Hur klipper man hovskägget snyggast? (halvblod)

Fashionistan

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att klippa min unghäst´s hovskägg, det börjar bli lite långt och det passar inte alls nu när hon börjar växa upp till en vacker donna!

Men hur gör man det snyggast? Har aldrig klippt hovskägg förut och man vill ju inte riskera att göra det fult och hackigt! :crazy:

(Svar från "alla hästar ska vara naturliga" aktivister undanbes! :devil:)

Sv: Hur klipper man hovskägget snyggast? (halvblod)

Man klipper vertikalt, inte horisontellt.
Man klipper uppifrån och inte nedifrån (om man inte är riktigt grym, den tiden är helt förbi för min del ;)).

Kanske med en effilersax (eller vad de nu heter? Urtunningssax som är taggig på ena bladet)? Den funkar iaf fint att klippa både man (som främst rycks dock) och pannlugg på min som har för mycket hår för att gå att rycka normal...

Jag är så lycklig med att begåvats med en PONNY med mega lugg/man/svans/vinterpäls men nästan helt utan hovskägg i sommarskrud, behöver inte ens klippa! :banana:

Till nästa gång; Klippmaskin gör det snyggast! Jag fixar mitt odjurs ben en gång i veckan med maskin. :devil:

Jag orkar inte fota benen! :p:p

Jag klippte sådär neråt, typ skar av det eller hur man ska säga.

Men är det inte otroligt korkat att klippa hovskägg när hästen ska ut på bete? Det är väl ungefär lika korkat som att bada hästen innan bete :crazy: Hovskägget är ju ett skydd.

Skydd mot vad? Jag avskyr hovskägg, det torkar aldrig eftersom benen är kalla. Blir hästen dessutom lerig så är det blött och smutsigt. Bra? Näe.

Bada däremot avskyr jag oxå. :angel: Det rubbar skyddet om något. Men det har ju inget med att klippa hovskägget att göra :)

Vill man göra riktigt fint, kan man även klippa håret som hänger ner runt/över kronranden. Klipp jämt runt hela hoven. ser väldigt prydligt ut.

Vill man göra riktigt fint, kan man även klippa håret som hänger ner runt/över kronranden. Klipp jämt runt hela hoven. ser väldigt prydligt ut.

"Riktigt fint" :D Den proceduren upprepar sig med ca 2 veckors mellanrum här hemma, det håret växer på ponnyhästen :D

Men det blir en jäkla skillnad, bara att klippa de där millimetrarna varje gång!

Kan du tipsa om nån bra klippmaskin? :)
Jag är ute efter en till att klippa hovskägget, men även manen bakom öronen! Min pålle har en ordentligt tjock man (i alla fall vid rötterna) så det blir aldrig riktigt bra när jag använder sax...)

Kan du tipsa om nån bra klippmaskin? :)
Jag är ute efter en till att klippa hovskägget, men även manen bakom öronen! Min pålle har en ordentligt tjock man (i alla fall vid rötterna) så det blir aldrig riktigt bra när jag använder sax...)

Jag har en från Babyliss Men som är helt grymt bra till hovskägg och bakom öronen.

*kl*

jag tar bort hovskägget med klippmaskin och klipper kronranden med sax. Stallkompisarna i förra stallet skrattade alltid åt mig där jag satt och pillade för att göra det rakt och snyggt. Det är pilligt men det ser jätteprydligt ut tycker jag. Det blir lixom detaljerna som gör det =)
Hovskägget på halvblod blir ju oftast bara en liten ful toffs som inte skyddar det minsta.

jag brukar klippa nedifrån och upp (vertikalt), och ibland kronranden på mitt halvblod.
min ponny med tok mycket hov skägg klipper jag lite hur som helst då det spretar som in i bomben :( på honom så får man klippa vid kronranden, ballarna, hov skägget, och en bit upp på benet då det är ca 2 dm hår bak på benet som förenar sig med hov skägget. (vilket just påminde mig om att det är dax att trimma skägget på honom igen :p det börjar bli svårt att kratsa hovarna för allt hår som kommer i vägen :rofl:)

Men visst har väl även det lilla tofs-hovskägget en funktion?

Det är ju en avrinnings/torkhjälp liksom fransarna på chaps.

Tycker du fick bra tips på hur man klipper enklast :) På travaren klipper jag alltid hovskägg och kronränder, ser prydligt ut och jag ser absolut ingen funktion i att ha kvar hovskägget på de hästar som ändå har rätt lite. På kallbloden kan vi kanske börja snacka mer funktion.

Hovskäggets funktion är ju att "dränera", alltså det vatten som rinner på benet tar vägen ut i hovskägget/hovtussen i stället för att blöta ner hela kronan och karleden. Men tycker ändå att det inte gör större skillnad på sommaren, då är det ju inte så blött ;P

Liknande trådar

Trädgård & Växter Många frågor från en som är totalt obevandrad inom trädgårdar med tillbehör. Jag har en tomt, som är kanske 3000 kvm, eller något i den...
2
Svar
28
· Visningar
5 250
Senast: Bebben
·
Träning Har på äldre dagar tagit upp ridningen igen, då vi köpt oss en gård & två hästar. " Min" häst letade jag länge efter, då jag letade...
2
Svar
38
· Visningar
4 345
Senast: walkyria
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat