Hur kommer man igång? *långt*

Sv: Hur kommer man igång? *långt*

Tack Tack Tack!!! :bow::bow:

Håller på att plöja igenom Markus Holst ridhandbok nu. Och provade några av de enklare grundövningarna på pållan. Vilken extrem skillnad! Saker jag alltid trott jag gjorde rätt innan ändrade jag helt idag. Hon brukar alltid explodera lite i galoppfattningarna (hon är väldigt känslig så jag lyckas alltid ge galopphjälp för aggressivt) och jag brukar, hur jag än gör, lyckas göra det största felet i en fattning. Falla framåt, inåt - och blockera galoppen helt. Det visste jag sen innan, men hur jag än har försökt så har jag inte lyckats få bort det. Men läste de 4 första kapitlena idag - och allt gick galant!!!! Hon brukar alltid tappa formen och dra iväg typ 3 språng innan jag lyckas få fatt i henne och kan jobba henne. Men idag behöll hon sin avslappnade form och fattade bara lugna galopper. Jag antar att jag, sen jag fick lära in högergaloppen, har fortsatt att vara övertydlig när jag ska fatta galopp. Och hon är så oerhört känslig att hon blir bara störd av det. Det är onödiga hjälper för henne. Så idag när jag skulle fatta galopp så travade jag tills hon var lugn och hade ett jämt fast stöd på bettet, sen började jag (med min sits och min tanke) galoppera helt enkelt. Så lätt var det!! :eek::love: Jag lade alltså ner för stor vikt vid "rätt hjälper och rätt galopp" så allt blev bara pannkaka. Jag gav för många hjälper samtidigt och det fick henne att vilja sticka därifrån. Nu satt jag kvar i samma sits, utan att kasta mig över hennes framben när hon fattade galopp.

Så lycklig!! Och jag fick henne så avslappnad att jag, när jag gav mer tygel, fick henne att gå nästan med nosen i marken så avslappnad hon var!! Hon har alltid (förutom sista månaderna) försökt springa ifrån mig (sen hon gick på galoppbanan) springa bort från mig i galoppen. Svår att hitta och få tag i liksom. Har ändå aldrig riktigt känt att det släppt såpass mycket som det gjorde idag!!

TACK AR!! Detta är en underbar början på mitt nya sätt att tänka!

:bow:

Vad kul att det går så bra för er då!! :love:

Hur har din häst/ponny reagerat på det? Märker du någon skillnad, även i ett sånt här tidigt skede?

Ja, hon lyssnar bättre på mig och det blir inte den ständiga dragkampen. Hon har en tendens att dra åt höger oavsett hur mycket jag drar i vänster tygel men sedan vi gör på det nya sättet har hon nästan slutat med det. Förr kunde hon göra så vid utgången på varje varv och nu är det kanske 3dje eller 5e gången vi kommer vid utgången som hon gör så.

Men fysiskt har jag inte märkt någon skillnad än. Kanske för att vårt fokus ligger på att förbättra kondis och muskler utanför ridbanan..?

Kul att det gick så bra för dig när du provade :)

Vad skönt att det går så bra! :bow:

Hur kom du i kontakt med din tränare då? :d

Jag vet att man ska börja i skritt, men eftersom att jag inte har någon tränare så får jag ju rida som vanligt och jobba på det jag kan förbättra själv, tycker iaf jag.

Har ingen direkt tränare men en här på buke bjöd in mig när hennes tränare skulle komma och ha en heldag med några olika ryttare i olika disipliner. Lärde mej en hel del där och han hade bra förklaringar till varför man skulle göra på ett visst sätt. Dessvärre kunde jag själv inte delta med min ponny så hon som bjöd in mig kom ner och gav mig några supertips. :bow:

Så jag tränar mej själv med tips och ideer från andra. Förutom att hästen går bra har jag även bättrat på min handställning :banana: Innan ville händerna ligga ner mot manken men nu har jag rätat upp dom :o

Ni har säkert ett bättre utgångsläge än vad jag har. Vi har aldrig jobbat på ridbanan innan. Men man förbättrar ändå det man kan och vet att man gör fel på (vet man inte vad man gör fel på kan man inte göra något åt det :D )

:bow: Grattis till er!! :love:

Ja, vi har nog lite bättre utgångsläge än er på ett sätt. Men å andra sidan (vet inte om jag missuppfattat, men då får du rätta mig :o) om ni inte har tränat "dressyr" innan så kanske ni inte har fastnat i nåt speciellt mönster som är svårt att bryta. Ni behöver inte byta ut så mycket - bara lära er. Så jag tror vi har lika mycket att jobba med, fast på olika sätt. :bow:

Har du någon bild på din häst?

:love:

Sv: hur tränar ni?

hej tänkte höra lite om hur ni tränar och hur ni kom igång. Hade ni tränare i början och har ni tränare nu?
Jag skulle så gärna vilja komma igång med ar nu när jag äntligen blivit medryttare, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att komma igång.

Först var det mest ett teoretiskt intresse där jag testade det jag läst på diverse offer! ;) (försökte t ex jobba för hand i skritt) men jag fick aldrig riktigt till det själv, tyckte allt var jättesvårt, hästen hade inte så lätt för sig inom området heller.
Sen tog jag ett par lektioner och efter att ha kommit igenom grovjobbet - tagit sig igenom hästens värsta spärrar och lärt mig hur jag ska korrigera/hantera det- då gick det bättre. Blev inte så många träningar (3-4?) innan jag fick hästuppehåll och ärligt talat kunde jag inte mycket då. Rida halvdana böjd rakt fram och pyttelätt öppna och fåfänga försök till sluta :p med nästa häst red jag lektion någon gång för AR-tränare och försökte applicera lite av det jag lärt mig tidigare kombinerat med vanlig dressyr men insåg att jag körde fast. Hästen hade för kass teknik i traven och jag var inte stabil nog för att ordna upp det. Så jag skickade den på tillridning efter ca 9 månaders "rehabilitering" från diverse snedheter och låsningar, fick hem en betydligt bättre utbildad häst, red lektioner för den tränaren ett antal gånger (alldeles för få, dyr tränare och lektionerna ganska långt bort :( ) och hade en utmärkt läromästare helt plötsligt där jag kunde lära mig känslan! :) Även om den inte kommit såå långt i utbildningen så hade den de viktiga grunder som jag behövde lära mig..

Nu har det blivit avbrott igen, har inte haft möjlighet att rida för AR-tränare där jag står nu. Hoppas att det ska gå lättare efter stallbytet nästa vecka, då ska jag ragga tränare igen är det tänkt.
Tror att det bästa är att FÖRST titta på ett par kurser för att se lite vad det handlar om, och sen själv vara med ett par gånger för att kunna guidas rätt. SEN eller helst parallellt med träningen plugga på teoretiskt. Teorin gör att man har lättare för att utvecklas snabbare, men det är alltid bra att ha hjälp av en tränare när man fastnar eller när man ska lära in ett nytt moment.

Vilket bra svar. :bow:

*Fastän det inte var menat till mig*

Det är sant iofs..Men det är vägen dit som är underbar trots alla motgångar :love:

Detta är min lilla ponny på 137cm och 6½årgammal :eek:
20070930.jpg

Vad är det för häst du har att arbeta med/på?

Jättesöt!! :love:

Ja, precis vad jag tycker!! :banana:

Jag har ett fullblod på 13 år, som har gått på bana som jag skolar om till dressyr. :) Hon är väldigt lättstressad och om man inte tar det lugnt blir hon lätt väldigt bakåtsträvande. Men numera går allt finfint. :love:

Fire-Eye;

Hon har väldigt svårt för att muskla sig och att hålla hullet. Jag har haft henne i lite mer än ett år, hur länge har du haft din? :love:

Väldigt fin häst, speciellt den bruna färgen :love:

Jag har haft min i typ 5½år om man ska vara petig men har gått ut med henne mycket innan jag fick henne på foder och klappat henne när hon var nyfödd. Fast nu är hon bara min :banana:

jo jag vet nog hur det är att bli diskad för sin ålder men det är bara att fokucera på sej och sin häst. har man känsla så märker folk det ganska snart ju. sen tycker jag inte att man ska utestänga någon på grund av erfarenhet. man ska sortera ryttare i 2 fack: dom som älskar sina hästar och gör allt för dom och sen dom som ser dom som en maskin som ska btas ut då och då.

själva grejjen med akademiskt är ju att den är anpassad till individen så personligen tycker jag att det är svårt att ge dig övningar som du kan prova eftersom det är bra att veta hur utbildad hästen är i kroppen. men det är jag de! :) tycker dock att du redan har läran i själen genom förmågan att lyssna på hästen och det har, för mig, varit en viktig del av ridningen eftersom min häst inte mådde så bra när jag köpte honom.

jo jag vet nog hur det är att bli diskad för sin ålder men det är bara att fokucera på sej och sin häst. har man känsla så märker folk det ganska snart ju. sen tycker jag inte att man ska utestänga någon på grund av erfarenhet. man ska sortera ryttare i 2 fack: dom som älskar sina hästar och gör allt för dom och sen dom som ser dom som en maskin som ska btas ut då och då.

Och detta gäller som sagt, OAVSETT vilken häst och ridinriktning man har. För dessa två fack finns i HELA hästvärlden.

Så behöver vi inte tjafsa om DET, tycker jag.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Marvin
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama