Hur klär ni er som westernryttare?

Sv: Hur klär ni er som westernryttare?

Jag klär mig efter väder. Oftast nån mjukisbyxa eller ridbyxor (jeans får jag skav av används på träning/tävling) och nån avdankad tröjja.

Kläder behöver inte gå sönder. Har sett folk fastna med skärp (skärp är hållbarare än bomull!) Och en fastna med jackan när hon skulle hoppa av och hästen börja vandra iväg. Det var roligt eftersom den gick långsamt och inte nån olycka :p

Har alltid hjälm. Nån enstaka gång tävlade jag utan.

Tror det kommer lite från USA där weasternryttare oftast bara har hatt eller många rider i keps. Men det är ju ändå ett personligt val man gör, jag är väl medveten om risken, men tycker jag har en såpass lugn och välskolad säkert häst att jag tar risken, även om den finns. Ungdomar och barn ska självklart ha hjälm eftersom dom inte är mogna nog att ta ett beslut

Det klart det är upp till var och en. Men jag förstår bara inte svårigheten med att ha hjälm...
Det är ungefär som att säga att jag kör inte med bilbälte för jag har en så säker bil.
De som inte har hjälm har troligtvis inte heller något att skydda antar jag:D

För det är ingen ridhjälm, utan en skyddshjälm. Det är förmodligen det de syftar på, inte lämplig till ridning.

kl
...for att man dor av varmeslag i hjalm nar man faktiskt jobbar pa prarien med kor.
finns otroligt många välventilerade hjälmar nuförtiden, och i sverige så är det lite svårt att dö i värmeslag på prärien.
vintertid är det ju snarare att man förfryser huvudet dock, så att inte rida i hjälm med motivationen att man kan dö i värmeslag,när man är här i sverige och rider en timme om dagen är lite dumt.
jobbar man hela dagarna från häst ryggen i gasande sol dock så är hjälmlöshet mer motiverat, då av risken för typ skav, och överhettning mer påtagligt även med välventilerad hjälm
(buck, hoppryttare som alltid har hjälm trots väderlag, varierar bara utförandet mellan ventilerad och oventilerad)

Jada, jag vet att det finns ventilerade hjalmar ;)

Det var mest en inkastning gallande var westernridningens tradition kommer ifran - och varfor. Sjalv rider jag otroligt sallan med hjalm har, av just den anledningen. Min hjalm ar jattelatt, ventilerad, men jag kan verkligen inte jobba med den pa huvudet. (hence mina smileys ;) ) Red sallan med hjalm nar jag jobbade i sverige med - det berodde helt och hallet pa hasten och vad man gjorde.

Daremot tycker jag att man som hoppryttare -verkligen- ska ha crashlid! Och det ar nagot man gor har med, de som skuttar har oftast hjalm.

Det klart det är upp till var och en. Men jag förstår bara inte svårigheten med att ha hjälm...
Det är ungefär som att säga att jag kör inte med bilbälte för jag har en så säker bil.
De som inte har hjälm har troligtvis inte heller något att skydda antar jag:D

Jag kör med bilbälte för att det är lag på det. Jag använder som regel hjälm och det händer att jag inte gör det. Mina barn, samt de underåriga som rider mina hästar ska ha hjälm då det är en regel både i SvRf och i WRAS. Den sista meningen du skriver är bland det dummaste jag läst och den är tröttsam. Börjar man syna vad som är värt att skydda och inte ska man nog inte gå ut alls för det är en risk...att snubbla i trappen, att tappa balansen och ramla ut i vägbanan o.s.v.

kl*

Åter till ämnet!
Fortsatt diskussion ang. hjälm eller inte kan tas i befintliga trådar om det.

/ricca, moderator

Då återgår jag till ämnet.

Jag brukar hålla mig till jeans eller ridbyxor. Jag föredrar tightare tröjor utan "magpåsar" och huvor. Långärmat oavsett väder pga att jag inte vill riva upp huden mer än nödvändigt om nått händer, snygga enfärgade skjortor funkar super även i sommarhetta. Skjortor har jag använt som engelsk ryttare sen jag började rida. Dock gör jag fel angende skorna då och då pga att jag behöver stödja upp fossingarna mer undertill så jag rider i mina dyra träningskor med stooort och myyyysigt stöd för hålfoten. Men det är mer hjälpskor än vardagskläsel, klack föredras.

På vintern blir det lager på lager och det yttersta lagret är oftast termobyxor eller mjukisbyxor beroende på. Jackan är inte heller den fluffigaste på marknaden. Jag har pannpand eller rånarluva under hjälmen. Känner mig naken utan hjälm. Samt rider inte den stabilaste hästen i stan :angel:

Så här ser jag oftast ut på vintern.
Som sagt klä sig för att inte frysa, sen att man ser ut som en michelin gubbe, då har ju andra något att skratta åt :d
placering-0

Annars är det jeans, tröja om om det är lite kallare gärna väst
HPIM1959L.jpg

Jag har också funderat vad man rider i när man har westernsadel. Jag är ingen westernryttare till 100%, men har endast en westernsadel att tillgå för tillfället. Jag har lyckats fastna flera gånger i hornet, med olika jackor.
På vintern hade jag varseljacka, lyckades fastna två gånger under samma ridtur, varav sista gången trillade jag av (vi skuttade över några små hinder i skogen, jag fastnade, hästen bockade). Med säkerhetsvästen i hornet när jag hoppat av, och då hade jag jacka utanpå, och senast idag fleecejacka + dunväst, där jag fastnade i dunvästen när min häst tyckte hans kulle hoppa över en vattenpöl istället för att trava igenom...
Annars har jag jeans eller ridbyxor när jag rider och jacka/tröja efter väder, men nu vet jag snart inte vad jag ska våga rida i för jacka för att inte fastna :confused:

En jacka som sitter tatare ;)

alltsa, overall ar oslagbart ur sakerhets och varmesynpunkt.

Sen, forlat, men har ar ett tips som kanske gar lite offtopic... -Nar- ni star upp, hall ryggen rak och forsok lagga en hand mot hornet sa ni har nagot som hindrar jackan fran att fastna i hornet. Fastnar det i bakvalvet sa ar jackan for lang i de flesta fall. (sorry R) Helst ska det inte finnas nagot som "hanger fritt", som en jackas nederfall t.ex. En jacka med stark stretch runt nederfallen kan funka.

Eftersom jag inte trivs i tajta jackor rider jag oftast i lite bylsigare modeller. Ett problem är, som du säger, att man lätt kan fastna i hornet med kanten på jackan. Ett knep som jag brukar göra är att vika upp nederkanten på jackan framtill, så att jacka blir mer slät och liksom inte bylsar sig, om du förstår vad jag menar. Det har funkat bra för mig, annars kan man även ha jackor med tvåvägsdragkedja, så man kan dra upp en lagom lång bit framtill.

Hehe gillar inte heller för tighta jackor :) Har försökt göra det, iaf på varseljackan jag hade, men fastnade ändå, och sen vill man inte gärna dra upp för mycket om det är kallt och blåser som det gärna gör nu denna årstid och speciellt i Skåne :angel:

Men som Bewildered sa, en jacka med rejäl resår nertill kanske funkar bättre :)

*KL*

När jag började med western så visst hände det att jag fastnade med tröja/jacka o.s.v. Numer händer det ju inte alls. På nåt sätt blir man van vid hornet och omedvetet håller sig ifrån det på nåt sätt. Tänkte på det när jag klev av hästen sist...när jag reser mig i sadeln för att kliva av så har jag handen på hornet utan att tänka på det.

KL

Rider jag på gården har jag vad som är mest bekvämt just nu - mjukisbyxor och dunjacka :p
Annars har jag för övrigt fastnat för att rida i löparbyxor :laugh:

Ska jag rida mer offentligt väljer jag jeans och någon skjorta, mest för att jag känner mig mer passande till sadeln i de kläderna ;)

Ja, just det Bill hade jag glömt bort lite! Det var en rolig typ :D

Tänkte lägg lite bilder på hur snygg jag är när jag rider
Tävling 2008
Tavling20april2008.jpg

Tävling 2012
IMG_0164.jpg

Hemma på träning, vardagskläder
IMAG0332.jpg

I den här filmen kan man se ungefär hur jag brukar klä mig.

På vintern kör jag typ:
- Underställ
- Sköna byxor/ överdragsbyxor (typ regnbyxor med foder)
- Hoodie
- Dunjacka från Bik Bok (där hittar jag alltid de bästa ridjackorna, haha!)

Höst/vår
- Jeans/ militärbrallor
- Hoodie
- Väst

Och på sommaren samma sak fast linne eller t-shirt.

På tävling är det en heeelt annan historia :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Mia_R
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 889
Senast: Em-Jay
·
Western Som relativt ny inom wetsern och inte varit ute och tävlat så mycket så undrar jag hur man vet vilka kläder som är lämpliga i vilka...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 551
Senast: LaQuent
·
Western Heh, den tråd jag trodde var en trolltråd som inte Var en trolltråd.. fick mig att börja tänka lite ang. hur vi egentligen resonerar...
Svar
18
· Visningar
1 894
Senast: Apache
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur