hur kan man ge en häst självförtroende?

Lizzi

Trådstartare
Jag har tagit hand om ett sto som mått mkt dåligt, även fysiskt för hon har haft ont i korset och nu fått hjälp av kiropraktor. Nu ser jag att hon blommar upp å gillar å litar på mig. Jag longerar, rider positivt korta intervaller och hon har slutat att sura, resa sig å bara vara stoig å emot allt., men det är näst omöjligt att rida ut på henne. Hon är mkt rädd vad jag ser när hon går utanför stallplan men ändå så har hon nu börjat bli lite nyfiken. Jag har lett henne ut i skogen å det var läskigt men intressant, hon var stolt men helt "slut" i huvudet när vi kom tillbaka till de andra stona i hagen efteråt. Nu till frågan, häromdan på väg till ridhuset så reagrade hon starkt på att hon ville titta bort mot hagen , det var mörkt ute å jag tror att hon såg något. Jag gick med henne mot det "farliga" och tänkte att hon skulle "lita" på mig och att jag som flockledare gick med henne mot det farliga. Sedan när vi gick in i ridhuset så var hon helspänd och tittade mot den halvöppna dörren hela tiden å blev spänd. Gjorde jag fel som lät henne gå emot å "söka upp" det "farliga"? Jag trodde detta skulle stärka henne....

Sv: hur kan man ge en häst självförtroende?

det är svårt att säga vissa säger att du ska få hästen att kolla på annat och inte bry sig om det, vissa säger att du ska gå fram till det på någon meters avstånd, vissa säger att den ska gå fram och lukta på det och sånt.. jag själv brukar prata med hästen lugnt ( om jag sitter på hästen eller ler ) och forts. gå.. dock att han får kolla på det när vi går förbi.. så jag försöker inte vända hans huvud..

Du får prova dig fram vad som funkar för din häst. Tycker inte att du nödvändigtvis är fel ute med att låta henne kika närmare på läskigheterna, men hon kanske behöver mer uppbackning från dig. Har du provat att stå avslappnat tillsammans med henne bredvid det som hon tycker är obehagligt och klia henne/mysa lite tills hon slappnar av (exempelvis genom att sänka huvudet/tugga)? Först när hon är avlappnad är det dags att gå?

Ibland kan det vara en fördel att inte låtsas om det som hästen hetsar upp sig för, men man får som sagt prova sig fram. Tillslut märker man det som fungerar bäst :)

Hej!

Hur man gör med oäkra hästar beror lite på hästen tycker jag.

Min förra skulle man absolut fram och nosa på allt läskigt- och då slutade det vara läskigt. Fick hon inte gå fram och nosa- då blev det otäckt länge!

Min nuvarande kan man absolut inte gå fram och nosa med- då blir hon övertygad om att det är läskigt och är ännu mer rädd nästa gång- för det var ju hästätande förra gången!! Henne är det bara att berömma och rida förbi med och efter 3e gången är det inte läskigt längre. Man får absolut inte bli arg på henne, utan bara klappa, slappna av och berömma och så klurar hon ur det själv.

Så det är svårt att säja hur du ska göra, hästarna brukar tala om hur dom vill ha det om vi lyssnar- om inte ett sätt funkar, testa ett annat:-)

Lycka till!

/Lavinia, som numera kan skicka sin häst in och ut genom köldridån, men bara så länge hon har grimskaft runt halsen- lös vågar hon fortfarande inte..

Ett bra sätt att stärka självförtroendet på en häst, är ju just att låta den göra saker den tycker är "farliga". Gå små hinderbanor, gå förbi läskiga saker upprepade gånger och låt henne göra enkla saker som du vet hon klarar av.

Sen är det ju som någon skrev ocskså helt individbaserat, vissa hästar funkar på vissa saker! Du får helt enkelt testa dig fram.

Det är inte alltid så lätt att veta hur man ska bemöta en rädsla efter som att det finns många saker som spelar in. Vilken individ du jobbar med, er relation, rädslans orsak, omgivningen - hela situtionen i sig. Och det är nog heller inte hela världen om man inte gör på det bästa sättet varje gång heller.

När hästen blir orolig i mörkret sådär kan det ju vara en doft, ett ljud eller liknande som hästen noterat och är osäker på. Att gå till faran är ingen dum ide egentligen. Men efter som att ni inte kunde hitta det hon blev rädd för agerade hon som ett bytesdjur och var vaksam på att det kunde finnas ett rovdjur i närheten - mao oron bestod. Därför släppte hon inte rädslan. Att ni gick fram till hagen bevisade ingenting annat än att hon nu inte kunde se det som rörde sig i mörkret. Att bemöta rädslan är bra, men syftet är att hästen ska se det som den blivit rädd för och se att det inte är något rovdjur. I det här fallet gick kanske inte det. Det enda du kan göra då är att med din närvaro tala om att det finns inget rovdjur i närheten. Hästen kan släppa oro mer eller mindre beronde på hans förtroende för dig. Om det inte går tycker jag inte att man behöver fundera så mkt på det. Den dagen kommer när förtroendet är stort nog. :) Det finns inga metoder som fungerar, det är alltid ett arbete mot förtroende (för varandra och sig själv) och det kommer alltid att behöva underhllas och byggas på.

Att stärka hästens självkänsla och självförtroende ska vara målet i all hantering tycker jag och det bygger på både fysiskt och psykiskt välmående. Något som jag tycker är a och o är att utesluta negativ förstärkning och misslyckanden. Tar er för saker som ni kommer att klara av, och ändra på en övning som inte fungerar hellre än att avbryta den.

När det gäller att lämna gården skulle jag ta reda på i vilkt stadie hästen känner sig trygg och börja där. Min häst var trygg om jag ledde honom ut och gick med honom på marken eller om en annan häst gick före honom. Så vi började jobba med att jag red honom tillsammans med en annan häst, men att han var tvungen att gå först (såklart på en nivå som han klarade av). Utan tvång men med en hel del övertalning i början, och mycket bekräftelse.

Om hästen är osäker även när du leder skulle jag jobba med att leda hästen i olika positioner ute. Den känner sig troligen mest trygg när du går framför, så för att stärka hästen kan du jobba med att leda henne i mer dominanta positioner korta stunder. Lek med positionerna och när hästen är tryggare kan du bemöta ett hinder om hon möter med tveksamhet, genom att låta henne gå först tills ni passerat hindret.

Det krävs ofta väldigt små medel för att stärka hästen. Det knepiga är att känna hästen och veta vad den klarar och inte, både fysiskt och psykiskt. :) Men det låter som att du redan har rätt inställning.

Det som hänt är att hon de senaste dagarna varit ett under av lyhördhet och lydnad. Under ridning så lyssnar hon och det går bra att rida på den "öppna" sidan av ridhuset där den öppna ytterdörren är bara jag rider väl frammåt och har stöd på yttertygeln. Det är så himla roligt å tillfredställande. Igår när jag ställt upp henne i gången å sedan gick in å kom ut igen från sadelkamaren så såg jag hennes nosvingar vibbrera...hon "mullrade" åt mig, inget riktigt gnägg men ändå.... jag är så glad å jag känner att hon litar på mig och i ridningen har hon börjat lyssna på mig istället för att hela tiden förekomma.Hon kan gå i öppna mot "dörrkortsidan nu" Det är så kul och jag är så glad:love:l.

Senast ändrad:

Igår när jag ställt upp henne i gången å sedan gick in å kom ut igen från sadelkamaren så såg jag hennes nosvingar vibbrera...hon "mullrade" åt mig, inget riktigt gnägg men ändå....

Jag tycker "mullret" är värt mer än ett gnägg, känns mer personligt.

Din häst låter som min var när jag köpte henne. Jag gjorde som du och lät henne titta på det farliga och då släppte det. Jag har också lärt min häst att gå fram på smackningar så när hon skyggat för något farligt har jag försiktigt smackat förbi henne och berömt henne när hon tagit sig förbi det läskiga.

Jepp, det gäller att ge henne beröm när hon vågar tänka efter vad hon gör. Inte bara "göra" på kommando. Tack.

Ge henne tid o försöka att själv ignorera farorna.

Man ställer bortåt så hästen slipper se....om det är så. Rid på bara så ger det sig.

Oj vad glad jag blir, måste berätta att det går så bra med hennes självförtroende. Stoet går nu så bra,frammåt med avslappnad hals å rygg fram mot handen istället för att med trippiga steg gå med högt huvud å spänd underhals.Hon väntar på mina signaler och lyssnar fint, har blivit mkt lyhörd på hjälperna. Det går att sitta upp från en hindermur i farliga hörnet och jag kan fatta galopp framför den öppna jalusidörren, endast sargen stängs. Igår så va vi 2 inne i ridhuset å den andra gick ut och hon jobbade på i trav och blev inte alls spänd och okoncentrerad.Det finns hopp om man bara ger hästen tid, detta var ingen "korkad" å "dum":devil: häst. Jag visste väll det!!!!:love::love:

Senast ändrad:

Jag tror inte att du skulle gå emot det "farliga". Man ska inte sätta sig i en situation som man kanske inte klarar av. Det kanske var något i mörkret, ex. ett rådjur, en hare eller något som hästen såg.. och då kan det uppkomma en situation där hästen blir riktigt rädd och flyr istället och tappar då lite förtroendet för dig.

Om du vet säkert vad hästen "tittar" på, ex. en skottkärra så kan man låta hästen gå fram och "kolla in" kärran.
Vet man inte hundra vad det egentligen är så ställer jag hellre hästen ifrån det "farliga", ignorerar hästens rädsla och försöker få den att fokusera på mig igen. Helt enkelt visa med mitt kroppsspårk att det inte finns något farligt där. Och det gör man genom att helt enkelt bara vara lugn och "vanlig", så märker hästen att du bryr dig ingenting och då kan det inte vara något farligt?

Åååå jag är så glad. Nu senaste veckorna så har jag ridit på utebanan å hon är så duktig men igår tog hon priset!! Hon gick ut från ridbanan medspetsade öron å hon BJÖD!! jag red vägen upp mot ett hus, parkerade bilar, en jakthund i hägn som skällde på oss å förbi lite allt möjligt. Ååå va glad jag blir. Hon bjöd hela vägen ågick i redig skritt. Det enda hon gjorde en gång var att hoppa till å sedan stå blickstilla i en sekund men det tycker jag är en sund reaktion. Tänk om jag kommer att kunna rida ut på denna häst. De som försökte i somras fick henne inte av stallplan utan hamnade i diket eller så stod hon på bakbenen eller fastvuxen i marken. Ville bara dela med mig av min glädje och berätta att det går att ge en häst självförtroende, hon var SÅ stolt å glad, den "tokiga märren".

Vad kul!

Det låter som du gör precis rätt och har fin känsla för hästen, det är det viktigaste!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar