Hur kopiera en bild som inte går att kopiera?

E

explosiv

Ja.. vilka tangentknappar är det man trycker på när man ska kopiera något som inte går att kopiera mha musen. Help me... :cry:

Sv: Hur kopiera en bild som inte går att kopiera?

Är det på internet du menar?

Alt + prt svr och klistra sedan in den i paint exempelvis.

Är det så bra att uppmana/vägvisa folk till att "stjäla" bilder? :smirk:

nej, egentligen inte, men att lära folk hur datorer fungerar är inte fel.
men jag tycker det är trist när folk snor bilder och lägger ut dem på andra platser.
DET räknas som publicering av verk och kan bli dyrt för den som gjort det. Fotografen har rätt att bara skicka en faktura (minibelopp tror jag är ca 2500kr och UPPÅT) och man åker dit på det. så man bör vara lite försiktig.

Är det så bra att uppmana/vägvisa folk till att "stjäla" bilder? :smirk:

Uppmana är det väl inte.

Det finns ju mängder av situationer där du kan behöva kopiera t.ex ditt skrivbord eller för att ta en skärmdump av ett highscore i ett spel eller en konversation i ett forum (som chatten här på Buke).

De sidorna går ju inte att kopiera med Ctrl+C

Uppmana är det väl inte.

Det finns ju mängder av situationer där du kan behöva kopiera t.ex ditt skrivbord eller för att ta en skärmdump av ett highscore i ett spel eller en konversation i ett forum (som chatten här på Buke).

De sidorna går ju inte att kopiera med Ctrl+C
OK inte uppmana men kanske uppmuntra passar bättre. Bättre är väl att säga att man kontaktar ägaren/fotografen etc. och frågar om lov eller något sånt.
Skärmdump är en sak.
Hur kopiera en bild som inte går att kopiera?
För mig låter det som en bild som inte skaparen vill ha kopierad...

Men det är ju ingen mer än du som vill ha det till att det är just copyrightskyddade bilder TS vill kopiera.

Finns ju som sagt flera sorters bilder än sådana som inte går att kopiera.

Dessutom är det faktiskt helt lagligt att kopiera bilder/texter för eget bruk. Däremot är det inte lagligt att använda sådant på t.ex egen hemsida utan upphovsmakarens godkännande.

Hmm... Låt oss säga att bilden i fråga inte är copyrightskyddad, om den nu inte trots detta går att spara, varför inte fråga ägaren ändå. Jag menar om det är en sida där det delas ut bilder då kanske sidägaren vill veta att det inte går att spara bilderna?! För min del får det kopieras hur var och en vill, bara dom ger F*N i mina! :smirk: :D

Läste du vad jag skrev i sista stycket i svaret ovan?

Det är helt lagligt att kopiera bilder/texter för eget bruk.

Vill jag kopiera en av dina bilder och ha den i min dator och titta på så är jag i min fulla rätt, vad du än sen tycker om det.

Jodå och var någonstans står det att det är en copyrightskyddad bild TS vill kopiera.

TS kanske använder ordet BILD om t.ex sin skrivbordsyta på datorn, det skulle förmodligen jag göra om jag ställde frågan i ett öppet forum.

Även en skärmdump är en BILD!

Senast ändrad:

Mitt senaste svar var mer riktat till Gnist.

Det verkar som ni missuppfattar mig! :(
JAG uppfattade det som att det skulle kopieras en bild som inte gick att spara pga t ex spärrad högerklickning. Och med den missuppfattningen tyckte jag som jag gjorde.

Jag vet vad som gäller men det är långt ifrån alla som gör och det tycker jag är synd, därav min kommentar och ingen annan avsikt. Bättre att upplysa folk innan, än efter.

Jag missuppfattar dig inte alls.

Men det är faktiskt inte olagligt att kopiera bilder på internet, varesig de är copyrightskyddade eller inte, så länge man bara använder dom för eget bruk.

Precis på samma sätt som det är lagligt att kopiera över musik från en CD till sin dator, Ipod, MP3:a eller varför inte till en annan cd, så länge man har den i egen ägo. Alltså inte delar med sig av den.

Även om det är lagligt att kopiera för eget bruk så kan man faktiskt fråga ägaren för att vara sjysst. Jag har hittat flera av mina bilder ute på andra sidor där de t.o.m har klonat bort mitt ©- tecken. Hade personerna frågat mig hade jag inte varit lika negativ, så alla som ska kopiera andras bilder, fråga först!

Tini skrev:
Jag har hittat flera av mina bilder ute på andra sidor där de t.o.m har klonat bort mitt ©- tecken. Hade personerna frågat mig hade jag inte varit lika negativ, så alla som ska kopiera andras bilder, fråga först!

Då är det inte för eget bruk, då är det regelrätt stöld.

För eget bruk är om man själv ska lyssna/titta på verket, inte om man ska lägga ut det på en hemsida eller i en trycksak. Inte heller är det för eget bruk om man delar med sig till vänner och andra.

Man måste faktiskt lära sig att skilja på vad som är eget bruk och inte.

Det verkar som om du inte vet skillnaden och det verkar inte heller meodeo göra.

Men jisses, nu får du faktiskt ge dig! JAG VET ATT MAN FÅR ANVÄNDA ALLT FÖR EGET BRUK!!! Men VARFÖR inte lära folk INNAN dom tar ner en bild och sen efter ett tag tänker att den var så snygg så dom lägger den på sin sida? Sen om denna då tänker till och INTE har den till annat än för eget bruk, så är ju meddelandet mottaget, eller hur?

Skärp dig!

Det är DU som hela tiden förutsatt att TS ska stjäla bilder och att vi andra lär ut hur det ska göras.

Om du nu känner för att upplysa folk om hur de borde uppföra sig, så gör det, men du ska inte vältra över det på andra genom att "anklaga" dessa för att uppmana/vägleda andra att begå lagbrott då dessa talar om hur man utför en helt vanlig laglig kopiering av bildskärmen (PrintScreen).

Min undran är:
Varför valde inte du att upplysa TS om din åsikt om hur denne borde bete sig istället för att "anklaga" oss andra för att uppmuntra till lagbrott (vilket det faktiskt inte är)?
Varför förutsätter du att någon annan ska göra det?

Liknande trådar

IT & mobiler Min IPhone SE är bara ett år gammal. Tyvärr har telefonen den sista månaden börjat frysa fast. Inte hela tiden, men ibland. Ibland när...
Svar
0
· Visningar
219
Senast: ufot
·
Tjatter Hur sparar ni era bilder som är viktiga för er? Brukar ni framkalla bilder? Gör ni fotoböcker eller beställer ni andra fotoprodukter? I...
Svar
3
· Visningar
488
IT & mobiler Inom kort ska jag byta från min iPhone CS till en iPhone 13 och när jag gör det skulle jag vilja få en clean start så att säga, men går...
Svar
1
· Visningar
519
IT & mobiler Någon som är duktig på sådant här och kan ha någon tanke om vad som är fel? Når jag ska kopiera över bilder från kameran till datorn så...
Svar
17
· Visningar
1 064
Senast: Photografen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025