Hur köper man en häst?

Kajsalisa

Trådstartare
Lite inspirerad av samma fråga under hundforumet.
Så ,hur köper man egentligen en häst?

Var letar ni?
Vad är viktigt?

När jag köpte min senaste häst hade jag en priolista.

1 JAG skulle välja MIN häst, dvs inte lyssna på vad andra tyckte jag skulle ha.

2 Den skulle vara vit och spansk.

3 Den skulle vara snäll och riden, inte ung.

Så hittade jag en bild på en saluhäst i sociala medier och fick 30 sekunder film. Häst var 10 år, supersnäll, vit och spansk. Check på allt enligt förmedlaren även om jag var mycket medveten om att saker nog lät lite för bra😅. Häst stod dessutom utomlands så jag köpte osedd. Fyra år senare ångrar jag inte honom en sekund. Min omgivning har definitivt ifrågasatt detta köpet men han är en liten drömhäst för mig🩷.

Bilden jag köpte honom på.
20230521_110618.webp

Min nästa häst får gärna vara en läromästare, över 17 år. En iberisk häst, korsning går också bra. Inte skimmel och gärna hingst. Kommer bara köpa på rekommendation av någon jag känner och som vet vad jag är ute efter. Jag vill ha en häst som är trygg och snäll.

Jag vill ha en lusitano, så jag letar i Portugal i första hand. Tre av de fyra senaste kommer från samma säljare/uppfödare. Nu när jag letade hade han inget lämpligt, så jag kontaktade andra i Portugal, både svenskar och portugiser. Jag satte även ut en sökesannons i en internationell grupp. Sen gick jag igenom en mängd filmer och grovgallrade utifrån de grundkriterier jag satt upp. Jag bestämde vilket område jag ville söka i den här gången och bokade en resa. Åkte runt och provred intensivt under sex dagar. Alla hästar som var utvalda för provridning fyllde ju kriterierna, så det "enda" jag behövde gå efter då var ridkänslan. Den jag valde hade en svensk förmedlare hittat åt mig. För mig är det viktigt att hästen är lämplig för det jag vill göra - dressyr och WE på hyfsad nivå - och att den har förutsättningar att göra det bra. Jag vill ha en känslig och reaktiv häst snarare än en som upplevs som trygg i alla lägen. Just nu är även kön viktigt, då vi har ett litet stall som vi vill fortsätta att hålla enkönat, livet blir mycket enklare så.

Jag har dom hästar jag behöver och vill ha just nu, den ena är på foder från en vän.

Annars så har jag hittat mina hästar via bekanta, Blocket och Hästnet.

Ska jag drömma om en framtida häst (och klart man kollar på Hästnet ibland 😛) så:

7-15 år
Väl etablerade grunder i ridningen.
Hellre rektangulär än kvadratisk, föredrar äldre modellen av varmblod. Fötterna på jorden, ingen med förkärlek för luftsprång.
Sto eller valack.
Inget projekt.
Lugn och stabil i mentaliteten, bästa gångarten ska vara halt 😛.

Om unghäst skulle det vara en knabstrupper direkt från uppfödaren.

Jag säger till min tränare att jag funderar på en häst och snabbare än jag tänkte mig har jag en i stallet 😁

Lite inspirerad av samma fråga under hundforumet.
Så ,hur köper man egentligen en häst?

Var letar ni?
Vad är viktigt?
Jag föder upp själv men köper även in. Avlar för hoppning och köper hopphästar. Det ska vara en snygg, korrekt modell, är de i ridbar ålder önskar jag hög ridbarhet, jag vill att hästen ska hoppa mjukt men med tryck i språnget, den ska ha naturligt lätt för sig att röra sig framåt och över hinder. Bra teknik fram och bak, inget knipande bak. Sen kan den se ut hur den vill färgmässigt, den kan ha vilket humör som helst och behöver inte vara trafiksäker eller annat. Allt sånt går att fixa och jobba på. Föredrar ston alla dagar i veckan och är det ett sto behöver hon dels ha bra och intressant stam men också en bra mödernelinje.

Nu har jag ju min fina, egensinniga surtant som jag mer och mer identifierar mig med och tycker mer och mer om (och hon mig hoppas jag)....😅

Men....det börjar dra lite i dressyrtarmen ändå så på sikt så funderar jag ändå på en mer dressyrinriktad individ som ev nästa häst. Men det är än så länge bara i planeringsstadiet och jag har inga planer att göra mig av med lilla Häxan Surtant någonsin eg då jag dels inte vill avliva henne som det är nu och inte heller sälja mest pga hennes diverse småkrämpor och motsatsen till "sweet disposition" och "will to please" och risken att hon hamnar fel 😅 Kommer söka på Hästnät och prata med dressyrryttare-bekanta med kontakter i min närhet när/om det blir dags.

Jag köpte min förra häst genom en väldigt anonym annons på blocket för typ 14 år sedan, hade honom i 12 år.
Ville ha en kallblodstravare som var både körd och riden. Den skulle vara lugn och stabil och i bra ålder.
Min häst visade sig passa in perfekt på de kriterierna och gick igenom besiktningen. Ägaren ville att jag skulle ha honom på prov en månad först för att se så allt fungerade, så efter en månad med honom hemma blev det ett köp.

När jag letade häst senast så gick jag utefter min budget, som var låg. Ramlade över en annons som verkade för bra för att vara sann, men den var faktiskt sann och jag gjorde mitt livs största kap😁 Han lärde mig enormt mkt, var kärnfrisk, och inte alls vad jag letade efter. Jag ville ha en stabil häst, trevlig att rida, med egen motor men gärna åt det långsammare hållet. Dressyrtränad och utbildad, gärna tävlad. Hittade en äldre pensionerad hopphäst som aldrig sett ett dressyrstaket i sitt liv, het som en kastrull, massor av egna idéer, men totalt otittig och skvättig så länge jag motionerade honom ordentligt. Han var perfekt för mig! Hittade honom på Hästnet.

Tja, alltså jag skulle ju ha en större nordsvensk valack så nu står ett litet tinker-sto i mitt stall :angel: Helt logiskt.

När jag skulle köpa häst sist hade hade jag vissa önskemål.
Skrev en köpesannons med vad jag önskade och fick flera svar, provred några och fastnade för en som checkade av alla boxar 😄

Jag hade redan en häst i Sverige, jobbade utomlands så hade valacken utlånad på foder. Tränade många hästar utomlands och kärade ner mig i den mest problematiska (såklart). La ett rejält skambud och råkade ta med mig hästen hem när jag skulle flytta tillbaka till Sverige 😁👍 inte ångrat mig en minut. Tyvärr fick jag sälja valacken, vilket jag ångrar varje dag 💔 men ekonomi är svårt.

Ehe… en av mina köpte jag pga fin färg😅

(Nu är den ju trevlig på flera sätt också och stämde in på mina kriterier, men ja.. rekommenderas ej!)

Sökesannons är bra! Annars letar man där annonser finns, mailar och ringer 🤣 såklart har man en lista på kriterier, men alla måste inte alltid uppfyllas 😉
Jag har alltid hälsat på och provridit de som gått, min tränare har följt med eller så har hon fått kika på filmer. Eller, den sista köpte jag först så fick hon kolla på filmerna sen🤣🤷🏼‍♀️

Besiktning är viktigt för mig. Sen är det bara att betala och frakta hem den 🐴

Senaste köpte jag efter en sökes-annons i en grupp på Facebook. Föräldrarna såg bra ut (korrekta) och hästen hade rätt färg och gulligt namn.
Två har jag fått genom kontakter.
Annars hästnet :)
Nästa kommer nog köpas utomlands direkt från uppfödaren.

Senaste jag köpte, om jag inte räknar shettisarna, var det en kompis som tyckte jag skulle ha. Jag hade inte ens tänkt köpa häst när hon absolut tyckte jag skulle köpa ett femårigt fullblod som inte platsade på banan. Vi åkte och tittade, jag provred, kom överens om priset och senare körde jag hem henne. Trodde aldrig jag skulle bli fullblodsägare, men lyckan blev kortvarit när hon något år senare fick avlivas på Ultuna och efterlämnade sitt lilla 10-dagars gamla föl. :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
1
· Visningar
162
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 844
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
714
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
954
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka