Hur knyter ni fast dem i transporten?

R

Real_Life

Har ni bara ett vanligt transportgrimskaft, och isåfall var sitter det?
I våran transport (modell äldre) finns bara ringar på frambommen och en liten ring under fönstret fram (ca 40-50 cm upp). Har hitills alltid haft med transportgrimskaft i ringen i bommen, men undrar lite om det finns några alternativ?

Sv: Hur knyter ni fast dem i transporten?

Jag har ett permanent fastsatt nylonrep runt bommen och igenom ringen med en vanlig karbinhake i. Gillar inte panikhakarna riktigt eftersom dom kan lösa ut oavsiktligt under transport. Istället har jag en kniv fastsatt i skarven mellan vägg och tak precis under lampan där fram. Jag tycker nog att man ska ha en kniv i transporten oavsett vad man har för grimskaft, det kan uppstå situationer då det inte ens går att lösa ut en panikhake och då är kniv det enda som hjälper. Har f ö alltid en kniv liggande i bilen också...in case of!
Ringen som sitter nertill kan vara bra att binda i om man har häst som gärna hoppar över bommen. Då sätter man fast grimskaftet från grimman, sen under bommen och fram till ringen och binder ganska tight så dom inte kan få upp huvudet för långt.

Min häst står bäst om man binder upp henne i ringen under fönstret. Eller lös, men det tycker jag känns vådligt.
Jag har ingen egen transport utan hyr stallets, där sitter det ett vanligt transportgrimskaft så jag använder det. Men har alltid kniv i bilen (jag vet att det är olagligt men ibland tycker jag att man får vara lite olaglig :angel: ) utifall att. Samt extra grimma och grimskaft förstås.

Kniv i bilen har vi alltid också. Man ska ju ha med den vid hästtransport ifall det händer nåt, och om man tar ut den glöms den ju bort så lätt :p

Våra står väldigt lugnt, då är det okej att sätta dem i bommen med vanligt transportgrimskaft?

Jag har ett vanligt hederligt grimskaft, som jag binder i ringen i frambommen (säkerhetsknut såklart, och utan att "haka i" sista stumpen). Har haft det i alla år, och det fungerar alldeles utmärkt.

på min egen transport (oxå modell äldre) har jag satt uppbindningsringar ganska högt upp ovanför bommen, har även "stolpe" i mitten (delad frambom och fronturlastning) där sätter jag fast i vanliga transprtgrimmskaft från båda hållen.

när vi lånat släp har det suttit ringar framme vid rutan som vi bundit i och sedan dragit grimskaftet genom öglan på bommen och upp till grimman. mina hästar åker bäst om man inte binder kort.

hade ett halvblod som "hoppade" helt över frambommen trots att hon va nerbunden både framifrån och från sidorna genom halsring till grimman (hon va van hos sin tidigare ägare att åka så) jag stod i transporten och såg hur enkelt hon kom upp trots att hon inte fick huvudet mer än max 10 cm från bommen.

Jag har ett transportgrimskaft med säkerthershake i den änden som grimman ska sitta. Har grimskaftet fäst i en av ringarnarna på frambommen.

Hej
Jag har lärt mig under många års häst hantering att hästar är kapabla till mycket.
Jag har alltid en kniv med mig vid transport. Om man får skära loss grimmskaftet vid en olycka. Bind hästen så högt som möjligt så det blir rätt vinkel i nacken om hästen skulle slänga sig bakåt. Låg bindnings punkt får hästen en fel vikel och kan skada nackkoterna. Ha alltid ett extra grimmskaft med. Vi kör med ett fast brett nylon "rep" med snepp hake. Det är det starkaste haken, så att inte hästen rycker sönder haken. Jag har sett detta hända, och ägaren stod med ett söndrigt grimmskaft.

Vi har en gammal transport som är mörk invädningt och inte så mega stor.
Så en av mina hästar vill stå brett i den ( i nyare går det bar att ha mellanvägg).
Och jag har till honom två grimskaft, det är ju två öglor i bommen fram så jag har fäst en i varje så att det ska ta stopp i fall han försöker vända sig men att han ändå har rörelse frihet upp och ner.

Unghästen som försökt krypa under bommen engång fäster jag i öglan fram på bommen sen upp i en ögla som sitter i väggen på sidan så att det inte går att ta ner huvudet så långt.

Den har bra rörelsefrihet om man sätter fast den på främre väggen.

Den kan inte komma under bommen med huvudet, vilket finns risk med om man knyter den i bommen.

Har ett permanent grimskaft fastsatt med rätt längd, som har en panikhake som måste vridas om för att öppnas.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
324
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 499
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 249
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 965
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross