Hur kommer kandaret sig egentligen?

E

ElliPalmer

Jag har sedan ungdomsåren tränat och tävlat dressyr på msv-nivå. Satt och pratade med min kille häromdagen och fick bara en enkel fråga från en helt oinsatt novis - varför rider man på kandar när man kommer högre upp i klasserna? Jag kunde inte ge honom något bra svar, förutom att det kanske liksom känns lite "lättare" (och lite elegant/stylish! :D) - men varför gör man det, egentligen? Någon som har ett bra svar på detta?

Tack på förhand!

EP

Sv: Hur kommer kandaret sig egentligen?

Man gör det eftersom stångbettet har en annan inverkan på hästens kropp än tränsbettet rent tekniskt, det kan hjälpa till att lösgöra hästen när den är i den högsta samlingen. Det ska dock användas sparsamt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka