Hur kan man?

ii-ssa

Trådstartare
Behöver tips för när jag rider så tittar jag oftast åt sidan eller neråt, vet ni något som funkar eller iaf hjälper lite?
Rider 1 gång i veckan på ridskola.

Sv: Hur kan man?

Låtsas att någon drar dig i håret rakt upp! Det funkar på mig!

dear_jessie skrev:
Låtsas att någon drar dig i håret rakt upp! Det funkar på mig!

jag tänker oxå så och det funkar jättebra men ibland kan man glömma ändå:angel: ;)

om du inte kan låta bli att stirra på manen/öronen eller vad det nu är man så tvunget måste titta på, så tänk så här:

sätt upp små mål... FÖRBJUD dej själv att titta ner under ett helt varv i ridhuset/paddocken/volten, tänk sen så hela tiden:idea:
till slut, ofta ganska så fort så tittar man inte ner som man gjorde innan...

hoppas jag skrev så så man fattar vad jag menar:smirk:

Försök att planera vägen:)
Fäst blicken på en punkt som du kommer att komma till, t ex nästa bokstav, då brukar det gå lättare... Annars kan du be ridläraren hålla lite extra koll på dig;)

Tänk alltid framåt, och försökt titta i den riktning Du ska. Bästa sättet att lära sig är att rida en häst som är viktkänslig och automatiskt går åt det håll Du tittar, då måste Du göra rätt. Fråga Din ridlärare om Ni har någon sån pålle så kan Du rida den ett tag!

Lycka till!

Tack så mkt alla som skrivit, får pröva om det går på onsdag då jag ska rida lektion.

Som de andra sagt, tänk att någon drar dig i håret.
Annars brukar jag alltid tänka (titta) rakt fram, vart vi ska alltså. På det sättet får man "underförstådda" vikthjälper, d v s använder sig av vikthjälper för att förtydliga vart man ska.

Själv har jag börjat "koppla bort" det jag sitter på med blicken, och rider oftast bara på "känsla" och med blicken riktad dit vi ska. Annars är det jättelätt att t ex fokusera på halsen.

Lite rörigt inlägg, men jag hoppas du förstår hur jag menar.

Tryck ner hjälmen lite extra långt i pannan. Om man inte tittar upp då så ser man ingenting för skärmen....

Brukar jag göra ibland när jag kommer på mig själv med att kika mer på händerna än framåt....

Jag håller på att träna bort ett liknande problem själv. Jag sätter huvudet på sned och har mitt högra öga mitt över hästen, vrider på huvudet på något vis. Jag vet inte när det problemet kom till, men fick det påpekat av en tränare för ett tag sen.
Däremot har jag kommit på orsaken, jag har ett synfel och ser bäst på mitt högra öga, alltså för att ordentligt se vart jag rider har jag kompenserat och satt huvudet på sned. Kan påpeka att det inte är något större synfel utan korrigeras med glasögon.
Har nästan helt tränat bort min ovana nu främst genom att bara tänka på hur jag har huvudet och så har jag bett min kompis som jag rider med att säga till mig ibland, jag säger till henne när hon lägger ner händerna, vi hjälper varandra.
Be din ridlärare säga ifrån när du gör så och försök tänka på det själv, efterhand gör man rätt istället för fel automatiskt.
Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
581
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Rider du på världens bästa ridskola eller har du en ridlärare som gör din tid i stallet till veckans höjdpunkt? För att hylla alla goda...
Svar
0
· Visningar
126
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama