Skillnad? Förklara? Rita och visa?VINKLARNA!
Du behöver köpa dig en gradskiva. Och typ träffa och klämma på hästar i verkligheten. Det du påstår är rent löjligt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skillnad? Förklara? Rita och visa?VINKLARNA!
Du behöver köpa dig en gradskiva. Och typ träffa och klämma på hästar i verkligheten. Det du påstår är rent löjligt.
Vad skiljer? En objektiv förklaring då och inte det du ser subjektivt eftersom du vet att den ena är ett halvblod, utan objektivt konkret, vad skiljer enligt dig? Proportioner? Balans? Muskulatur?
Kan du inte se på annat sätt än om någon ritar ut vinklarna med streck på en exteriörbild?Skillnad? Förklara? Rita och visa?
Det har vi ju konstaterat tidigare. Rörelsemönster styrs inte av exteriör. Rörelsemönster kan tränas (även om man föds med olika förutsättningar i grunden så kan det FÖRBÄTTRAS), exteriör i form av vinklar och skelett, det har man det man föds med och får leva med och kan inte tränas till förändring.
Detta har jag hävdat eftersom några i diskussionen har hävdat att skillnader i "vinklar" (inte mindre än 14 gånger + ett antal gånger till efter mina citat om detta) är det som uppenbart skiljer mellan raser/typer varför det inte då skulle vara träningsbart.
Vad skiljer? En objektiv förklaring då och inte det du ser subjektivt eftersom du vet att den ena är ett halvblod, utan objektivt konkret, vad skiljer enligt dig? Proportioner? Balans? Muskulatur?
Vi diskuterar exteriör, inte rörelsemönster. Rörelsemönster styrs av helt andra saker än exteriör.
En dressyrskolad häst kontra en travtränad häst har helt olika inövade rörelsemönster och aktiverade muskelgrupper.
En objektiv förklaring är något som kan mätas eller tas fram enligt en bestämd metod, inte vad någon anser sig se på en bild.Men du har ju fått de ”objektiva” skillnaderna förklarade för dig massor gånger i ord och bild av olika personer i tråden, vad är det du vill ha? Vad är en ”objektiv förklaring” i dina ögon?
OK, men det är bäckenet man mäter, från höftbensknöl till bärbensknöl (vidare till knäled och sen till hasled och kotled).Kan du inte se på annat sätt än om någon ritar ut vinklarna med streck på en exteriörbild?
Med andra ord, ser du inte vinklarna alls, om de inte är markerade med streck?
Jag har tidigare i tråden förklarat att man kan se höftbenets längd och lutning genom att dra en tänkt linje mellan korsets högsta punkt och bärbensknölen. Gör det på en bild av en travhäst och en bild av en dressyrhäst, så ser du skillnad i längd och lutning på den linjen.
Räcker inte den förklaringen för att du ska kunna se skillnaden själv?
Det är svårt att mäta om man inte vet vilka punkter man ska ta ut, eller vart dom sitter, i synnerhet en svart häst.Men alltså Kan inte denna tråden låsas eller nåt? Diskussionen kommer ju verkligen ingenstans...
Så @Fiador du menar alltså att det inte finns någon som helst skillnad i skelettet på de här två hästarna?
Om du inte ser någon skillnad alls så kan vi nog lägga ner diskussionen
Var är motsägelsen?Jaha, och hur får du ihop detta då?
Det var ju du själv som pratade rörelsemönster
Förtydliga? Rita, visa? Längre? Annan vinkel? Hur kommer du fram till det?Se t ex hur lårbenet förhåller sig till knäleden.
Nej just det, rörelsemönstret styrs så av andra saker än träning också, det är liksom inte svart eller vitt. Det jag hävdar är att det INTE styrs av exteriören.Vilka "vi" har konstaterat?
Du verkar anse att alla hästar har samma exteriör och det enda som sedan skiljer är hur hästarna sedan tränas. Jag hade blivit väldigt ledsen om min dressyravlade unghäst hade sett ut som en travare. Och jag har jobbat på travstuteri där det fanns ett par travare som såg ut som halvblod och inte kunde trava fortare än ett halvblod, de dög bara som sällskap. I inget av fallen hade rörelsemönstret med träning att göra eftersom hästarna var/är helt otränade.
Förtydliga? Rita, visa? Längre? Annan vinkel? Hur kommer du fram till det?
OK, men det är bäckenet man mäter, från höftbensknöl till bärbensknöl (vidare till knäled och sen till hasled och kotled).
Så var ser du någon skillnad nu då? När vi mäter endast dom punkterna (höftbensknöl-bärbensknöl)?
Visa bifogad fil 12269
Det är svårt att mäta om man inte vet vilka punkter man ska ta ut, eller vart dom sitter, i synnerhet en svart häst.
Så här? Skillnader?Annan vinkel. Om du anser att du ritat strecket som ska vara höftbensknöl-bärbensknöl korrekt är det ju bara att du fortsätter med att rita ut ett streck till höftleden utifrån det.
Så här? Skillnader?
Visa bifogad fil 12274