Sv: hur kan man ge en häst självförtroende?
Det är inte alltid så lätt att veta hur man ska bemöta en rädsla efter som att det finns många saker som spelar in. Vilken individ du jobbar med, er relation, rädslans orsak, omgivningen - hela situtionen i sig. Och det är nog heller inte hela världen om man inte gör på det bästa sättet varje gång heller.
När hästen blir orolig i mörkret sådär kan det ju vara en doft, ett ljud eller liknande som hästen noterat och är osäker på. Att gå till faran är ingen dum ide egentligen. Men efter som att ni inte kunde hitta det hon blev rädd för agerade hon som ett bytesdjur och var vaksam på att det kunde finnas ett rovdjur i närheten - mao oron bestod. Därför släppte hon inte rädslan. Att ni gick fram till hagen bevisade ingenting annat än att hon nu inte kunde se det som rörde sig i mörkret. Att bemöta rädslan är bra, men syftet är att hästen ska se det som den blivit rädd för och se att det inte är något rovdjur. I det här fallet gick kanske inte det. Det enda du kan göra då är att med din närvaro tala om att det finns inget rovdjur i närheten. Hästen kan släppa oro mer eller mindre beronde på hans förtroende för dig. Om det inte går tycker jag inte att man behöver fundera så mkt på det. Den dagen kommer när förtroendet är stort nog.
Det finns inga metoder som fungerar, det är alltid ett arbete mot förtroende (för varandra och sig själv) och det kommer alltid att behöva underhllas och byggas på.
Att stärka hästens självkänsla och självförtroende ska vara målet i all hantering tycker jag och det bygger på både fysiskt och psykiskt välmående. Något som jag tycker är a och o är att utesluta negativ förstärkning och misslyckanden. Tar er för saker som ni kommer att klara av, och ändra på en övning som inte fungerar hellre än att avbryta den.
När det gäller att lämna gården skulle jag ta reda på i vilkt stadie hästen känner sig trygg och börja där. Min häst var trygg om jag ledde honom ut och gick med honom på marken eller om en annan häst gick före honom. Så vi började jobba med att jag red honom tillsammans med en annan häst, men att han var tvungen att gå först (såklart på en nivå som han klarade av). Utan tvång men med en hel del övertalning i början, och mycket bekräftelse.
Om hästen är osäker även när du leder skulle jag jobba med att leda hästen i olika positioner ute. Den känner sig troligen mest trygg när du går framför, så för att stärka hästen kan du jobba med att leda henne i mer dominanta positioner korta stunder. Lek med positionerna och när hästen är tryggare kan du bemöta ett hinder om hon möter med tveksamhet, genom att låta henne gå först tills ni passerat hindret.
Det krävs ofta väldigt små medel för att stärka hästen. Det knepiga är att känna hästen och veta vad den klarar och inte, både fysiskt och psykiskt.
Men det låter som att du redan har rätt inställning.