Hur kryssar ni

Hur kryssar du i valet?

• Baserat på sakfråga

Röster: 7 31,8%
  • Baserat på geografi

Röster: 0 0,0%
  • Baserat på Yrke

Röster: 6 27,3%
  • Baserat på kön

Röster: 9 40,9%

• Antal omröstningsdeltagare
    22

susanne

Trådstartare
Kryssar ni person i valet?
Hur tänkre ni då?
Är det någon som driver sakfråga?
Någon som bor nära?
Någon med ett visst yrke?
Baserat på kön?

Rent generellt kryssar jag ung tjej. Känns som om en ung tjej. Dels för att jag tror på en föryngring och dels för att jag tycker att fler tjejer behövs på väldigt många ställen i samhället.

Jag brukar inte kryssa men gjorde det det här valet. Röstade Fi så de flesta på listorna var kvinnor. Jag kollade då på namn i första hand och yrke i andra hand. Kryssade t ex en sjuksköterska med ickesvenskklingande namn till landstinget. Jag hade inte läst på om personerna utan tänkte att jag använder krysset till att lyfta etnifierade personer (lite trubbigt att gå på namnet men det är inte så noga).

Jag skulle inte få för mig att kryssa fram någon som jag inte visste vilken politik personen för. Om jag inte har något (dvs faktisk politisk fråga) att gå på litar jag mer på partiets inbördes ordning.

I detta valet kryssade jag ingenting. I riksdag och kommun ansåg jag att förstanamnet var det bästa valet och i landstinget var jag för dåligt insatt för att personrösta. I EU-valet i våras däremot så kryssade jag.

Kryssar ni person i valet?
Hur tänkre ni då?
Är det någon som driver sakfråga?
Någon som bor nära?
Någon med ett visst yrke?
Baserat på kön?

Jag kryssar den jag tycker har ett bra tänk och som känns sympatisk, och jag tänker då bortom kön och yrke. Jag känner mig så pass insatt att jag vet vilka jag gillar :)

Normalt kryssar jag personer jag känner och vet skulle föra den politiska linje jag själv företräder på bästa möjliga sätt. Kön, ålder och dylikt är irrelevant,

I år valde jag dock att ge ett sympatikryss i riksdagsvalet till en vän och tillika skicklig politiker som på förhand valt att avsäga sig uppdrag efter att sedlarna tryckts, men som jag ville visa mitt stöd för. En tyst, diskret liten markering som jag hoppas kan glädja lite.

Kryssade bara i landstings- och kommunvalet. Ingen aning om vem någon var så valde de med roligast namn. Känns som det inte spelade ngn roll direkt. Fanns bara gubbar att välja på ändå.

Jag kryssade mot de patriarkala strukturerna, alltså kvinnor. I 2 kryss med vetskap om deras frågor. I 1 kryss bara för att motverka maktstrukturerna.

Rent generellt kryssar jag nog helst en yngre kvinna, då jag kan identifiera mig bättre med personen. Men ska jag kryssa alls vill jag gärna ha ett hum om den specifika personens politik.

I år föll dock rösten till riksdag och landsting på en man, då det är någon jag står nära och vars politiska engagemang jag beundrar mycket! Förstanamnet i kommunen var en kvinna som gjort bra i från sig senaste perioden, så där såg jag ingen anledning att kryssa.

Jag kryssar den som brinner för samma frågor som mig och har ungefär samma åsikter som jag. Kön, ålder, yrke och bostadsort är ointressant.

I år valde jag dock att ge ett sympatikryss i riksdagsvalet till en vän och tillika skicklig politiker som på förhand valt att avsäga sig uppdrag efter att sedlarna tryckts, men som jag ville visa mitt stöd för. En tyst, diskret liten markering som jag hoppas kan glädja lite.
Jag hoppas att det inte är hatinlägg på avpixlat du ville stötta. Finns det någon SD:are som hoppat av utan att det berott på att de ofrivilligt bekänt färg?

Jag kryssade bara kvinnor, då jag ser det som positivt om makt omfördelas från män till kvinnor. I riksdagsvalet kryssade jag en person jag vet brinner för samma sakfrågor som jag brinner för. I kommunvalet kryssade jag en person jag samtalat med och därigenom fått ett bra intryck av. I landstingsvalet kände jag inte till någon kandidat så jag kryssade en kvinna med osvenskt namn, med relevant yrke (sjuksköterska).

Jag kryssade unga kvinnor som jag vet är duktiga, kompetenta och seriösa. Jag har haft turen att plugga med flera av de som fanns med i både riks och kommun så jag vet var de står och vad de vill lyfta. I landsting kryssade jag ung kvinna med vårdyrke, tycker det känns vettigt.

Till riksdagen kryssade jag en ung kvinna med kloka åsikter, som jag känner. Bestämde mig i sista sekund att kryssa henne då jag egentligen funderat att rösta på F! istället för "gamla vanliga partiet".

Till kommun och landsting ville jag kryssa ung kvinna med utlandsklingande namn. Men det fanns inga så det blev medelåldersmän med utlandsklingande namn. Hade dock kollat upp dessa kandidater innan så jag vet var de står i frågorna.

Jag har bara personröstat tre gånger. En gång när min mamma ställde upp i kommunvalet (tror det dessutom var första gången jag fick rösta!) och nu senast i Eu och till riksdagen. Jag tycker det är nog krångligt att bestämma hur jag ska rösta i de olika valen utan att snöa in på specifika individer.
I år blev det ju tre olika partier och den där jäkla folkomröstningen om trängselskatten...

Jag brukar inte kryssa men gjorde det det här valet. Röstade Fi så de flesta på listorna var kvinnor. Jag kollade då på namn i första hand och yrke i andra hand. Kryssade t ex en sjuksköterska med ickesvenskklingande namn till landstinget. Jag hade inte läst på om personerna utan tänkte att jag använder krysset till att lyfta etnifierade personer (lite trubbigt att gå på namnet men det är inte så noga).

Jag gjorde på samma sätt.

Liknande trådar

Samhälle Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 632
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 563
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 255
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar