Hur känsliga är de för värme?

B

BJÖRKIS

Hur tåliga är egentligen våra hästar mot värmen? Jag vågar inte rida på dagarna längre då termometern visar över 50 grader i solen!!! Brukar rida framåt kvällen då det svalnat av en del. Men kom bara att tänka på hur mkt de klarar av i värmen? Någon som vet? Tar in mina ett par timmar under dagen då de annars bränner sönder näsorna i solen, bläsar på båda två.

Vet inte hur de klarar värmen, men om de bränner näsorna kan du smörja dem med vanligt solskyddsmedel, typ faktor 25. Gör det på min häst me bläs o det funkar :)

Jag smörjer flera ggr om dagen med Helosan Sol, men börjar tycka att det inte hjälper särskilt mycket.

Jag tror det är väldigt individuellt hur de reagerar på värme. Min blir alldeles loj och det märks tydligt att han inte är 100% med på något arbete. Medans de andra hästarna i stallet är precis som vanligt i värmen.

Hästar tål värme bra, men hur bra... ja det var en bra fråga tycker jag - nån som vet mer "exakt"? Och sen är det väl inte så härligt för oss människor heller att köra ett tufft dressyrpass mitt i den stekande solen, medans en lugnare uteritt kan kännas ok.

Vad gäller Helosan Sol så är det väl inte mer än typ solskyddsfaktor 8 i den?! Kan vara för lågt om det är till en häst med känslig mule... Min häst med bläs har solskyddsfaktor 25 på näsan!!

Ska inskaffa solskydd med högre faktor, typ 100, ha ha :rofl:.

Jag tränar hästar för galopp, och vissa dagar cantrar vi rätt ordentligt på skjutfältet, där finns ingen skugga som skyddar mot solens strålar, det var just det jag tänkte på, blir väldigt hett kan jag tro. Det viktiga är ju dock att tillföra dem mkt salt efter sådana pass, de svettas ordentligt.

Hej!
Jag brukar aldrig rida mitt på dagen när det är så varmt som nu, vi har ca 30 grader och strålande sol, PUH!
Vi var på Solvalla i lördags och tittade på kanonlopp, och där gick travhästarna för fullt i gassande sol och ca 30 graders värme. Jag tror att hästar tål mer av vad vi tror, uppenbarligen. Personligen tycker jag att det var lite beklämmande att gå runt på stallbacken och se dessa hästar som andades så hårt att de nästan inte hinner få ner luften. Men vad jag förstår så finns det tydligen (eller? rätta mig gärna) ingen gräns uppåt i graderna för start på travet!?
MVH/Anders

Hästar tål värme bra. Då menar jag halvblod, kallblod vet jag inte. Om man bor i Sverige så tror jag inte man behöver oroa sig för värmen. Jag bodde ett år i Florida och där var det värme i kombination med fuktighet som är farligt. Man kan tom slå ut svettningsmekanismen på hästen då den svettas men svetten dunstar inte pga den höga luftfuktigheten. Kommer inte ihåg exakt vad det var för temperatur och luftfuktighet där gränsen för att man inte skulle rida låg men det var bra mycket fuktigare och varmare än vad det någonsin blir i Sverige.

Hästarna klarar av värmen mycket bättre än vi människor gör, så du behöver nog inte oroa dig i första taget.
Som någon innan sade - smörj mulen ifall den bränner sig, och för din skull vänta tills det blir lite svalare med att rida.
Har de fri tillgång till vatten och någonstans där de kan stå i skuggan så klarar de sig ute.

Jodå, hästarna dricker bra, runt 30 liter vardera under tiden de går i hagen, inne dricker de ca 17 liter under natten.De har fri tillgång på hö både ute och inne under natten så nog blir de törstiga alltid. Ger dem även 80 gram Salt i maten/dag utöver saltstenarna i hage och box, normalt brukar jag ge 40 gram/dag men nu är det väldigt varmt och de svettas ut mycket.

Jag rider nästan alltid mitt på dagen eftersom jag arbetar på em och kvällarna, mina hästar är lika pigga nu som när det är kallt. ingen skillnad alls faktiskt.

Nu är dom iof vana att blir ridna i värmen.

dom flesta hästar blir loj av varmt väder.. lika så dom flesta ryttare ;)

Tycker man gott kan ta det lungt om man tex rider mitt på dagen, helst udvika det helt.. man kan inte förvänta sej att hästen ska kunna prestera så mycket i denna värme...

:)

tror inte det är någon fara med det. Hur klarar sig hästarna i de varmare länderna, blir dom aldrig ridna i sådana fall? Nä, själv är det nog jag som ballar ur då jag själv tycker det är godare att rida framåt kvällen då det svalnar av.
:)

Jag tror dem klarar värmen riktigt bra. Min häst brukar stå i skuggan när det är som varmast om dagarna.

Ett tips ang dina hästars mular är att sy på en typlapp som går ner över nogen på en vanlig flugmask.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 280
Senast: malumbub
·
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 523
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp