycket det som gör det också, vi har kämpat flera år med grisepassen och nu när det till sist börjat funka orkar man bara inte med att ta ett kliv bakåt igen.
Men men, vi kämpar på!

Bra att du tänker så! Självklart blir man ju lite extra trött nu när mörkret kommer osv. Men jag tror också att ni kommer att ta er igenom detta! Sen när ni kommit en bit på vägen, kanske någon veckas ordentligt lov skulle sitta fint för er båda!

Ha det bra!
A

Får väl tillägga att hon har varit såhär innan, men det var länge sen. Det är som om vi har gått tillbaka ett halvår :crazy: .
Jag har tänkt ta ut nån för att kolla henne, men just det att hon skulle ha blivit sned i korset på några dagar, det låter lite konstigt.

Det är aldrig omöjligt.
Min häst blev behandlad för låsningar för en månad sedan, och igår blev det en uppföljning, hon hade samma låsning då som första gången, dvs korset. Det kan komma väldigt fort. Jag tror jag kände när låsningen kom tillbaka på henne, hon blev rätt struttig och stel i korset efter en ridtur då hon var rakad, förmodligen kall och sånt så nu har hon varmare täcken på sig.

Tycker du skall sätta dig på din häst och bara känna efter, kanske hittar du något någonstans som inte stämmer.. Man lär sig mer än man tror om hästens kropp genom att bara känna..

Tack för uppmuntran :) !
Jag vet nog egentligen innerst inne att vi kommer att ta oss igenom detta också. Bara väldigt jobbigt just nu, trist väder också, inte blir man på bättre humör av det. Jag får tänka på att vi trots allt har gjort enorma framsteg under hennes tid hos mig. Det är väl mycket det som gör det också, vi har kämpat flera år med grisepassen och nu när det till sist börjat funka orkar man bara inte med att ta ett kliv bakåt igen.
Men men, vi kämpar på!

Kliv bakåt får nog de flesta ta lite då och då faktiskt. hästarna lessnar på det dom gör ibland och man får börja om med vissa saker eller göra andra övningar.
kul att ni gjort mycket framsteg under tiden hos dig!! :)
Bara att kämpa vidare & jag tror precis som någon annan skrev att lite vila skulle göra er bra. Både du och hästen behöver det när man känner sig så less. Var ju så jag gjorde, man kan ta nya tag då, inte kul att sitta och rida runt och bara vara arg hela tiden

Det här låter lite dumt, men vad skönt at höra att det finns fler! Det låter precis som min häst det du beskriver.
Ja, efter att jag ridit för instruktör ska vi nog vila från ridningen om det inte blivit bättre. Fram tills dess ska jag bara hålla igång henne lite, skogsridning och sånt.

Så det kan komma så snabbt? Det här känns ju som det gjorde innan hon gick bra, så jag tror ju inte det är en låsning, eftersom det fixade sig efter ett tag. Men om det inte blir bättre så ska jag ta ut någon för att kolla henne. Det hade jag ändå tänkt göra snart.

Så det kan komma så snabbt? Det här känns ju som det gjorde innan hon gick bra, så jag tror ju inte det är en låsning, eftersom det fixade sig efter ett tag. Men om det inte blir bättre så ska jag ta ut någon för att kolla henne. Det hade jag ändå tänkt göra snart.

Att det är höst, regnar och är halt i hagen räcker för att en häst skall halka och vips kan en nack-/hals-/ryggkota ligga fel.

Senast ändrad av en moderator:

Ok, jo, det är klart det kan bli så. Men, ja, som sagt, blir det inte bättre tar jag ut en equiterapeut, som kan kolla henne.
Och man kan inte känna om kotorna ligger fel själv eller - genom att känna igenom henne alltså? Hade varit bra att kunna, men då måste man väl vara utbildad...

Jag hade tagit ut en equiterapeut genast om min häst hade förändrats såsom du beskriver. En annan sak jag måste fråga: har du nyligen växlat foder? Från bete till annat tex och börjat ge kraftfoder? Kan du i så fall påminna dig om att detta uppstått förut vid tex hösten när betet upphör eller liknande? Lynnesproblem hänger ibland ihop med magen och fodret.

Nä, hon har bara börjat få mer hö. Fast de har faktiskt fått vara inne längre på morgonen nu och komma in tidigare. Just för att det var så mycket gräs. Kan tänka mig att hon är sur för det. Nu ska de få börja gå ute längre igen då det inte finns kvar nån näring i gräset längre. Få se om hon blir bättre.
Det har alltså varit så här förut. T ex i vintras när hon gick jättebra och så kom snön och så gick allt helt plötsligt åt skogen.
Ang vädret så har det ju blivit mycket sämre i samma takt som hon blivit såhär, så det kan ju ha med det att göra. Jag har inte varit 100 % kry heller och man blir ju på sämre humör och hon känner väl av det också.
Är antagligen en blandning mellan massa olika saker.
Men vi ska ta och leta reda på en equiterapeut!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 498
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar