Hur klippa stubbman på Ponnyn?

M

moontje

Idag ska jag klippa min ponny till stubbman igen, det har blivit alldeles för långt, cirka 20 cm..
Hur gör man det på bästa sättet? Förra gången höll jag på att förstöra hela hennes man, det ställde sig inte ens upp när det var 3 cm långt :crazy:
Nån som har tips? Anledningen till att hon har stubbman är för att hon har eksem + att hon inte passar i hängande man :p

Sv: Hur klippa stubbman på Ponnyn?

raka av den, bahandla eksemet. och toppa den hela tiden så den bara är nån cm lång hela tiden.

Hon har inte eksem just nu, endast på sommaren när knotten kommer fram :p

då är det väl viktigt att hästen går täckt under knott säsongen.

Läste just att det var en ponny. fungerar inte islandstäcken på ponnyn? får den eksem ändå?

Har jag sagt att hon inte har det då? :p
Eksemen har jag koll på, det jag undrar är hur man klipper stubbman på en häst :D

Ska jag raka alltihopa? :p Då lär det se ganska konstigt ut när hon ska fotograferas om några månader haha xD :D

Om du snaggar hästen nu så kommer manen vara perfekt inom ett par månader. Sen fortsätt klippa den minst 1 gång i månaden, annars måste du bara göra om allt igen.

JAg har väl ingen aning va du gör mot eksemet, men då du nämne det nämde jag också vad som kan göras för att avhäjlpa probelmet.

Stubbmanen tycker ja fortfarande att du ska raka av allt.

Om du snaggar hästen nu så kommer manen vara perfekt inom ett par månader. Sen fortsätt klippa den minst 1 gång i månaden, annars måste du bara göra om allt igen.

Precis min tanke. Särskilt de första centimeterna ser ut att växa fort som tusan.

Håller med övriga, raka av den helt nu. Så kommer den växa ut superfint, och vara lagom till forografering.

Jag har rakad man på L, eller hyperkort stubbman om man så vill. Av ungefär samma anledningar som dig.

Jag tycker jag får raka av den igen stup i kvarten, just för den blir för lång. Och när jag anser 'för lång' så är den som du vill ha den perfekt. Det tar INTE 2 månader att nå 'perfektläge'.

Ska lägga upp en bild åt dig. Det är 2 veckor efter att manen HELT rakats ned. Så ser du hur snabbt det växer ut. HELT raka ner är bokstavligt talat, jag rakar ner den helt ned till mankammen, finns ingen man alls, är 3 mm långt.

Det här är alltså hur mkt det växt på 2 veckor.. Gissa hur det ser ut efter 1 månad, eller för den delen 2 månader.. Så, raka av den helt, den växer ut perfekt, många ggr bättre än om du ska försöka klippa den kort. Sen håller du bara efter den 'toppar typ' med klippmaskinen, när den nått den längd du vill ha.

lillen2vstubb.jpg

:eek: Whow vad snyggt :D Nu ska jag definitivt raka henne :D Får bli till helgen ^^ :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
798
Senast: Soapbubble
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025