Sv: hur kom ni i kontakt med AR?
Saxar (med några småändringar från en tidigare tråd som jag försökte starta, men inte fick så mycket respons på
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=756242
Jag har en varmblodstravare som jag fritidsrider med. Jag försökte tidigare emellanåt att rida för "vanliga engelska" tränare, men med alla så slutade det bara i katastrof med en superspänd och nervös häst som varken orkade eller förstod vad hon skulle göra. Hon vill gärna vara till lags men blir orolig om hon inte förstår. Dessutom är hon överrörlig så hon hade inte så mycket stabilitet i kroppen och har alltid haft problem med ryggen. Det värsta var när en tränare skulle rida henne (och skulle visa "var skåpet ska stå"
). Då slog det fullständigt slint och hästen var som en zombie, både fysiskt och mentalt, i ett par månader efter det
. Då gav jag nästan upp med ridningen för tränare och red bara ut i skogen.
Men så var min hästmassör på kurs i AR och hon fastnade direkt. AR är ju nyttigt för alla hästar, men skulle vara extra bra som sjukgymnastik för min häst. Hon berättade lite om grundprinciperna och visade lite böjning stillastående och i skritt på volt. Jag hakade väl inte på så direkt, men fröet började gro och växte sig allt starkare. Såsmåningom var jag med som fotfolk på kurser och köpte BBs böcker, och började träna en gång i månaden för tränare för snart två år sedan. Det räddade oss! Hon blir bara bättre och bättre med stabilare kropp, starkare överlinje och bättre balans och korrdination. Och hon är nu snart 25 år(!), så det är aldrig för sent att börja med AR!
Det som tilltalar mig så med AR är att "dressyren är till för hästen, hästen är inte till för dressyren". Äntligen kunde jag rida för en tränare som inte hackade ner på oss bara för att jag har en travare. Att vi blir accepterade för dem vi är, med våra styrkor och svagheter. Att ingenting är dåligt, bara att det kan förbättras. Att det får gå i vår takt. Ingen press att träna in en rörelse för att den ingår i ett dressyrprogram, utan istället följa ett logiskt uppbyggt system anpassat för individen och som stärker hästen och ger den ett (förhoppningsvis) sundare liv.
Hu har jag även köpt en lusitano på 20 månader, det ska bli spännande att se vad framtiden bär med sig på den fronten!