Hur kände ni er innan förlossningen startade?

Comfort

Trådstartare
ja altså timmar, dagar(tom veckor?) innan det var dags.

Man har ju hört om en del som mår riktigt dåligt, riktigt bra osv. Hade ni "en känsla" av att snart är det dags, eller kom det bara pang på?

Tänkte det kunde vara intressant att höra hur ni har känt er, så vi som ska ha snart vet vad vi ska känna efter ;) :D

Sv: Hur kände ni er innan förlossningen startade?

Veckan innan hade jag svagt rosa flytningar. Jag visste knappt om de var rosa eller inte, men nog tyckte jag det.

När jag vaknade på morgonen klockan 7 kände jag att barnet inte sparkade i magen. Det rörde på sig lite, men inte mycket. Han brukade komma igång rejält och sparka efter middagen, så jag bestämde mig för att avvakta. Han sparkade något mer efter middagen men jag bestämde mig för att ringa till förlossningen dagen efter och fråga om det inte blivit "som vanligt" igen.

Vi var vakna till efter 00 på natten. Preicis när jag ska kissa för kvällen har jag en liten blodfläck i trosan. Glatt säger jag till sambon att det i alla fall blir barn inom en vecka :) Man har ju hört hur lång tid det tar för förstföderskor. Några minuster senare satt det igång (värkarna från helvetet fick jag direkt) och han föddes 9 timmar senare!

Inget, förutom klumpigare än någonsin, full aktivitet i magen, sen sade det PANG och värkarna avlöste som sagt varandra. Möjligen var jag lite gråtmildare än vanligt.

På fredagkvällen hade jag en annorlunda känsla i kroppen, men jag trodde att det berode på att jag gått mycket under dagen. Vaknade sen kl 5 på lördagmorgonen av värkar som direkt var regelbundna var 6:de minut. Gick hela dagen men värkarna blev inte tätare, bara ondare. Åkte in till förlossningen för koll vid 19, öppen 3 cm. Åkte hem och åt och vilade (så gott det gick) och åkte sen tillbaka vid 23. Dottern föddes 12.41 på söndagen.

Jag hade inte känt någonting innan, inga förvärkar/sammandragningar alls.

Jag kände ingenting annorlunda! Jag var helt säker på att han skulle stanna kvar för evigt.
Sen så kom en hel del starka förvärkar under dan som försvann. Vi gick en promenad senare på kvällen när gubben kom hem och då kom det MÅNGA förvärkar. Sen försvann allt här hemma. Skittråkigt!
Men klockan 6 på morgonen efter satte dom riktiga värkarna igång. 9.30 var vi inne på förlossningen och 14.50 var Rasmus ute! :-D

Lycka till när det väl är dax!

jag kände heller ingenting alls. två dagar innan fick jag mensvärk och då tycker jag att det "började" även om det inte räknas som förlossning direkt. men därifrån blev det bara mer och mer och morgonen två dagar efter började sammandragningar och mensvärk synka. Sen gjorde det mer och mer ont och ja... den natten föddes han.

Innan dessa tre dagar kände jag absolut ingenting. Gick nio dagar över tiden.

Jag gick 12 dagar över tiden och trodde aldrig han skulle komma ut. På en tisdag gick slemproppen, sen på torsdagen började det göra ont ibland, men de värkarna andades jag rätt bra igenom. Jag lyckades sova jättebra på nätterna också med hjälp av alvedon. På torsdag kväll funderade jag på om jag verkligen skulle åka in, men vi tänkte att det kunde vara värt att kolla, jag hade inga regelbundna värkar, men de kom ändå rätt tätt, för att sen lägga av. Jag förstod inte skillnaden riktigt mellan förvärkar och de riktiga värkarna som alla sa att man skulle göra. Men vi åkte in ialla fall och jag var helt övertygad om att jag skulle få åka in och vända. Sen vid undersökningen sa barnmorskan att jag måste vara väldigt smärttålig efersom jag var öppen nästa 8 cm. Så det vara bara att börja föda och på fredag morgonen tittade han äntligen ut. Konstigt, jag var aldrig rädd eller så under förlossningen, utan bara så vansinnigt trött på att vara gravd och gå över tiden var riktigt pestigt.

kl

Jag gick lite över tiden och trodde att My hade bosatt sig i magen för evigt... MEN så började slemproppen släppa i omgångar vid lunchtid på fredagen och fortsatte till söndagen (sista biten kom väl någon gång på söndageftermiddagen). På fredagen och lördagen var jag jättepigg och kände mig hur fräsch som helst, var på konstutställning och jobbade med hästen. På söndagen var jag betydligt tröttare och kände mig liksom lite konstig i hela kroppen. Jag vilade mycket, men var ändå en sväng till stallet och jobbade med hästen.

På måndag morgonen gick lite vatten hemma, och sen satte värkarbetet igång vid lunchtid med ca 4 min mellan värkarna. Vattnet gick vid 16 tiden (det som kommit på morgonen var bara en skvätt) och My föddes kl 05:21 på tisdagsmorgonen.

//Julia

Hej!

Martn föddes 4 dagar före BF och jag kände ingenting före. Mådde precis som vanligt (trött iof).
Jag hade precis skickat iväg sambon för att hyra film och köpa godis när vattnet gick, helt utan förvarning!!! :o
Åkte till förlossningen på onsdag kväll kl 19. Fick åka hem igen efter ca 14 timmar då inget hände. Väl hemma mådde jag som vanligt ett tag, sen började en molande värk i ryggslutet, kändes som mensvärk ungefär. Men jag kollade på film och åt glass och sov ganska bra den natten. Vaknade en gång av att det gjorde ont som f*n under 10 minuter, men sen släppte det och jag somnade om.
På fredag morgon åkte vi tillbaka till förlossningen så att jag skulle bli igångsatt. Vid undersökningen visade det sig att jag var helt öppen:eek: , men inga värkar så jag fick dropp och sen föddes Martin 4 timmar senare!

Man kan tydligen fixa det (värsta?) hemma utan att fatta vad som är på gång...? Tur att vattnet gått för mig, annars kanske Martin kommit ut hemma??!!

kl .. bla

roligt att läsa om hur ni har känt det, så man själv vet vad man (kanske inte ;)) kommer känna.

Idag har jag haft en jäääkla massa pytteförvärkar. Det har börjat som det gör när jag får en riktig förvärk(har bara haft två st) men sen har det liksom inte blivit mer, inte kommit så långt att det gör ont.

Konstigt vad man känner efter nu när man bara vill att det ska starta - och jag kan ändå gå en månad till :eek:

När jag fick dottern minns jag inte längre hur det kändes, tyvärr :( Däremot minns jag exakt hur det kändes när jag väntade sonen för 2,5 år sedan.

Han var beräknad till 1/6 och när jag fredagen 11/5 slutade jobba för dagen och sa hejdå och vi ses på måndag till min chef tittade hon konstigt på mig och sa "Nja, så som du ser ut tror jag inte det" :o Jag bara skrattade och sa att jag inte hade tid med något barnafödande förrän barnet var planerat, jag hade alldeles för mycket inplanerat innan dess :angel:

På lördagen hade jag otroligt mycket energi. Jag var ute och ryktade de två shettisarna och travaren i över tre timmar. Det var fint väder så jag ställde upp dem ute och bara njöt av att få pyssla om och vara nära dem :love:

På söndagen var det precis som om luften hade gått ur mig. Den lokala bilklubben skulle ha sin årliga bilutställning hemma hos oss helgen därpå så vi höll på och fixade ute på fältet där de skulle hålla till. Jag klarade inte ens av att böja mig fram och rycka upp ogräs från grusgångarna :eek: Jag kände mig så totalt onyttig och i vägen så jag till slut gav upp och tog dottern med in för att laga middag. En timme senare, precis efter att jag ätit färdigt, gick vattnet.

Jag kände heller inget särskilt innan det satte igång på riktigt. Kanske i så fall att han tryckte med sina ben lite extra. När värkarna satte igång 3 dagar innan bf fick jag för mig att det var förvärkar eftersom jag inte haft några sådana. Men det var det ju givetvis inte (hjärnan funkade visst lite konstigt på mig)! När värkarbetet var igång kände jag det här tryckandet mer och mer och när jag var inne på BB tryckte han så mycket att det kändes som han hade sina fötter uppe vid min hals och tryckte för allt han var värd för att få komma ut! Det här tryckandet hade William hållt på med hela den sista delen av graviditeten, men just vid förlossningen kändes det så otroligt intensivt.

Jag märkte inget speciellt innan. Enda var att dygnet innan dottern föddes så sparkade hon lite mer än innan. Vi var på fest och badade vedeldad tunna och normalt sett så avtog alla sparkar så fort någon ville känna på magen, men just detta kväll (fredag) så sparkade hon järnet när någon kände på magen. Tänkte inte på det, men natten mellan lör-sön gick vattnet (3,5 vecka tidigt) och sen är hon född på söndagkvällen. :)

Jag "visste" hela graviditeten att jag inte skulle gå över tiden. Var helt säker på att jag skulle föda tidigare än utsatt datum. Vattnet gick tre veckor och tre dagar före BF. Jag hade varit uppe på toaletten tidigt på morgonen, som vanligt. Gick och lade mig igen. Sen sa det "splosch"!:p

Jag hade dock inga som helst känningar innan vattnet gick, och det gick ytterligare två dagar innan jag fick värkar.

Mitt vatten gick på morgonen i vecka 37+2, när jag skulle gå upp. Utan minsta förvarning. Jag hade haft några extra sammandragningar/förvärkar ett par nätter innan med lite ont i ryggslutet, men inte natten före vattnet gick. Slemproppen hade lossnat pö om pö i ett par veckors tid.

Värkarna kom så smått efter några timmar, och kom sedan igång på allvar på eftermiddagen, samma dag som vattnet gick.

Både jag och sambon (som precis var på väg att åka till jobbet) blev lite förvånade när det bara sa "swosch" :D

Jag kom på en sak, jag tänkte inte på det då men jag har läst att flera andra haft likande. Några dagar innan det satte igång svullnade jag mkt, och blev lite småförkyld.

Båda mina förlossningar började med att vattnet gick. Kände inget speciellt innan vattnet gick (första gången hade jag varit i stallet och burit bommar/hinderstöd, borstat och stretchat hästen osv.. Vattnet gick när jag kom hem. Andra gången gick vattnet precis när jag vaknade på morgonen, låg i sängen och hörde att det "knäppte till", när jag ställde mig upp forsade vattnet).

jag kände inte av någonting att de skulle kunna vara på g. 14dar före BF(mån) 23.50 så vaknade jag av att jag fick en kraftig sammandragning o vattnet gick, värkarna kom igång med 3 min emellan, väl på förlossning avtog värkarna men inte tillräckligt för att de skulle våga skicka hem oss. 14.43 två dagar senare(ons) kom lilla elias:)

Jag kände ingenting.

Ca 3 v innan han kom svullnade jag upp och samlade på mig MYCKET vatten!
Hade extremt svårt att gå och tårna nuddade inte ens golvet:/
27260523.jpg

http://www.pixbox.se/pic_show_id27260527.html

Den 13 Maj:
Vaknade 01.30 av sammandragningar. 08.00 var vi på förlossningen. Då hade jag 1 min emellan värkarna. 10.00 gick vattnet. 19.50 var han ute;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
932
Senast: tomte
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 667
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar