Hur klarar hästen ryttares tyngd omusklad vs musklad

L

lindgreen

Har en fundering..

En häst som klarar sin överviktiga ryttares tyngd utan problem i vanliga fall, hur mkt "sämre" klarar den sin ryttares tyngd när den är omusklad? Jag förstår ju att detta är olika från individ till individ, men vad har ni för erfarenheter av liknande?

I vanliga fall är hästen i fråga inte väldigt välmusklad, rids i skog och mark 6 dagar i veckan pga spatt.

Vore supertacksam för svar!!

Sv: Hur klarar hästen ryttares tyngd omusklad vs musklad

Jag är ordentligt överviktig. Men jag är väääldigt kort så jag väger inte mer än en vuxen karl i vilket fall. Har inte märkt minsta skillnad på min häst oavdett om han stått i två-tre månader eller är i full kondis.

Jag är oxå rejält överviktig.... väger väll som en vuxen karl minst....
Men de är inga problem man får tänka sig för lite när man sätter igång dom bara!
Jag försöker jobba en del från backen osv osv

Variera med promenader, tömkörning och ridning då? Kan man tex efter en veckas tömkörning/promenader börja rida tror ni?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 498
Senast: Bregen
·
Hästvård Jag kommer att ringa veterinär, men känner mig lite ensam och utan support i mitt hästägande för tillfället så det skulle vara väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 826
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar