Hur kasst ligger sadeln?

Lajke

Trådstartare
Hm, ja. Jag är väldigt grön på hur sadlar ska ligga och även om jag har någorlunda uppfattning vill jag gärna veta lite mer.
Min medis har en sadel som är ny (begagnad tror jag, eller om det här är en som hon haft tidigare... spelar ingen roll i alla fall), som ägaren köpt in nyss (hon rider inte hästen). Jag rider hästen barbacka just nu.
Har bara bilder utan att sadeln är fastspänd eftersom jag än inte har någon sadelgjord som passar (:crazy:) så bilderna kanske är helt opålitliga men i min mening är den i alla fall alldeles för smal i bommen och hamnar i bakvikt. Vad ser ni?
fodt11.jpg

2556gj8.jpg

1nzigj.jpg

Ursäkta snurrad vän men misstänkte att hon inte ville vara med :p
14ke5uw.jpg

Tacksam för all input... :)

Sv: Hur kasst ligger sadeln?

Jag är absolut ingen expert på sadlar men denna ligger på bogbladen. Alltså alldeles för framskuren vilket hade låst hästens rörelser.
Tycker även den ser lite lång ut men svårt att bedöma och är somsagt ingen expert.

Jag tycker: Den ligger alldeles för långt fram och är alldeles för smal (bakvikt). Med största sannolikhet alldeles för lång för hästen också.

Den är allra minst för smal och i kraftig bakvikt samt för lång och ligger på bogbladen, rid absolut inte i den på den hästen.

Ungefär så jag kände också, eftersom hon är såpass ung (6 år) också så vill jag inte att hon ska få några negativa upplevelser... det får fortsättas barbacka då! Jag gillar det ändå så ;)

Ah jag håller med! Den ligger hemskt! Den är för smal och ligger extremt mkt på bogbladen.

Den är nog kanske inte för smal utan det är nog mera att bommen är för böjd så gör att den ligger helt fel....
För om du drar tillbaka den så kommer den säkert att hamna i framvikt då den kommer att ligga platt på manken medans bakvalvet böjer sej rakt upp i luften. Plus att den är som tidigare sagt alldeles för lång...

Men hur som helst så ska hästen INTE ridas i DEN sadeln :cry:

*kl*

Låter på er som att jag i alla fall kan se att en sadel ligger dåligt, vilken lättnad. :p

Tack för all hjälp! Barbacka it is! :bump:

Den sadeln ligger inte bra någonstans...

Vad bra att du frågade när du blev osäker, och fortsätter rida barbacka! :bow:
Många hade nog litat blint på ägaren i det läget, alternativt tyckt att det inte är deras problem och ridit ändå...

Hoppas ni får en sadel som passar så småning om, och att ni får många fina barbackaturer tills dess! :)

Förmodligen är den för smal men eftersom den är lagd alldeles för långt fram är det lite svårt att se. Problemet är att om du drar bak den dit den ska ligga är den på tok för lång även om den kommer att hamna i bättre balans. Den går inte att använda till den här hästen över huvud taget.
Eloge till dig att du såg att det var fel:bow:, inte alla som kan avgöra det ens och det borde vara minimikrav för alla hästägare.

Jo man tycker kanske att om hästägaren ska köpa ny sadel så kan man köpa en som passar? :) Men men, jag känner inte hästägaren (skum medryttarsituation, ja...) och vet inte hur duktig hästmänniska hon är alls. :)
Den sadeln hon hade innan var ännu värre, den var enorm för henne, det var en sadel för en stor häst och hon är b-ponny haha... Såg lite kul ut. ;)

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 991
Senast: Fiorano
·
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 979
Senast: Zandrah
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 748
Senast: oki
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix