Hur kan man tro...

Sv: Hur kan man tro...

Nu har jag inte border collie själv men jag har undrat samma sak många gånger.

Häftig film, jag som trodde att man bara vallade får med BC :)

De vallar allt man lär dem att valla, höns, änder, får, getter, kor...:D

Alla de som används till lydnadsträning och agility kommer de från linjer där man inte avlat så mkt på vallning eller är det många uppfödare som säljer till sådana som inte tänker valla? Jag har ofta undrat det när jag sett alla bordercollies på BK.

Jag har träffat seriösa hundmänniskor som köpt en BC för att valla och hunden har trots träning och allt inte velat valla/vart rädd för djuren och andra saker som gjort att de inte passat för sitt ändamål, detta trots registrerade föräldrar. Att en person då säljer/omplacerar en sån hund och nya ägaren tränar lydnad eller agillity tycker jag är bra då får dom ett roligt liv men det är oxå ENDA fallet jag tycker det är ok att göra så med denna ras.

De flesta seriösa uppfödarna säljer inte till hem där hunden inte får valla aktivt. Jag vet att väldigt många BCs som tävlar på hög nivå i de vanliga grenarna, också tävlas/tränas i vallning.

Hundar som inte vill valla eller som inte har ok djurhantering (där jakten tar över) ska självklart placeras i hem där de får annan stimulering.

Vilken bra film! Alltid lika härligt att se dem sköta sitt dagliga jobb - de vet så väl vad som ska göras!

Härligt att se!

Senast idag fick jag höra att "man kan själv styra hur man vill att en hund ska bli", detta sagt av ett par som var sugna på att skaffa schäfer men kom fram till att det kanske var för mycket hund, så istället skaffade de sig en bc:crazy:
Som får komma ut på promenader kanske två ggr per dag och ingen övrig aktivering. Sen gnäller de på att hunden är jobbig:eek:
Konstigt va?

Usch ja det är så tragiskt när hundar hamnar fel :(
Jag träffade en border collie som bodde hos ett äldre par för några år sedan. De gick illa båda två och eftersom hunden drog så i kopplet så gick de bara runt kvarteret med honom bland. Han var så stressad att han nästan var otäck. Det var hans tredje eller fjärde hem och han var ett år gammal. Han skulle omplaceras igen och när de hörde att jag hade hästar så tyckte de att jag skulle ta med honom hem. Även om detta var innan jag blev sjuk och även om han kunde vara med mej hela dagarna i stallet och med på ridturer så ansåg jag att jag inte kunde ge honom ett hem som ens var godtagbart. Jag förstår inte hur de tänkte när de tog hand om honom? De visste ju att de gick illa och de visste att de bodde inne i ett samhälle med bara en liten trädgård till huset. Hur hade de tänkt uppfylla hans behov?
En arbetsmyra måste få jobba för annars mår de verkligen inte bra.

Riktigt härligt att se arbetstokiga bc jobba & det ska de verkligen få göra. Alla hundar har avlats fram för ett syfte & det är otroligt viktigt att tänka på när man skaffar hund.
Har ett par vänner med bc, som tävlar agility, men alla vallar med sina hundar också, det är så rackarns häftigt! :laugh:

Jag som har pinscher kan nästan bara se samma sak nu när vi äntligen bor i hus, har en tomt som han Äger & att han gör det så snyggt :D
Även om han ger allt & älskar att söka, spåra, använda ögonen & hjärnan, som på ett vis blir försök att ge honom bitar av sitt forna yrke.

& att "man gör hunden till det man vill" & liknande ger mig rysningar, man Kan inte vinna Svenska Rallyt med en moppe, hur duktig man än är på att trimma & köra, lika lite som man kan få en pinscher att valla ordentligt. Däremot så kan man förvalta hunden på olika bra sätt.

*KL* vilka härliga filmer. Jag blir inspirerad, undrar vad min vallhundskors skulle tycka om att valla på riktigt. Nej, det är inte BC i honom och han visar inga tecken på att längta efter att valla men anlagen finns ju där någonstans och det skulle vara fint att ge honom utlopp för det på något sätt.

Jag har träffat seriösa hundmänniskor som köpt en BC för att valla och hunden har trots träning och allt inte velat valla/vart rädd för djuren och andra saker som gjort att de inte passat för sitt ändamål, detta trots registrerade föräldrar. Att en person då säljer/omplacerar en sån hund och nya ägaren tränar lydnad eller agillity tycker jag är bra då får dom ett roligt liv men det är oxå ENDA fallet jag tycker det är ok att göra så med denna ras.

Jag håller med här!
Har själv en bekant med BC. Hunden är ytterst skeptisk till alla andra djurslag som är större än en hare. Uppfödaren ville verkligen satsa på vallningen då linjerna gav alla förutsättningar till stordåd, men trots försök till flitig träning var hunden rädd för fåren och fullständigt ointresserad av all typ av vallning. Vid tre års ålder omplacerades den och nu klättras det istället i lydnadsklasserna med nya ägaren och även uppfödaren säger att h*n aldrig sett hunden så lycklig :)

Huruvida anlagen finns eller inte beror till stor del på vad det är för raser i hunden o om den har den rätta djurkänslan.
Bönders djur är inte till för att tillfredsställa diverse hundars behov.
Det är i princip omöjligt att komma med på en kurs med en blandis som inte har BC/WK i sig om man inte behöver hunden hemma på gården för djurhantering.

Bönders djur är inte till för att tillfredsställa diverse hundars behov.

?? Nej, naturligtvis inte, vem har påstått det? Du tolkar tydligen in saker i mitt inlägg som jag inte alls har skrivit och inte ens tänkt.

?? Nej, naturligtvis inte, vem har påstått det? Du tolkar tydligen in saker i mitt inlägg som jag inte alls har skrivit och inte ens tänkt.

Hur har du tänkt dig att din hund skall få "utlopp för det", som du skrev i inlägget jag svarade på utan djur som vallningsobjekt?

Hur har du tänkt dig att din hund skall få "utlopp för det", som du skrev i inlägget jag svarade på utan djur som vallningsobjekt?

Ja, inte hade jag i alla fall tänkt att min hund och jag skulle gå loss på diverse djur i omgivningen. Var snäll och tolka inte in en massa, det du tror pågår i mitt huvud pågår inte. Vad du än har sett folk göra för tokiga saker har det ingenting med mig och min hund att göra. Bara för att jag har en blandras (nej, två) behöver jag inte vara dum i huvudet.

Ja, inte hade jag i alla fall tänkt att min hund och jag skulle gå loss på diverse djur i omgivningen. Var snäll och tolka inte in en massa, det du tror pågår i mitt huvud pågår inte. Vad du än har sett folk göra för tokiga saker har det ingenting med mig och min hund att göra. Bara för att jag har en blandras (nej, två) behöver jag inte vara dum i huvudet.
Vilka djur har du tänkt dig valla på? O hur har du tänkt lära hunden att valla?
Vad jag tror o inte tror har inte med saken att göra, jag svarar bara på det du skriver, inget annat.
Var har jag påstått att någon är dum i huvudet, oavsett ras/blandras?

Vad jag tror o inte tror har inte med saken att göra, jag svarar bara på det du skriver, inget annat.

Nej, det gör du inte. Vad jag skrev var att filmerna var inspirerande och gav lust att prova på vallning. Resten har du själv uppfunnit. Hej då vallhund.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 030
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka