Hur känslig är en häst....

Vimsan

Trådstartare
.... för tex förändringar?
Visst är det skillnad om man rider en häst på ett två delat tränsbett eller på kandar men kan det kännas stor skillnad om man länger/kortar ett hål på sidostycket.
Kan en häst vara så känslig att när den är kissnödig inte kan ställa sig åt tex vänster? :confused:
Kan en häst bara för den blev lite rädd för en traktor, bli spänd i ryggen, samma dag!! :crazy:
Hur känslig är en häst egentligen, hur känsliga är era hästar?
Är det möjligt att en häst kan känna obehag för man har ett nytvättat schabrak?
Ja, ni fårstår vad jag menar va :D
Berätta, vad har ni får åsikter?

Sv: Hur känslig är en häst....

Hästar kan vara känsliga för olika saker och olika förändringar i utrustningen. Mitt hbl sto går tex inte att tömmköra med fårskinn direkt mot ryggen under gjorden.
Men, det finns många fler känsliga och kreativa ryttare som hittar de allra mest otroliga förklaringar till varför hästen gör si eller så. :smirk:
Eva

kullerbytta skrev:
Men, det finns många fler känsliga och kreativa ryttare som hittar de allra mest otroliga förklaringar till varför hästen gör si eller så. :smirk:
Eva

Tack!! :bow:
Skönt att det inte bara är jag som har den uppfattningen :banana:

Visst har jag märkt att hästar kan reagera om man anväder sadelgjord med eller utan resår osv... men när ryttaren/hästägaren börjar skylla på allt mellan himmel o jord bara för att hästen inte gör som den borde... då tycker jag det börjar blir aningens överdrivet :o ;)

Jag har upplevt en liiten skillnad när jag längde ett hål, och det var positivt. Han går stadigare med nosgrimma, går inte fram riktigt lika bra med martingal etc... Men typ. nytvättade schabrak verkar ju lite skumt. och att hästen skulle bli spänd i ryggen finns bara inte i min värld :p

Min erfarenhet är att vissa hästar är känsligare än andra.
Jag har två hästar. En tuffing som inte reagerar för ngt nytt, är smärttålig som 17 osv.
Samt en som är raka motsatsen! ALLT reagerar han på! Det "gnälls" på vissa sadlar, det blir spänt för småsaker i utrustningsväg osv, osv.

Båda har ju sina fördelar. Det är ju en fördel att en häst inte hoppar på tre ben för att den klivit på en sten. Men samtidigt så är det ju ingen höjdare att den inte visar hälta förrän den har skitont.
På "gnällspiken" ser/känner jag ju minsta negaitva förändring och kan om det är ngt farligt åtgärda mkt tidigare än på andra hästen. Tex byta sadel.
Men å andra sidan så har han ropat "vargen kommer" för mkt, så när han väl skadade sig rejält, då trodde jag inte det var så allvarligt!

Det är likadant vid foderbyten. "Klenis" får konstant gallor när man byter foder, hur lång invänjningstid man än har. "Tuffingen" reagerar inte alls vid foderbyten.
"Klenis" får gallor när gräset kommer i hagen, "tuffing" reagerar inte.

Senast ändrad:

"vargen kommer" :rofl:. Känner igen det där... Och när man talar om för dem hur synd det är så blir det ju Ännu värre!
:smirk:

Min valack är en 'prinsen-på-ärten'häst, dvs väldigt känslig. Och nej, det är inte jag som inbillar mig. Senaste exemplet var sadelutprovningen. Efter mycket om och men så lyckades vi hitta en sadel som passade. Hästen gick dock betydligt bättre med lammullspadd under den, och då vi ändå skulle byta ut hela orginalstoppningen så la sadelmakaren i extramjuk lammullsstoppning istället för 'vanlig ullstoppning'. Mysigt sa hästen. Men bara för sakens skull provade vi med ullpadd under med. Tackar sa hästen med ALL önskvärd tydlighet. Jag kände ju klart skillnaden, men både kompisen och sadelutprovaren suckade samfälligt och sa 'japps, han vill helt klart ha padden'. Dvs det inte bara kändes tydligt, det syntes tydligt med, skillnaden mellan med padd (dvs extramjukt) och utan padd (bara mjukt).

Om jag höjer/sänker bettet ett hål kommer han ofelbart tjafsa med munnen. Jag tillbringade två veckor i vintras med att försöka förstå VARFÖR han slog hysteriskt med huvudet i galoppen, han hade aldrig gjort det innan. Jag gick igenom allt jag kunde komma på men näe. Tills jag kom på att jag efter jag smort tränset satt sidostyckena i fel hål.. Så de var ett hål längre. Upp med dem till normalläge och vevandet med huvudet försvann.

Dock, han blir bättre och bättre med åren, förr om åren var han etter värre och riktigt, riktigt kinkig.

Dock, i 99% av fallen när det inte fungerar så ÄR det för han är känslig och blivit störd.. av MIG.. :angel: Dvs jag har gjort något som jag inte ens själv är medveten om, som stör och orsakar problemet.

Mitt sto är väldigt känslig och har humör.
Det räcker tex att tänka när vi är ute och rider "här går vi till höger" så gör hon det, eller "vi travar vid stolpen" så gör hon det.
skulle jag sätta nosgrimma på henne, skulle hon gå emot handen och bita sig fast i bettet. har testat och det är inget för oss.
skulle jag ha tvådelat bett på henne skulle hon tjafsa, vi provade det i början, hon hatade det. hon har bestämda åsikter, damen.
annars är hon inte speciellt känslig så, hon är ingen "tyck synd om mig" - häst som min andra. visar inte smärta förrän hon har riktigt ont.

Valacken är också känslig men inte på samma sätt, han är mer känslig i huvudet liksom, man kan inte vara tuff med honom då flippar han ur totalt och blockerar sig.
Han är också mer fjantig, blir han svullen i ett ben visar han "här har jag jäääätteont matte" :rofl:
när han var skadad visade han verkligen "åhh det är sååå synd om mig matte, titta här och här" och typ lyfte benen där han hade såren, haha han är för söt ibland.
han bryr sig däremot inte vad man har för träns eller bett elllr sadel han är lika bråkig ändå. :D

Det där är ju väldigt induviduellt. Min häst är tålig vad gäller det mesta både när det kommer till smärta :( och utrustning.
Han finner sig lätt i nya saker och accepterar det utan protester.

Min tös är extremt känslig. Så fort något gör ont eller är obehagligt så säjer hon till och ibland säjer hon ifrån rätt ordentligt åxå..
Det är ju både bra och dåligt. Bra att hon säjer ifrån så man får fixa till så det blir bra.
Men ibland tycker jag, för hennes eget bästa, att hon skulle ta och "bita ihop" ibland. Som när hon förväntar sig att något ska göra ont, så spänner hon sig så mycket att hon till slut är som en fiolsträng. Å då får hon ju ont i kroppen bara av gå och vara spänd. Det blir som en ond cirkel..

Mitt sto jag har är verkligen okänslig fast endå känslig!

Hon visar sällan smärta eller att något är fel tills de gör mycket ont och då kräves mycket behandling för att tillrätta felet!

Så de gäller att verkligen se de små små signaler hon ger när något är fel.
De tog tid men nu ser jag dom på en gång!

Hon är känslig för nya ryttare(enmanshäst) och testar nya ryttare och vill hellst få av dom om hon fick välja och då och då lyckas hon!

Hon är känslig för hjälper och skänkel men kan om hon vill bli totalt död när nya tyttare rider!

Hon är otroligt känslig för kyla och täckes uppsättningar till förbannelse kräves :crazy:

--------------------------------------------
Unghästen är OTROLIGT känslig för allt, hostar man till i sadel och råkar snudda till han på sidan på han så flyger man bokstavligen av, har man fel sadel så den klämmer står han på 2 ben och vägrar gå, fel bett så gör han samma sak!
Sskänkar man till för hårt eller drar i munnen flyger man också av!
Han säger till när han har ont eller när man gör fel

Så gör man rätt när man rider han(korrekt hjälper mm) och har väl anpassad utrustning så går han som en dröm och gör ALLT för en!

Han är inte lika känslig för kyla men han är rakad så blir de täcke på såklart, han är enmanshäst som sin mor

Båda hästarna är väldigt okänsliga för foderbyten och har bra läkkött så på så vis är de tåliga!

hästar är väldigt känliga, se bara hur huden darrar när en fluga sätter sig på dom. (tänk då hur känslig du kan få en häst för hjälperna om man lägger ner lite tid, arbete och förståelse..) men man lär dom att lyssna för en del grejer och ignonera andra.

haha, sålänge de sitter en shyst ryttare på min häst finns de inget som påverkar henne. o den läskiga svampen men den diameter på 3m vi såg i höstas har inte satt några bestående men. inget som skrämmer henne heller, lastbilir kan dundra förbi i 120km/h utan att hon vinklar ett öra.. däremot om man plockar fram sprayflaskan.. :devil: nä, så elaka ska vi inte vara

Min häst kan gå på tredelat tränsbett och kandar, eller kapson, eller stångbett men gud nåde om jag stoppar in ett tvådelat i hans mun... Då kan han inte ställa sig, ingen form och han kan inte galoppera.
Om jag inte har vart i stallet på två dagar så får han utslag på halsen, ingen vet varför eller varifrån det kommer men det är som hans egen lilla hälsoventil, minsta lilla som inte stämmer så får han utslag...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 320
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är medryttare till en d-ponny som är en dam med mycket åsikter och en stark vilja på både gott och ont. Hon är extremt känslig...
Svar
5
· Visningar
1 196
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat