Hur kan så många balar blivit dåliga?

Jag tycker mig ha känt en viss spritlukt, ja, så det är nog jäst för jästlukten är jag säker på att den finns på det mest vita.

Vet inte vilket ph det är, men enligt säljaren är ts ca 50-55, analysprovet hade tydligen torkat lite på vägen.

Men de balar jag tycker mig upplevt som sämst är de blötare, inte de torrare - hur kan det stämma om ts inte får vara för hög utan hellre lägre? Vill ju gärna veta till jag ska köpa nytt nu, vad jag ska satsa på. Jag har ju som sagt varit nöjd med mitt hösilage i övrigt, har inte fodrat med sådant förut men tycker mitt har sett fräscvht och gott ut i jämförelse med mycket jag sett tidigare. Men det är allstå inte att lita på.
 
ett hösilage brukar vara trevligt vid en ts på ungefär 65. om man har ett ts på över 50 är dessutom risken att botulismbakterier växer till i balen lägre
 
Det är säkert jäst eller socker. Mögel i hösilage brukar bli grönt och det känner man på lukten. E du osäker kan du ju alltid skicka silaget på analys och be dem kolla om det e mögelsporer.
 
Det finns ett samband mellan pH och ts-halt vid konservering.

Lågt pH verkar hämmande på mikroorganismer, så gör även låg vattenhalt. I ett torrare ensilage kan man därför ha ett lite högre pH och vice versa.

Olika typer av mikroorganismer klarar också av olika pH-värden och olika vattenhalt. Det är bl.a. därför ett torrare ensilage är säkrare ur botulismsynpunkt - dessa bakterier trivs inte vid högre ts-halt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp