hur kört för häst med pålagringar?

proxyma

Trådstartare
har nyligen fått reda på att mitt 6åriga sto fått lindriga pålagringar i knäleden. suck. hur ser framtiden ut tro? läst runt lite på forumet och de verkar inte så kul som jag förstått det.:confused: hur har de gått för era hästar med liknande problem?

Sv: hur kört för häst med pålagringar?

Hej!

Pålagringar kan ju sitta lite olika.

Min förra hade pålagringar i båda knäna, värst i ena(men jag minns nu inte vilket). Hennes satt så till att när hon behandlats färdigt för knäledsinflammationen som orsakade dom hade hon inga problem alls av pålagringarna. Detta var i "bak"-knäna.

/Lavinia

Min har lätta pålagringar i höger framknä. Han fick en inflammation och behandlades för den, idag är vi på g att komma igång ordentligt och han påverkas inte av det i dagsläget. Han rids 4-6 dagar i veckan.
Rid med sunt förnuft och var noga med att hästen bär sig på ett bra sätt.

Vad sa veterinären? Det enklaste är väl att fråga veterinären som har koll på röntgenplåtarna.

Gick inte vet igenom röntgenplåtarna med dig ?

När min diagnoserades så visade hon plåtarna förklarade vad som var vad och gav mig ett igångsättningsschema plus en tid för återbesök .

Jag kan trösta dig med att det inte inneburit några problem för min häst.2001 upptäcktes pålagringar i båda framknäna när han röntgades pga en inflammation i hf knä. Veterinären sa att räkna med att snart blir halt igen, men peppar, peppar ta i trä, så har han klarat sig.
Efter det så har han utvecklat en stor bula insida på ena knät och en liten bula mitt på det andra knät. Min egna vet säger att kolla inte på det, bara rid, ta tag i det när det blir ett problem i ridningen. Men visst tänker jag på det och är rädd om honom och noga med att han värms ordentligt och inte står för mycket, särskilt inte vintertid då de inte rör sig så mycket i hagarna.
Han får inte hoppa, gå på hårt/ojämt underlag eller i branta nedförsbackar.
Han verkar inte ha ont då han går bättre och bättre för var år och är samarbetsvillig. Nu är han 18 är och är ett grovt halvblod av den gamla stammen.

Beror helt på var de sitter och hur de påverkar hästen.

Tyvärr är det många gånger så att hästen svarar på behandlingen, kommer till igångsättningen men kommer aldrig igång fullt ut. Efter tre månader är man tillbaka igen med ofräsch häst. Ny behandling, ny igångsättning och sedan tillbaka igen.

Men det beror helt på var de sitter, hur de påverkar hästen och vad man ämnar använda hästen till.

skönt å höra =). jovisst hon gick igenom plåtarna med mig men vi pratade inte så mycket om framtiden. ska tillbaka på återbesök om ca 2 veckor får vi se. jag tänkte att det försvinner ju inte av sig självt och antar att de är sånt som blir värre och värre med tiden? håller tummarna

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 750
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka