Hur komma upp i sadeln?!

B

beate

Jag är 46 år och har återupptagit ridningen sedan ett par år tillbaka. Jag började rida islandshäst men har nu gått över till stor häst. Första lektionen fick jag rida på en 1.55 hög häst och jag kom hjälpligt upp i sadeln. Undrar nu oroligt hur jag ska komma upp när hästarna blir högre? Jag tränar Yoga och annan fysisk träning regelbundet plus ridningen då. Vet inte hur jag skulle ha tid att bli smidigare. Spänsten är ju inte vad den varit och några pallar såg jag inte till på denna ridskola. Blir det till att återgå till de små isisarna tro?

Sv: Hur komma upp i sadeln?!

Det borde finnas en pall. Har du frågat?

Jag, som också är medelålders, undrar om det finns någon övning man kan göra för att tänja ut musklerna litet.

Finns det ingen pall eller hink att ha upp och ner?
Har du provat att ta ner stigbyglarna några hål?

Pall borde ju rimligen vara det bästa, med tanke på att du redan tränar yoga och därför inte kan gör så mycket mer åt saken själv. Vi sitter alltid upp med pall där jag rider, ibland på ponnyerna också, för att skona sadlarna och förstås hästarnas ryggar. Fråga dem du.

:rofl::rofl:

Känner igen mig precis. Jag återkom vid 44 efter ett LÅÅÅÅNGT uppehåll och blev alldeles paff första gången jag skulle schvunga mig lätt upp i sadeln, trodde jag ja, jag kom ingenstans!! (Min häst är också 155).

Skaffa en pall du. Du ska inte skämmas för att säga att du har svårt att komma upp ifrån marken, det är jättevanligt.
Det finns faktiskt praktiskt taget ingen i mitt stall som sitter upp ifrån marken (inte ens de unga tjejerna). Det är inte bara att det är jobbigt, det är att man drar hela sadeln/stiglädret/hästen åt ett håll hela tiden och det är inte bra.

På uteritt om jag sitter av brukar jag vackert få gå tills jag hittar en stubbe eller nåt, någon gång har jag väl lessnat och tagit mig upp utan hjälp av ren envishet men jag tycker det är svårt fortfarande.

Senast ändrad:

Be om att få något att hoppa upp på.

Det är konstigt egentligen att inte det är standard för ridskolehästarna. Måste ju vara en grym belastning med en tre ryttare som ska upp/dag.

De senaste 5 åren har jag bara hoppat upp från pall. Helt enkelt för att det är bättre för hästen. I skogen har jag letat reda på stubbar osv.

Nu vurpade jag på en hoppträning häromveckan och i rena stressen studsade jag upp på 1,75 stora hästen utan pall. Kom på efteråt att det faktiskt gick, det trodde jag knappt att jag klarade längre! :D

Pall är det bästa för både häst och ryttare jag har ridit sedan 10 årsåldern (nu 37). Har alltid klivit upp utan pall vilket resulterat i en helt utsliten höft nu har jag ridit flera hästar per dag och inte var dom små "alla" omkring 165+. Sedan några år tillbakas så sitter jag upp med hjälp av pall. även min dotter 13år sitter upp med pall för hon vet hur det kan bli. Så skona både er o hästarn använd hjälpmedel vid uppsittning

Självklart PALL! Jag har suttit upp de senaste 15 åren från pall p g a ett skadat knä och dåliga höfter (jag är 39 år nu). Vissa yngre garvar förstås, men det bjuder jag på och säger bara till dem; vänta du 10 år till, så ska du få se! Hästen trivs med palluppsittningen och ingen risk för att sadeln kommer snett. Bara positivt! :banana:

Jag brukade rekomendera mina små elever att ta flera steg i taget i trappan:D

Det fungerar säkert jättebra på vuxna också:banana:

Man sträcker ut muskeln maximalt och övar upp styrkan:bump:

Sen anser jag att det ska finnas pall att sitta upp ifrån, det skonar hästen (och ryttaren)något oerhört!

Jag själv sitter nästan aldrig upp från marken och jag har en fjording på 144 cm;)

Kräv att det ska införskaffas om det inte redan finns, kanske är den bara undanställd?!

Kräv att det ska införskaffas om det inte redan finns, kanske är den bara undanställd?!

Eller så kan man ta med sig...:idea:

Jag hade ett tag en uppochnedvänd drickaback, helt perfekt, lätt att bära med sig, kan stå ute i alla väder och tar inte skada, regn/snö osv bara rinner igenom.

Tack för backupen. Det var nog mest det jag var ute efter. Visste inte hur "oprofffsig" jag skulle te mig om jag frågade efter en pall. Men när jag läser era svar så inser jag ju att det är de som sitter upp utan pall som är töntiga;) Vem vill fördärva sina höfter och hästens rygg? Ska fråga efter en pall nästa gång.

Jag är 46 år och har återupptagit ridningen sedan ett par år tillbaka. Jag började rida islandshäst men har nu gått över till stor häst. Första lektionen fick jag rida på en 1.55 hög häst och jag kom hjälpligt upp i sadeln. Undrar nu oroligt hur jag ska komma upp när hästarna blir högre? Jag tränar Yoga och annan fysisk träning regelbundet plus ridningen då. Vet inte hur jag skulle ha tid att bli smidigare. Spänsten är ju inte vad den varit och några pallar såg jag inte till på denna ridskola. Blir det till att återgå till de små isisarna tro?

Du är säkert spänstig nog, men det är ju även en fråga om teknik. När man byter till högre häst så får man träna upp sig på den höjden. Jag har gått från 145 till 165 hög häst nu. Det känns efter någon månad lika lätt som den lilla.

Hälsning Maja

*kl*

Jag låter mig nästan alltid kastas upp om det är någon i närheten. Snabbt, bekvämt och skonsamt.

Min häst får små slängar av lätt sadeltvång ibland och då är det överläget bäst att bli uppkastad, 1000 gånger bättre än pall.

Är i ungefär samma åldersklass. När jag återupptog ridningen var jag stel och fick kliva upp på pall eller kastas upp men nu efter drygt ett år i sadeln kommer jag tom upp på hästar som är 175cm.Övning ger färdighet. Brukar dock länga stiglädret lite, om man länger för mkt fungerar det inte! Då kommer man inte över med benet...

ja du... hehe.. detta tänkte jag mycket på innan jag för 10 dagar sedan skulle till min första lektion. Jag hade aldrig ens suttit på en häst förut.... och min första häst blev en 1,64 vallack.. huff...
Men jag kom up utan pall... undrar själv hur jag gjorde det.. jag är 31 och rätt så stel..
Men det gick :banana:
Nästa gången hade jag en pall. det var lättare..båda för mig och för hästen.
V

Senast ändrad av en moderator:

Verkar som dom flesta använder pall. Jag har gjort det hela mitt liv, men har aldrig sett någon annan sitta upp från pall i ridskolan där jag red. När jag bad om pall så brukade ridlärarna säga att jag istället borde komma upp utan. alltså, en överviktig och klumpig person som klättrar upp i sadeln. Skulle inte tro de..

Joho då, när jag var 14 kunde jag komma upp barbacka utan pall på ridskolans högsta häst som var 168 cm. Men det var DÅ det! Nu använder jag bärbara "verktygspallen", fenomenal :banana:

Jodå, jag minns när man bara tog tag i mankammen på hästen och sedan svingade sig upp- barbacka, hur hög hästen än var.... Those where the days....
Numera är det stubbe eller trästaket eller pall som gäller. Mitt ursnälla arabsto har lärt sig att matte behöver hjälp, så hon ställer sig snällt till rätta när jag leder fram henne till någon "uppsittningsplats" och hjälper till att maka mig tillrätta i sadeln- eller på hennes rygg, om det är barbacka som gäller.

Jag är 47 år och har ridit till och från sedan jag var liten, och jag tycker att det är självklart att man använder det som känns bäst för sig själv och hästen. Många unga tjejer sitter också upp från pall, har jag sett.

Tack för backupen. Det var nog mest det jag var ute efter. Visste inte hur "oprofffsig" jag skulle te mig om jag frågade efter en pall. Men när jag läser era svar så inser jag ju att det är de som sitter upp utan pall som är töntiga;) Vem vill fördärva sina höfter och hästens rygg? Ska fråga efter en pall nästa gång.

Precis, det är ju tvärtom!
Ett proffs begriper bättre än att förstöra sadel, häst och sina egna höfter.
Skulle någon kommentera att jag alltid sitter upp från pall, så skulle jag säga till vederbörande att det är bäst att hålla käft om sånt som man inte begriper sig på.

Det fanns en tråd här för nån månad sen där någon (EVA?) tipsade om att man kunde träna "avstampet" genom att hoppa upp med ett ben på en stol...

Någon som kommer ihåg detta? Hade själv tänkt träna lite men glömt bort hur det var man skulle göra......

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: phie
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama