Hur känsliga är knän för smällar?

cherie

Trådstartare
Igår vurpade jag ganska rejält med cykeln, och mitt högra knä fick sig en ordentlig smäll. Först kunde jag knappt stödja på benet, än mindre cykla vidare (gjorde ont vid böjning). Efter en stund kunde jag gå okej (haltande).

Det svullnade upp bara väldigt "lokalt" där smällen tagit (precis under knäskålen lite åt den yttre sidan). Fick ett mindre skrapsår. Idag har svullnaden lagt sig något men jag kan fortfarande inte gå utan att halta, och verkligen inte cykla (böja benet). Alltså är det svårt med trappor också. Jag tror inte knät känns instabilt men jag vet inte riktigt hur något sånt känns... Det är inte så att det viker sig om jag stödjer på det.

Jag undrar om knät kan ha tagit skada av en sådan smäll på detta ställe? Eller är det mer troligt att det är något muskulärt typ, som ger med sig? Är livrädd för knäskador men när jag googlar känns det inte som det sitter så mycket känsligt under knäskålen... Eller ?
 
Sv: Hur känsliga är knän för smällar?

Anledningen till att jag frågar är för att jag är rädd att belasta knät om det skulle finnas risk för allvarligare skada... Ska jobba i helgen och det innebär konstant stående, gående och många benböj (som förvisso inte kommer gå ändå, men belastat kommer det bli).
 
Sv: Hur känsliga är knän för smällar?

Jag har inte så stor koll men kanske kan det ge lite input iaf. Väntar på operation av korsband o menisk, och mina skador har uppkommit genom "vrid"våld. Alltså inte av att jag slagit i något. Däremot är knät otroligt känsligt nu och jag kan ex. inte stå på knä då blir jag halt och det svullnar direkt.
Men jag tror inte att man skadar ligament/korsband av slag/stöt liksom.
Har du tagit någon antiinflammatoriskt??
 
Sv: Hur känsliga är knän för smällar?

Tack för lite lugnande ord! Det är den uppfattningen jag fått (dvs att det främst behövs vridvåld). Däremot tänker jag mig att det inte är helt omöjligt att knät vreds på något sätt i fallet (cykel flög åt ett håll och jag åt ett annat) men jag tror inte det... Dessutom är ju inte mitt knä alls särskilt svullet längre, sambon som är gammal fotbollsspelare trodde det skulle svullna upp mer rejält om det varit ledband o dylikt.

Har inte tagit antiinflammatoriska IFALL det skulle vara nåt med benet (spricka eller så), då är väl inte antiinflammatorisk något bra? Tror i och för sig inte att det är något sånt, så kanske ska chansa och pröva antiinflammatoriskt :-) Ska ringa sjukvårdsguiden och fråga kanske.
 
Sv: Hur känsliga är knän för smällar?

Ja, gör det för säkerhetsskull! Kan ju vara så att de tycker att du ska åka in o få det röntgat el så!
Mitt var svullet väldigt länge bägge gångerna, men kortare tid nu senaste gången då det var "bara" menisken..
Håller tummarna att det inte är något allvarligt!
 
Sv: Hur känsliga är knän för smällar?

Självklart ska du åka till vårdcentralen och få det undersökt efter en sådan smäll. Minisken kan ha tagit skada eller så kan du ha fått en spricka. Om inte annat så ska du till läkare för försäkringens skull. Tänk om du får problem med knät i framtiden som beror på olyckan och då får du inte ut något på försäkringen för att du inte har någon notering i din journal om att olyckan har hänt.
 
Sv: Hur känsliga är knän för smällar?

Den aspekten hade jag inte ens reflekterat över (och jag visste inte ens om att det fungerade så). Egentligen borde man alltså besöka sjukvården efter varje olycka/smäll/skada IFALL man får men i framtiden? För mig skulle det bli ganska många besök, och väldigt ofta i onödan... Men jag förstår ju syftet.

Knät känns bättre idag men jag kanske ändå ska pröva att ringa vårdcentralen då. Tvivlar på att jag får tid de närmsta veckorna, juletider och allt, men försöka går ju :) Skulle såklart vara skönt att någon med kunskap undersökte knät ordentligt, men samtidigt så onödigt att ta upp resurser eftersom jag egentligen bara tror det är ett vanligt blåmärke/svullnad/ömhet som ger symtomen...
 
Sv: Hur känsliga är knän för smällar?

Nu kan jag i princip gå utan att halta, förutom nerför trappor för då gör det för ont. Prövade att cykla och det gick det med, det klarade jag inte igår! Så det känns ändå som att det har gått framåt ganska snabbt... Det tyckte kvinnan jag talade med på sjukvårdsrådgivningen också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Oktober 2011 så vart jag rejält sparkad av min häst,ren olyckhändelse,men han sopa mig i backen totalt av en smäll. Jag fick världens...
Svar
11
· Visningar
5 523
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 590
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp