Hur kort får man ha mellan sina starter

O

Olinda

är det någon som har koll på detta?

Jag ska iväg om någon helg, det kommer inte fasta startider förrän en timme före kallens början men som det ser ut nu (kommer säkerligen bli en del ändringar, kan vara till min för det men lika gärna åt andra hållet).

Som det ser ut nu om jag räknar ungefärligt så startar jag första klassen 15.34 och nästa 15.46, är inte det väl tätt mellan? jag behöver inte fler timmar, jag behöver inte ens sitta av hästen men jag skulle gärna vilja hinna gå igenom andra programmet innan jag rider den klassen, OM det blir det minsta sena i första klassen så får jag rida i full fart och rakt in på nästa bana det känns inte bra, dessutom så har jag inte ridit någon av dessa programmen tidigare så ingen av dem sitter i ryggmärgen (det sistnämda är iofs mitt problem och inte arrangörens).

Jag har påpekat detta för arrangören men får till svar att de ska se vad de kan göra, det är faktiskt inte så lätt med så många starter (vilket jag förstår), men med en strykning i andra klassen och en till inte först i första så ska jag rida båda klaserna samtidigt. :crazy:.

Nu pratar vi alltså som fulla klasser där det faktiskt borde gå att flytta om lite.

Så vad säger TR (mitt dressyr TR är borta) inom hoppningen så kan amn kräva 8 starter mellan (iofs kort det med) om möjligt, blir det kortare så väntar domaren, men det lär domaren ju knappast göra här, det finns det inte tid till.

Sv: Hur kort får man ha mellan sina starter

Tycker det verkar väldigt märkligt om man inte ska ha möjlighet att vara med i mer än en klass eftersom man annars måste galoppera in i den andra. Men å andra sidan så har jag ingen aning. Hoppas det löser sig i alla fall. Lycka till!

Ingen aning vad reglerna säger, men jag har vid ett par tillfällen startat med 10-15 minuters mellanrum.
Vid ett tillfälle fick jag fasta starttider typ 14.28 och 14.32, vilket säger sig själv är omöjligt eftersom jag inte ens hinner rida det första programmet då. Arrangörerna hade då den goda smaken att flytta mig ett snäpp fram, vilket innebar att jag han rida ut från det ena ridhuset och rakt in i c-ring till nästa.. På samma tävlingsplats har jag vid ett annat tillfälle haft inte mindre än 7 timmar mellan starterna. De gillar visst ytterligheter..

Jag säger som du, jag behöver inte ha timmar mellan starterna (jag behöver inte ens ha sett mitt protokoll i första klassen), men jag vill i alla fall gärna ha hunnit skritta lite och ta ett par djupa andetag innan jag ska rida nästa program, annars är varken häst eller ryttare fysiskt eller mentalt redo att ta sig an uppgiften. Man måste hinna släppa det ena innan man tar sig an nästa.

Har varit på dressyrtävling idag, där skulle andra klassen startat 1 tim efter första,men arrangören valde att lägga första start ytterligare en halvtimme senare, just för att alla skulle få chans att pusta och koncentrera sig på nästa.
Om arr. använder Equipe tävlingsprogram finns en kontrollerafunktion så att ingen ska behöva krocka i starterna. Själv tycker jag minst 40 min är rimligt, man kan spänna upp sadelgjorden, dricka lite (både häst o ryttare, och ändå hinna ladda om.
Min dressyrguru säger att det ska vara minst en timme.

Det låter som arrangören har gjort en liten miss.
Ring dom och be att få någon av starterna flyttade, det går säkert bra. :)

Som jag skrev så har jag redan pratat med dem. jag påpekade att jag inte kunde bli insatt där de ville (när jag bytte klass eftersom jag var bortlottad i en av dem jag hade anmält mig till, jag hade dessutom redan i min anmälan "erbjudit mig" att rida denna klassen från början om jag blev bortlottad i någon av de andra, men det blev jag inte utan fick ringa om det), eftersom jag ungefär då också startade den andra klassen, men likförbannat är jag placerad där.

Jag avvaktar lite och ser vad de blir för ändringar annars får jag väl ringa igen, men det hade varit bra om det stod något i TR som kunde hänvida till, men det kanske det inte gör?

Annars får jag väl galoppera från ut efter halten, hoppa ut förbi domaren, vråla som en tok "ur vägen" genom framridninge, hoppa genom en tredje bana och in på min för att hinna så jag inte blir utesluten för det tar mer än 45 sekunder om domaren ger mig startsignal innan jag är där :devil:.

en annan ryttare har 3 starter mellan sina olika hästar i samma klass, men det hjälper ingen av oss speciellt att få skifta med varandra.

Senast ändrad av en moderator:

Det står ingenting om detta i TR, i alla fall inte i TR för dressyr.
Hoppas det löser sig:)

Tycker det är utmärkt med så kort emellan du är redan framriden uppvärmd och klar behöver bara låta hästen pusta lite.

Tror inte heller det finns någon regel reglerad i TR angående nära starttid i olika klasser på samma häst utan det gäller bara olika hästar i samma klass.

Dessutom kommer du hem kvickt och snabbt och behöver inte sitta och sega och titta på när målarfärg torkar helt ypperligt :angel:

OK, tackar då vet jag.

Fio: så sätt att jag bara behöver rida fram en gång är alldeles utmärkt, det håller jag med om, jag skulle dock behöva ett par minter mellan för att själv pusta ut och gå igenom nästa program, hästen klarar sig nog, jag inte fram så länge i vilket fall, jag är mest "rädd" att det kommande ändringarna är åt fel håll för min del så jag inte har något alls mellan och inte ens hinner till nästa bana.:crazy:

Har på en CR en gång ridit två klasser efter mig själv, men då kände jag domaren och bad den ta en kaffe och rökpus, det kanske inte funkar här ;).

Vaddå sitta och sega, tror du att jag inte kommer behöva göra det för att vänta på prisutdelningen ändå :eek:...funderar lite... nääää det behöver jag nog inte ;)

Senast ändrad av en moderator:

Haha, jag har ett liknande problem här. Ska starta nu i helgen och har fått tid strax efter kl 3 i kat C och strax innan halv 3 i kat D:angel: Men arrangörerna skulle fixa det. Jag behöver minst 1,5 timme mellan om jag ska rida två olika hästar och över 2 timmar om det är samma häst. Vanligtvis är arrangörerna duktiga på att fixa om man ber dem! En liten fråga, är startlistorna gjorda i Equipe?

Var med en kompis på tävling en gång En liiiten CR där man fick välja program själv. Hon hade anmält sig till LB:1 och LA:1 och skulle enligt startlistan har 3-4 ekipage (av 10) emellan de båda klasserna. När vi väl kom dit visar det sig att det bara är en till förutom hon som ska starta! In på banan, rid, ut, in igen, hem.

Senast ändrad:

Jag har gått in med ponnytravare och kört lopp, sen var det 15 min paus och sen in och kört lopp med samma häst igen. Blev ett sjukt upplägg.. fick skritta hela pausen istället för normal uppladdning. men det går. Två dressyrprogram på raken för hästen borde inte bli jobbigare än det. Så det fixar du säkert

Som jag har skrivit så klara nog häste det utan problem, men JAG skulle faktiskt vilja hinna gå igenom ett annat program i skallen innan jag kastar mig in på banan, mig veteligen är de viss skillnad på travlopp och dressyrprogram, banan ser väl likadan ut i alla travlopp och man kör i samma varv, så ser inte riktigt dressyrprogrammen ut. :angel:

15 minuter mellan starterna hade varit helt OK, men som det är nu med en START 15.34 så är jag färdig där 15.40 OM nu domaren har segat lite (vilket inte är ovanligt) och är tex 4 min sen vid del laget så har jag 2 minuter på mig att ta mig ut från en bana och en bra bit bort till nästa, då kan jag lova dig att två minuter är är extremt kort tid att förflytta sig den biten utan att riskera att rida hjäl någon på vägen.

Som jag har skrivit så klara nog häste det utan problem, men JAG skulle faktiskt vilja hinna gå igenom ett annat program i skallen innan jag kastar mig in på banan, mig veteligen är de viss skillnad på travlopp och dressyrprogram, banan ser väl likadan ut i alla travlopp och man kör i samma varv, så ser inte riktigt dressyrprogrammen ut. :angel:

Vad fan har du dåligt minne eller :angel:

Man brukar lära sig programmet INNAN man kommer till tävlingsplatsen :idea:

:devil:

Men om det nu är så omöjligt att hinna med så måste ju arrangören förstå detta. Arrangörer är inte korkade eller jävliga, bara vanliga människor som ibland blir trötta på alla deltagandes krav. (Ditt krav eller givetvis helt rimligt). Men sig till arrangören vad du skrivet här, att det är en total omöjlighet.

Du har ju anmält till klassen, och då ska du ha rätt att starta. Om arrangören lägger dina starter så tätt i mellan att du verkligen inte hinner utan blir utesluten är det ju bara att gå till överdomaren.

Jag har btw gjort; halt i sista prgorammet, skrittat ut på lång tygel, skrittan 20 m till nästa bana, tagit tyglarna, ridit runt banan och in och rida nästa program. Så då pratar vi kanske 2 minuter mellan. Men det gick fint. Jag vill minnas att jag vann. :angel:

Va vad menar du, nu förstår jag ingenting :confused: innan, tror du inte jag har annat och göra innan ;) :p.

Jo jag vet, men eftersom dessa är två helt nya för mig så skulle det vara bra om det fanns tid att bara stå still och fundera över det andra programmet i någon minut eller ännu hellre hinna se ekipaget före mig, men jag får väl nöja mig med att se var de gör halten på slutet om jag har tur.
Men ja jag ska plugga på dessa så jag kan rida dem i sömnen (vilket förmodligen kommer bli ett helt eget program så blir jag utesluten o båda klasserna) :angel:.

Helt hypotetiskt, OM det blir så kort om tid så jag inte hinner till den andra banan trots jag mejjat ner allt i min väg dit och domaren därför utesluter mig, då borde jag väl får startavgiften tillbaka eller, det känns inte i ett sådan läge som att det är mitt fel att jag inte kom till start liksom.

Visst har jag förståelse för att de kan bli trötta på alla möjliga krav (belive me, hade själv hand om en tävling för ett tag sedan där 80% av de startande ville starta sent i första klassen och tidigt i nästa, hur lätt är det att uppfylla liksom :crazy: ), men du håller ju med om att mina är helt rimliga.
Jag har kollat på deras startlistor och det är en del konstigheter och de kommer att uppdateras igen så jag avvaktar till sista dagen med att ringa och gnälla igen, deras telefon lär ändå gå varm, startlistorna blir ändå inte fast förrän en timma klassen börjar.

Jag kanske får helt perfekta startider när listan är färdig, tråden är inte menad som en klagotråd på arrangören (som har otroligt bra tävligar) utan jag var mest nyfiken på om det stod något i TR som man kunde hänvisa till.

Skulle jag vinna så kan jag lova dig att jag aldrig kommer gnälla mer, utan kan dessutom rida två klasser samtidigt i fortsättningen :p om det skulle vara så, placeringschans har jag ingen men det skulle ju kanske vara kul att få en rimlig chans iallafall och inte behöva boka sig så man står först på resultatlistan (bakifrån :p) från böjan och få magsår på kuppen. :D

Helt hypotetiskt, OM det blir så kort om tid så jag inte hinner till den andra banan trots jag mejjat ner allt i min väg dit och domaren därför utesluter mig, då borde jag väl får startavgiften tillbaka eller, det känns inte i ett sådan läge som att det är mitt fel att jag inte kom till start liksom.

Jag har då aldrig varit med om att det har hänt om jag skall vara ärlig att man råkar krocka med sig själv och jag har extremt svårt att tänka mig att någon arrangör i hela världen kommer ställa till ett helvete för att du SKA krocka med dig själv så jag tror inte du behöver vara orolig faktiskt

Det är inte så stor chans att det händer, arrangören brukar ha bra koll.
Lycka till!
/Malin

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 157
Senast: Bison
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?