Ja väldigt djupa sadlar, de är ju djupa för att bak och framvalv är höga. Med smal midja på mitten. Jag har svårt för sådana sadlar som sagt. Om sadeln är väldigt u formad med smal midja så får jag ingen kontakt med triangeln under mig, sittbenen kontra blygdbenet. Sittbenen hamnar utanför ytan där man sitter eller tjocka biten av rumpan brer ut sig över bakvalvet så man inte känner dem . Om man har en ganska liten rumpa blir det säkert bättre. Men jag tror att mina sittben skulle kommit utanför även som tonåring, de har ju inte flyttat sig tror jag.Jo jag får lite skav ibland, främst om jag haft längre uppehåll från dressyrträningen. Det brukar bli bättre sen efter ett tag när jag blivit mer van
Men hellre lite skav än ont i höfterna vilket jag får av sadlar med bredare midja. Jag skulle dock aldrig ge mig på att sitta ner i traven med jeans, känns som att det skulle bli extremt obehagligt..
Inga problem med sittbenen för min del! Vet inte riktigt hur du menar med uppböjd? Menar du djupet och höjd på bakvalvet?
Minns inte exakt om sitta i trav, måste ju gjort det på dressyrkursen, men kanske snäll rörelse i hästen. Sitta i trav gjordes knappt på det stallet där jag red med jeans, mest galopp, sitta i galopp/rida lätt i galopp inga problem.
Senast ändrad: