Hur komma upp i sadeln?!

Sv: Hur komma upp i sadeln?!

Självklart PALL! Jag har suttit upp de senaste 15 åren från pall p g a ett skadat knä och dåliga höfter (jag är 39 år nu). Vissa yngre garvar förstås, men det bjuder jag på och säger bara till dem; vänta du 10 år till, så ska du få se! Hästen trivs med palluppsittningen och ingen risk för att sadeln kommer snett. Bara positivt! :banana:

Jag är 26 och har suttit upp med pall de senaste 5 åren. Men jag KAN nog ta mig upp utan oxå, föredrar dock med eftersom det skonar både hästen mig och sadeln. Hästen som är het o stissig av sig fattade efter bara en gång att stå still vid pall/liknande, och att det var bekvämast så för den. Är väl inget att skämmas över. :)

I stallet har vi t.o.m. byggt en liten trappa, så det är bara att svinga över benet, bra om man ska rida barbacka oxå. ;)

Jag tillhör oxså de "äldre" stelares skara+att jag är lite baktung:D.
Använde alltid något att kliva upp från när jag började på ridskolan(började rida runt 35). Blev mycket hånad av de mer rutinerade ryttarna i de andra grupperna som hade kommit längre,fick ofta höra kommentaren-Kan man inte komma upp på hästen utan pall,då har man inget på en häst att göra.
Efter några månader infördes "pall uppstigning" för alla då det gick upp för ridskoleägaren vilken god idé det var. Tji ,fick de som hånat!/L

Fortsätt med yogan, så kan du snart svinga dig upp...:)
Pall är bra, starka ben som kan hoppa själv är bättre. ;)

Starka ben och en smidig kropp kan med lätthet komma sig upp på en hästrygg på många olika sätt. Kliva på staket, sten, stubbe, studsa upp i farten- ja det finns mycket man kan göra. Dessutom så mår hästen bättre om ryttaren är smidig och i balans.

Klänga behöver man inte om man är stark och balanserad och kan använda sig kropp.

Jag ser inte att jag nämt något om sadel...;)

Senast ändrad av en moderator:

Klänga behöver man inte om man är stark och balanserad och kan använda sig kropp.

Jag ser inte att jag nämt något om sadel...;)

Nej jag såg inte heller att nu nämnde något om sadel.

Men jag gjorde det. Eftersom folk vanligtvis använder dylika ting.

Såg att du lagt till nu att stubbar är ok. Vilket betyder att du också förordar pall antar jag... Eftersom stubbar är sällsynda i maneger. :)

*knapplån*
Jag tar en pall på ridskolan eftersom jag alltid lyckas få den största hästen på ridlektionen och jag har en gammal knä skadda som gör att jag kramp när jag sitter up utan.

Innan skaddad tyckte jag var lättast med en pall med :angel:, eftersom jag tycker man får mer kontroll på hästen då :)

Mvh
Emma

Trots att jag är ung (20 år) använder jag alltid pall, för att inte belasta för mycket på hästens rygg, sadel etc. Tycket gott man kan ta och använda sig av pall, det spar mycket.

Pall.

Jag kommer upp utan men AJJ vad mina höfter gör ont.

Pall även för sadeln och hästens skull.

jag är 18 år och rider c-ponny. sitter upp med hjälp av en stol :P har nästan alltid gjort så, jag kan hoppa upp från marken, men det känns inte alls bra för ponnyns rygg. =)

Själv är jag av den sorten att jag behöver en viktbärande häst... och sitter alltid upp med pall. Har dessutom en gammal skada i vänster knä som gör att jag inte KAN sitta upp utan hjälp - det gör helt enkelt för ont. Och ja, jag tränar mitt knä att bli starkare, men som det är nu använder jag pall - för min och hästens skull.

Kl

Jag hoppar av på pall också för att träna honom inför pensionen som kommer om några år. Mina knän pallar inte för nedhoppet. Utom i skogen på mossa.

Det gäller att vara förutseende.:idea:

som så många andra: jag använder oxå pall, dels för att jag inte är världens vigaste person, dels för att inte sadeln skall flytta på sig.

när jag red på ridskola som liten och man ibland skulle rida de väldigt stora hästarna (170 cm och uppåt) var många tvungna att använda pall, så det är inget konstigt med det. Din ridskola har säkert oxå en stol eller pall som används till detta, om inte kan du ju be dem skaffa det och samtidigt tala om de positiva effekterna av det:idea:

Pall! Jag har till och med ridit på ställen där det var förbjudet att sitta upp utan pall. Varför slita på häst och sadel i onödan?

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: phie
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama