Hur kan hennes tänder bli bättre?

Red_Chili

Trådstartare
Mamman till min valp är nu 7½ år gammal. Jag tittade för någon minut sedan på hennes tänder... Det var inte en trevlig syn. Jag tvivlar på att det finns vita fläckar på dem ens en gång... Det är otroligt mycket tandsten (och missfärgningar?).

Någon gång, förhoppningsvis väldigt snart, kommer jag att få hem denna tik. Självklart vill jag då förbättra hennes munhälsa så mycket som möjligt.

Hur kan jag fixa till det där?
Min tanke är att låta henne ha fri tillgång på tuggben, sedan ska jag nog försöka skrapa tänderna lite och även ha i "plaque off" i maten.
Finns det någonting mer jag kan göra och är min "planering" bra?

Sv: Hur kan hennes tänder bli bättre?

Jag kan ge tips på att ge märgben, väldigt effektivt till tandsten.

Men är hela munnen full så rekommenderar jag att ta bort allt hos en veteirnär för att sedan bara "hålla efter".

Jo, funderingar på veterinärbesök finns helt klart... Har galet nära till distriktsveterinär som är trevlig.
Fungerar det när hon är hos mig kan det helt klart bli ett alternativ.

Hur kan jag fixa till det där?
Min tanke är att låta henne ha fri tillgång på tuggben, sedan ska jag nog försöka skrapa tänderna lite och även ha i "plaque off" i maten.
Finns det någonting mer jag kan göra och är min "planering" bra?

Så gjorde jag på min omplaceringstik 4,5 år med tandsten när jag fick henne i våras.

Har skrapat tänderna en gång sedan dess, i början på juli, och det satt inte hårt, utan det gick lätt att få bort beläggningarna, sedan dess jätte fina tänder utan tandsten.

Jo, funderingar på veterinärbesök finns helt klart... Har galet nära till distriktsveterinär som är trevlig.
Fungerar det när hon är hos mig kan det helt klart bli ett alternativ.

Om det är så mycket som du beskriver så rekommenderar jag också helt klart att du tar det hos en veterinär. Då det kan göra det med sedering och en speciell "maskin", har för mig att den använder sig av uv-ljus (ultraljud). Mycket effektivt i vilket fall. Och då kan du själv bara hålla efter som vanligt sen.

Sen finns det någon tandpasta, Bucadog. Hur effektiktiv den är vet jag dock inte :).

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att jag överdrev lite, jag fick en mindre chock då jag såg hennes tänder, för senast jag tittade på dem så var de jättefina.
Det är väldigt mycket tandsten uppe vid tandköttet och det är missfärgat (eller är det också tandsten?) en bit ner på tänderna. I vilket fall som helst så är de inte fina.

Har nu fått veta att tiken ska opereras om ett tag (när vet jag dock inte) för att ta bort en knöl på magen.. Kanske man kan ta tandstenen på samma gång...

Har nu fått veta att tiken ska opereras om ett tag (när vet jag dock inte) för att ta bort en knöl på magen.. Kanske man kan ta tandstenen på samma gång...

det gör man tyvärr inte :). tandbehandlingar är extremt smutsiga och inget man vill blanda med sterila operationer.

jag rekommenderar också en ordentlig munsanering hos veterinären. som flera har sagt så blir det grundligt gjort och smidigare att hålla efter sen :).

Ah, okay. Det tänkte jag inte på. :)

Ska prata med hundens ägare för att kolla vad de tycker är lämpligt.

Lämna in hunden på munsanering Det får jag göra 1-2 ggr/år med min chihuahua-hanne (också 7½ år gammal)... (tandlossning och tandsten, återkommande inflammationer)

det gör man tyvärr inte :). tandbehandlingar är extremt smutsiga och inget man vill blanda med sterila operationer.

jag rekommenderar också en ordentlig munsanering hos veterinären. som flera har sagt så blir det grundligt gjort och smidigare att hålla efter sen :).

Hmm sist jag var med en hund som opererades efter ett trauma (sårskador som krävde styngn + dränage) så skrapade de tänderna på honom.

Hmm sist jag var med en hund som opererades efter ett trauma (sårskador som krävde styngn + dränage) så skrapade de tänderna på honom.

Men det är skillnad på att bara skrapa och att sanera "ordentligt", kanske därför?

Kanske beror på vad det är för operativt ingrepp de gör, ska de öppna upp hunden är det nog viktigare att det är en helt steril miljö än när man syr ihop och sätter drän på sårskador. Eller jag vet inte, är inte veterinär så... På min whippet tog de den lilla tandsten som fanns när de brände bort hans epulid från tandköttet.

På min whippet tog de den lilla tandsten som fanns när de brände bort hans epulid från tandköttet.

ja, vi (ultuna) munsanerar alla munpatienter iaf. lika bra att göra rent och fint när man ändå är igång :).

escodobe: det var nog för att sårdränage inte är en steril operation. men som sagt, det finns kanske dem kan tänka sig att göra det i samband med en "riktig" operation också. våra tandläkare skulle dock inte göra det :).

edit: sedan beror det ju förstås på vad för knöl red_chilis hund ska ta bort. om det är lokalbedövning eller sövning osv. kan bara svara på hur det generellt är (eftersom djurägare väääldigt ofta ställer den frågan ;)

Senast ändrad:

Nu är min ena hunds tänder jättefina och den andra är lite sämre(pga av ålder kanske ,8år).

Jag ger jättemycket ben,grisöron,märgben mm och plaqe off och det tycker jag funkar kanon.Det var ju precis vad du skrev,men det är ingen dum ide.

Jag blöter torrfodret precis innan måltid,så att det iallafall blir lite hårt att knapra på.Undviker allt med socker(finns även i vissa hundgodis om man tittar),dessutom tar jag in pinnar utifrån som hon kan tugga på inne.Allt som är hårt och segt "skrapar" ju tänderna lite.

Gå till en vetrinär och ta bort allt hon har och därefter håll efter noga sen.Lycka till!

Munsanering och tandborstning!! Antar att du redan lärt valpen tandborstning? Bara att börja med denna vuxna oxo äv om det ofta är lite svårare... Börja borsta redan innan munsaneringen så hunden är van och du lätt kan fortsätta direkt efter.

Tuggben är bra men inte alls i närheten så bra som borstning.
Skrapa tänder med tandskrapa är bäst att undvika helt då emaljen skadas onödigt mycket...

Lycka till

Nån har sagt till mig att vissa foder lättare ger upphov till tandsten. Vet inte hur det är med det dock. Tror att det har mest med individen att göra..?

Jag tycker att det är jätteeffektivt att låta dem tugga på ben. Jag köper såna vanliga tunna ben av hud, och har hemma. Hunden äter dem på en minut men de gör ändå stor nytta. Köpte hem en gång just för att han hade fått ganska mkt tandsten på sistone och såg skillnad på ett par veckor, det gjorde andra också. Men man får inte trycka i dem såna ben förstås, då säger magen ifrån, men man kan ju ha ett förråd hemma och ge några ggr i veckan. Sen kan man ju köpa märgben och annat också till och från.

Lät skrapa bort den tandsten som inte gick bort av sig själv, för att den satt så till, hemma. Min syster har skrapa och vanan inne och det tog bara ett par minuter.

Jag hade dock inte gjort det själv om et handlade om mkt tandsten. Då brukar man låta veterinären göra det och de kan även söva hunden om det tar väldigt lång tid eller är svårt att komma åt.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har upprepade gånger läst här på bukefalos om hur svårt det är att veta om hundens tandstatus är okej. Jag har haft veterinären att...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 862
Senast: Takire
·
I
Hästmänniskan Det har varit lite si och så med hästlivet sen jag började plugga på högskolan lite medryttarhästar hit och dit, men det går på något...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Badrumsrenovering - pris?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur