Hur korrigera kanin ?

G

Generalen

Jag har just inköpt en liten hermelinhona, 2 ½ månad ungefär. Kommer från djuraffär tyvärr, men det var kärlek vid första ögonkastet. Hennes temperament är jättebra, lugn och fin i knät även om hon ofta får sina tokryck i buren ;) hon går just nu under namnet "Dampelina" för att jag ännu inte kommit på något namn :angel:.

Hursomhelst, denna lilla tjej har även en bit kaxighet i sig. När hon blev lite modigare i knäet märkte jag att hon har en ful ovana att tugga i mina kläder. Jag har haft kaniner förut men inte stött på detta problem, iaf inte vad jag kommer ihåg. Så, hur korrigerar jag henne bäst för att hon snabbt ska bli avvand detta ?

Sv: Hur korrigera kanin ?

jag har haft många som har gjort så, men när jag upprepade gånger har "puttat" undan dom lite och sagt NEJ så har dom fattat vinken och slutat med det.

ja när mina kaniner gör det så är det oftast att dom vill ner men jag ryter NEJ och slår till dom lite mellan hårt på nosen sen har han lärt sig att inte göra det

Har en 11 årig kanin som håller på så, biter och krafsar i kläder och olika tyger, det är för att han försöker bädda åt sig ^^, men när han biter mig på t.ex benet(byxan) så slår jag honom på nosen med fingret, inte allt för hårt och säger bara nej med en arg röst, men inte skrikande, för skrikande röst kan kaniner ta som något dåligt, alltså visserligen är det dåligt att bitas, men jag menar mer att dom blir rädda, och förstår då inte alls.

*kl*

Tack för svaren. Det jag kört med nu är att jag knäppt till henne på nosen och högt och tydligt sagt "nej". Det funkar sisådär, hon är riktigt envis och några sekunder senare är hon där och tuggar igen. Det syns på henne att hon blir irriterad och hon försöker skuffa undan min hand/fingrar, men skam den som ger sig!

Så har min kanintjej också gjort, dela för att hon tyckte det var roligt men även för att visa att hon vill ner på golvet igen.

När hon bet lyfte jag upp henne lite från famnen (tog tag under frambenen och lyfte upp henne så att hon inte nådde tyget med tänderna, men baktassarna var fortfarande kvar i min famn) och sa Nej!. Sedan satte jag ner henne igen och fortsatte gosa. Så fort hon bet gjorde jag om samma sak. Lyfte upp henne lite och sa Nej!, släppte ner henne och fortsatte gosa.

Hon lärde sig jättesnabbt att inte bita, det tog bara några dagar så hade hon förstått och slutade. Eftersom jag inte petade på henne eller puttade undan henne så blev hon inte irriterad på mig. Jag avbröt bara hennes negativa beteende (bitandet) och belönade henne med gos när hon skötte sig. Samtidigt upptäckte hon att hon kan putta på min hand eller arm när hon vill ner på golvet istället för att bitas.

Jag får nog prova mig fram, har jobbat mycket nu så har bara haft henne i famnen korta stunder och låtit henne springa mycket på golvet istället så att hon inte sitter i buren hela dagarna. En kompis kommer nog införskaffas när jag lackat om buren. Igår gnagde hon glatt sönder telefonsladden... :angel:

Slå inte din kanin på nosen. De är extremt känsliga där.
Det räcker med att putta undan den lite varje gång den försöker bita i dina kläder.

Slår gör jag definitivt inte, men hon är sjukt envis. Men hon har inte bitit sen jag skrev iaf så framåt har det ju gott hursomhelst. =)

Sorry, såg att du inte skrev till mig nu!

Jag tycker att Tofslans teori verkar bäst!! Eller?

Mycket möjligt, men jag tror att man får testa sig fram för vad som funkar bäst för sin egen kanin.

Det funkade bra och var effektivt på min kanin men precis som apocalypsze säger så får man prova sig fram och bestämma sig för att vara mer envis än vad kaninen är.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka