Hur kolla om sin häst har cancer?

Seabaz

Trådstartare
Jag har en skimmel som blir vitare och vitare för varje år... Ibland kan jag känna "knölar" under magen på honom i olika storlekar... Men det skiftar, ibland är dom där, ibland inte och dom är inte så pass stora så man skulle tänka på dom om man inte försökte hitta dom... Men dom känns som invärtes...

HUR kollar man om sin häst har melanom? Hästen är pigg och rids och allmäntillståndet är på topp!

Men har han det vill jag ändå veta såklart!

Jag har försökt googla men inte hittat hur man kollar om hästen har melanom?

Sv: Hur kolla om sin häst har cancer?

Man tar kontakt med en veterinär och får det utrett, nu är inte alla knölar cancerknölar. Inte heller drabbas alla skimlar av cancer, men veterinär är nog det enda som står till buds.

Okej jag tänkte mer hur det går till?

Skickar man in blodprov eller måste man utreda på klinik osv...

Gör folk sånt om hästen inte har symptom? (och vad är symptomen i så fall om det nu är elakartat?)

Jag har nog bara upplevt att de har kollat när och om någon knöl spruckit upp, då har de tagit något prov. Men hur det går till kanske någon av våra vettar kan berätta.

Jag läste i en annan tråd om en gammal häst som hade cancer men dom tog bort den för tänderna var slut på den. Den hade alltså ingen symptom av melanomen som var invärtes.

Sedan hade dom hittat tumörer inne i hästen på 15,5 kg!!! Det känns ju som om man ändå vill veta om ens häst har så?

Eller det kanske man inte vill, hehe....

melanom kommer och går ej från en dag till en annan, så det din häst har under magen är garanterat inte melanom. dom kommer oftast på hårlösa ställen. allra vanligst är under svansroten och runt anus. många får även i skapet.

vad jag vet finns det inget blodprov som går att ta för att kolla om hästen har melanom på insidan. om man hittar knölar i huden kan man göra en biopsi.

men kom ihåg att melanomen som skimmlar får oftast är godartade, det är upphopningar av melanin som KAN bli maligna men oftast är dom mest ett fysisk hinder.

ang tumörer inuti så var det en veterinär som sa att någon form av tumörer hittar man i så gott som alla äldre hästar, om man obducerar (det gör man ju sällan).

Hej!

Jag red en arab för massor med år sen som hölls igång inför ett vet.besök. Tyvärr gick inte vet.besöket så bra och han togs bort pga hälta som inte blev bättre. Vid obduktion visade det sej att pålle var helt full av tumörer.. Läskigt att veta att man ridit omkring på den hästen liksom..

/ Lavinia, som red en annan häst med hela svansen full av knölar, hon var väl närmare 20 år och pigg som en 4-åring..

Precis, man vill ju gärna veta även om hästen förhoppningsvis inte lider av det eller snarare att den "lärt sig leva med det"....

Centaur: Jag har känt lite varje dag nu på hästen och man känner små bullar under magen men det är alltså inga "utombordare" till knölar utan de sitter under huden... Jag har känt dom sedan i höstas men hästen har inte ont av dom eller så utan är som normal..

Hej igen!

Min förra älskling hade en knöl på halsen, den var inte särskilt stor och var fullt flyttbar så den bedömdes som en godartad knöl troligtvis en fettknöl (hmpf.. hon var väl inte fet heller??? (kanske lite då))..

Tydligen är knälarna farligare om de sitter fast och inte går att röra på.

/ Lavinia

Ahh... Jag försöker googla men det känns som om det är samma texter man läser på alla olika hemsidor...

Det som gör mig mest fundersam är ju att jag bantar min häst just nu och ja, han HAR gått ner massor i vikt MEN jag tycker han borde gått ner mer, eller typ.. alltså han är lite bukig och jag tycker han borde vara mer "uppdragen" vid det här laget än han är...

Men det tar väl antagligen längre tid ju längre tid hästen gått tjock också så jag vet inte...

Men om det ligger stora tumörer i magen på honom så kan ju det förklara en hel del. Jag vill ju varken svälta hästen eller rida totalt skiten ur den...? :cool:

melanom kommer och går ej från en dag till en annan, så det din häst har under magen är garanterat inte melanom. dom kommer oftast på hårlösa ställen. allra vanligst är under svansroten och runt anus. många får även i skapet.

vad jag vet finns det inget blodprov som går att ta för att kolla om hästen har melanom på insidan. om man hittar knölar i huden kan man göra en biopsi.

men kom ihåg att melanomen som skimmlar får oftast är godartade, det är upphopningar av melanin som KAN bli maligna men oftast är dom mest ett fysisk hinder.

ang tumörer inuti så var det en veterinär som sa att någon form av tumörer hittar man i så gott som alla äldre hästar, om man obducerar (det gör man ju sällan).

Bra sammandrag - välformulerat !! :bow:

Seabaz - för att lugna dig själv, kan du ta blodprov via vet. & kolla så alla värden är bra..... - & även en håranalys rekommenderar jag - är hästen i balans i övrigt så har du gjort vad du kan för att förebygga !!!!!

*lånar knappen*

Är du säker på att det inte är ödem hästen har under buken?Ett ödem är enkelt att känna igen då man kan trycka på dem med fingrarna och fingeravtrycken stannar kvar en stund. Vätske ödem kan tyda på massor av saker-allergisk reaktion,hjärtfel,njursvikt/leverproblem,ätit giftig växt mm..

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
322
Senast: Malva1978
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 076
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 645
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 432
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna