Hur kan jag hjälpa min väns dotter?

TeamLundVer

Trådstartare
Hej,
Jag har en gammal barndomsvän vars dotter föddes svårt sjuk i våras. Då de bor i Chile har de inte gratis läkarvård utan måste betala för den. De fick första räkningen från sjukhuset för några veckor sedan och valde då att starta en facebookgrupp för hjälp med denna. Betalas den inte så upphör vården av deras dotter om jag har förstått det rätt :cry:

Jag har swishat vad jag har kunnat, delat gruppen ett par gånger på FB, flera av oss har hört av sig till media men det händer liksom ingenting. Räkningen ska betalas denna vecka och vi har fått ihop drygt 16 000kr av de 50 000kr som räkningen är på. Läget är desperat och jag känner mig så förbaskat maktlöst inför detta. :arghh: Finns det något mer jag kan göra? Hur får man spridning på en sådan här sak (jag menar Aftonbladet kan ju lätt skriva om vilket skit som helst men att hjälpa till och rädda livet på en liten flicka verkar inte vara något de bryr sig om)?

Snälla snälla kom med förslag och idéer för hur jag kan fortsätta hjälpa. Jag är helt tom på idéer nu :(

Trist som det är:
du behöver acceptera att det är olika villkor beroende på var i världen man bor.
Du kan hjälpa till genom att skänka egna pengar och försöka få andra att skänka.
Men det är nog allt du kan göra.

Att Aftonbladet inte hjälper till att skriva om skandalen att människor i Chile inte har fri sjukvård är ju inte så konstigt.
Det säljer inte lösnummer att beskriva att ett barn i Chile riskerar att bli utan sjukvård om dess föräldrar inte kan betala räkningarna.

Den bistra sanningen är att det finns väldigt många motsvarande exempel i världen, både i Chile och i många andra länder.
Det räcker att titta på jämförelsevis civiliserade USA. Där får man också "bara" den sjukvård man betalar för.

Är flytt till Sverige inget alternativ?

Man får inte omedelbart eller självklart rätt till fri sjukvård i Sverige bara för att man flyttar hit.
Men det är förstås möjligt att flytt vore tillämpligt för TS barndomsvän, både för familjen och för jobb, försörjning o.s.v.
Vi vet ju inte om barndomsvännen är svensk, längre.

Självklart beklagar jag djupt din väns situation.
Men det kan inte vara Aftonbladets sak att uppmana folk att bidra till människor som bosatt sig i ett land där de riskerar väldigt dyr sjukvård.
Klart det inte är Aftonbladets sak. Däremot verkar de tycka att det har nyhetsvärde att ngn har stoppat en buss så att en annan hinner med. Då kan jag tycka att ngt sådant här har om inte mer nyhetsvärde så åtminstone ett informationsvärde för allmänheten där man förstår vad som kan hända om man bosätter sig i ett annat land. Samtidigt som det är en behjärtansvärd sak.

Och ska jag vara helt ärlig så tycker väl jag att min barndomsvän kanske borde tänkt ett varv till innan de flyttade ner men eftersom det går ut över ett oskyldigt litet barn så har jag valt att engagera mig.

Trist som det är:
du behöver acceptera att det är olika villkor beroende på var i världen man bor.
Du kan hjälpa till genom att skänka egna pengar och försöka få andra att skänka.
Men det är nog allt du kan göra.

Att Aftonbladet inte hjälper till att skriva om skandalen att människor i Chile inte har fri sjukvård är ju inte så konstigt.
Det säljer inte lösnummer att beskriva att ett barn i Chile riskerar att bli utan sjukvård om dess föräldrar inte kan betala räkningarna.

Den bistra sanningen är att det finns väldigt många motsvarande exempel i världen, både i Chile och i många andra länder.
Det räcker att titta på jämförelsevis civiliserade USA. Där får man också "bara" den sjukvård man betalar för.
Det förstås. Tänkte mer å att pappan är svensk

Man får inte omedelbart eller självklart rätt till fri sjukvård i Sverige bara för att man flyttar hit.
Men det är förstås möjligt att flytt vore tillämpligt för TS barndomsvän, både för familjen och för jobb, försörjning o.s.v.
Vi vet ju inte om barndomsvännen är svensk, längre.
Det är han, vad jag vet iaf. De flyttade strax innan hans fru blev gravid

Klart det inte är Aftonbladets sak. Däremot verkar de tycka att det har nyhetsvärde att ngn har stoppat en buss så att en annan hinner med. Då kan jag tycka att ngt sådant här har om inte mer nyhetsvärde så åtminstone ett informationsvärde för allmänheten där man förstår vad som kan hända om man bosätter sig i ett annat land. Samtidigt som det är en behjärtansvärd sak.

Och ska jag vara helt ärlig så tycker väl jag att min barndomsvän kanske borde tänkt ett varv till innan de flyttade ner men eftersom det går ut över ett oskyldigt litet barn så har jag valt att engagera mig.
Jag må vara hårdhjärtad men jag tycker inte ens att det är behjärtansvärt. Hur fasansfullt det än är för din vän och oändligt tragiskt för dem.
Men: ska man flytta utomlands är väl typ en av de första saker man kollar upp hur tillgången till sjukvård är? Och sedan försäkrar sig därefter, i den mån det behövs.

Att låta en bebis liv bli beroende av facebookinsamlingar låter totalt ansvarslöst.

Jag må vara hårdhjärtad men jag tycker inte ens att det är behjärtansvärt. Hur fasansfullt det än är för din vän och oändligt tragiskt för dem.
Men: ska man flytta utomlands är väl typ en av de första saker man kollar upp hur tillgången till sjukvård är? Och sedan försäkrar sig därefter, i den mån det behövs.

Att låta en bebis liv bli beroende av facebookinsamlingar låter totalt ansvarslöst.
Jag håller med om att de borde tänkt ett varv till. Problemet som jag ser det är att det går ut över ett försvarslöst barn som redan fått en dålig start här i livet. Det är enda anledningen till att jag försöker hjälpa. Hon behöver alltså fortsatt läkarvård och betalas inte räkningen så får hon inte det. Hade det varit en rent ekonomisk fråga så hade jag inte brytt mig.

Jag håller med om att de borde tänkt ett varv till. Problemet som jag ser det är att det går ut över ett försvarslöst barn som redan fått en dålig start här i livet. Det är enda anledningen till att jag försöker hjälpa. Hon behöver alltså fortsatt läkarvård och betalas inte räkningen så får hon inte det. Hade det varit en rent ekonomisk fråga så hade jag inte brytt mig.
Ja, att du försöker hjälpa förstår jag, det är ju dina vänner. Det skulle jag nog också göra. Men jag skulle ha svårt att gå ut och vädja i omgivningen för människor som satt sig i en så osäker sits. Och jag skulle ännu mindre tycka att det var fel av Aftonbladet om de inte vill skriva om det.

Det ÄR en rent ekonomisk fråga.
I Chile.

Dessutom är det antagligen (och nu är jag dum men har rätt) SJUKvård det handlar om; inte LÄKARvård.

Ja, den ekonomiska frågan drabbar ännu ett sjukt barn i Chile. Precis som den ekonomiska frågan drabbar hundratals, sannolikt tusentals, andra sjuka barn i Chile.

Det ÄR en rent ekonomisk fråga.
I Chile.

Dessutom är det antagligen (och nu är jag dum men har rätt) SJUKvård det handlar om; inte LÄKARvård.

Ja, den ekonomiska frågan drabbar ännu ett sjukt barn i Chile. Precis som den ekonomiska frågan drabbar hundratals, sannolikt tusentals, andra sjuka barn i Chile.
Och på vilket sätt hjälper ditt inlägg mig?

Och på vilket sätt hjälper ditt inlägg mig?
Inte ett dugg.
Men det är en diskussionstråd.
Och jag förstår det känslomässiga problemet men sanningen är, i motsats mot vad du skrev, att det handlar om en rent ekonomisk fråga där sjukvården i Chile är ekonomiskt villkorad.

Jag inser att det antagligen är fel läge men jag visar på ett större perspektiv.

Är föräldrarna svenska medborgare? Är barnet svensk medborgare? I så fall finns det en snårskog av regler att sätta sig in i, genom att ringa diverse svenska myndigheter. Olika regler gäller för svenska medborgare beroende på vilket annat land det gäller. Det finns ju ganska många som har rötter i både Chile och Sverige, så myndigheter på området kan nog ganska snabbt reda ut vad som gäller.

Om barnet är chilensk medborgare gäller ju chilenska villkor. Jag vet inget om det.

@Petruska Kan man få sjukvård betald från Sverige om man är svensk bosatt i ett annat land?
Beroende på i vilket land en svensk medborgare bor så kan hen få både akut och planerad sjukvård i Sverige. Alltså även om man bor fast utomlands och inte betalar skatt eller är folkbokförd i Sverige. Men jag vet inte när det gäller Chile.

Att få vården i Chile betald från Sverige skulle jag inte ens hoppas på.

Beroende på i vilket land en svensk medborgare bor så kan hen få både akut och planerad sjukvård i Sverige. Alltså även om man bor fast utomlands och inte betalar skatt eller är folkbokförd i Sverige. Men jag vet inte när det gäller Chile.

Att få vården i Chile betald från Sverige skulle jag inte ens hoppas på.
Ja, i Sverige förstås. Men detta gällde ju en räkning för vård i Chile och ett barn som är för dåligt för att flyttas, om jag förstått det rätt.

Är föräldrarna svenska medborgare? Är barnet svensk medborgare? I så fall finns det en snårskog av regler att sätta sig in i, genom att ringa diverse svenska myndigheter. Olika regler gäller för svenska medborgare beroende på vilket annat land det gäller. Det finns ju ganska många som har rötter i både Chile och Sverige, så myndigheter på området kan nog ganska snabbt reda ut vad som gäller.

Om barnet är chilensk medborgare gäller ju chilenska villkor. Jag vet inget om det.
Pappan är svensk, flickan är född i Chile så jag vet inte om hon blir svensk medborgare då?

Ska tipsa dem om att kolla med myndigheter iaf. Tack för tipset

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka