Hur klarar sig hunden utan framtänder?

AgentCarter

Trådstartare
Jag antar att hunden klarar sig utan framtänder, men hur bra?

Min lillakilles tänder tycker jag har blivit väldigt snabbt sämre på senaste månaden:(
Och jag vet inte vad veterinären kommer att säga om dem när vi går och kollar, för tandköttet har dragit sig ganska bra uppåt nu.
Dessutom var tandköttet ovanligt inflammerat idag när jag fixade:(
Nu har jag haft det så mycket med jobb så tandköttet kan vara pga att jag har borstat för dåligt (säkert så) men ändå.

Just nu känns hans mun bara skit, endast tre år och kommer kanske bli tandlös...
Kan inte låta bli att fundera på hur det kommer se ut om ett år? två år?
Kommer han vara tandlös innan han fyller 8?

Jag vill ge honom ett bra liv, när slutar dom ha det utan tänder?

(snabb bakgrund: Han hade detta problemet redan när jag köpte honom som tvååring, borstar med vanligt vatten, hundtandkräm och bakteriedödande medel)

Sv: Hur klarar sig hunden utan framtänder?

Färskfoder är typiskt lättuggat. Så länge hunden inte har ont i munnen borde det inte vara nån fara.

Ruben har inga tänder i underkäken, har rejält underbart och de få tänder i överkäken gör varken från eller till.
Han klarar sig alldeles utmärkt, kan ta upp mat, godis och leksaker direkt från backen utan problem.
Han är en skruttig blandras med uselt bett och tänder lite överallt i munnen, gjorde en rejäl upprensning i våras då det drogs ut en hel del tänder. Bättre färre tänder i gott skick som får plats en många tänder som inte får plats, där det fastnar matrester och annat skit. Munhygienen har blivit betydligt bättre sen vi började ge färskfoder och riktiga ben till honom.

Våra tamhundar klarar sig bra utan tänder, då vi kan anpassa deras föda. De brukar även anpassa sig bra till att faktiskt tugga och ha sig trots avsaknaden av tänder. Små tänderna fram, dvs incisiverna som jag antar att du menar har inte så stor betydelse för måendet heller. I det vilda är de till för att slita lösa bitar, ja så även för våra tamhundar (men de har inte samma behov). Enda jag kan tänka mig kan påverkas är om hunden brukar nagga sig själv dvs klia sig med dessa tänder. Men jag tror nog inte det är ett för stort problem.

Vet hundar som knaprar torrfoder utan tänder :D

Raskva hade knappt några tänder alls på slutet och hon käkade glatt torrfoder, tuggade på märgben och kampade utan problem :-). Det finns helt klart värre saker för en hund än att förlora tänderna.

kl
Tack alla för de positiva svaren!
Nu behöver jag inte vara orolig för att mista honom pga tänderna

Min chihuahua har bara en framtand kvar, dock har han alla hörntänder kvar men ca tre kindtänder är också utdragna.

Han klarar sig utmärkt och äter torrfoder och tuggar ben.

Det är bättre att de har färre tänder eller inga tänder och en frisk mun än en massa tandsten o bakterier i en massa lösa tänder.

Jag vet en schäfer vars tänder var alldeles nerslitna ända till tandköttet. Han tuggade alltid på något. Ben, tuggleksaker, trädgrenar eller t o m rötter. Han tuggade även på annat som han hittade lite här o var. Det lilla som var kvar av tänderna, var rent o fint p g av allt tuggande, aldrig tandsten och inte hade han ont i tänderna trots att de till slut jag jäms med tandköttet. Om jag minns rätt så blev han 11-12 år och åt hela tiden torrt torrfoder.

Visst har du en DS? De har ju problem med sina tänder och tandkött. De klarar sig utmärkt utan tänder. Har haft många som dragit 20+ tänder och ägarna har varit överlyckliga för de upplever att de fått en ny hund efteråt.
De har ont i sin mun även om de inte visar något. Ser tänderna fula ut så åk till veterinären och få hjälp att fixa munnen. Tandborstning hjälper men bara till viss del. Har sett hundar (mest DS faktiskt) som har borstat tänderna och inte har någon tandsten, men som ändå tappar tänder pga av parodontit.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag har upprepade gånger läst här på bukefalos om hur svårt det är att veta om hundens tandstatus är okej. Jag har haft veterinären att...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 809
Senast: Takire
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 160
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar