HUR kan egentligen fux bli svart?

Alexandra_W

Trådstartare
Nu har jag funderat länge nog utan att bli klok, men kanske någon här har svar på tal =)

Har ju en welshkille, skimmel född fux. Grejen är den att det som man ser som man tittar ut i hagen är en SVART herre under tidiga stadier av avskimling. Han är i vinterpäls nu och då ser han ju 'mindre skimlad' ut än han är, men ändock.

Och det svarta är verkligen svart, finns ingen rödton i pälsen, inte heller manen. Svansen drar i rött, som en solblekt svart svans ungefär, men..

HUR kan det 'byta' så?

Sv: HUR kan egentligen fux bli svart?

jag vet inte riktigt hur de kan byta så ,
men jag vet de att du se väldigt lätt på hästa vilken fäg dom få å sånt , en svart häst föds aldrig svart utan brun eller nått.

Jag är inte helt hundra på att den är svart. Var själv med om att en fuxfödd fölunge plötsligt vid vinterfällningen verkade svart. Men vid mycket nogran granskning så var han en mycket mycket mörkfux.
Sedan ligger, om jag inte kommer ihåg fel, svart och fux väldigt nära varandra genetiskt. Kommerinte ihåg om det var så att en svart häst var en fux utan rödanlag. Men något i den stilen var det.

Men han ÄR väl inte svart? Är han född fux måste han ju vara fux, även om färgen liksom är svart (fenotypen).

Jag är inte helt hundra på att den är svart. Var själv med om att en fuxfödd fölunge plötsligt vid vinterfällningen verkade svart. Men vid mycket nogran granskning så var han en mycket mycket mörkfux.
Sedan ligger, om jag inte kommer ihåg fel, svart och fux väldigt nära varandra genetiskt. Kommerinte ihåg om det var så att en svart häst var en fux utan rödanlag. Men något i den stilen var det.

de stämmer nog känner igen de håller på och läsa om sånt just nu men har bara kommigt till skimlar:P

Men han ÄR väl inte svart? Är han född fux måste han ju vara fux, även om färgen liksom är svart (fenotypen).

Han var definitivt fux som föl, han delade hage med mitt föl. Försökte lägga ut en bild på honom men photobucket verkar strejka:(

Nej, han är och förblir ju skm född fux. Men jag begriper hur 'röd' fuxfärg kan bli för ögat kolsvart? För hur mycket man än lyser och kollar och ur olika vinklar etc, så pälsen är för ögat kolsvart (utom det där han börjat skimla då), finns inte den minsta rödton i det som är synlig för ögat iaf.

Och fux är ju ee, dvs utan svartanlag, så så fascinerande att det kan se så kolsvart ut, och jag begriper inte hur det går till?

Har ju haft en annan skm född fux, men hon blev ju rödgrå under avskimling, inget 'tonbyte' där inte.

Hade jag inte sett bilder på den här lilla som föl och fux, så hade jag kunnat ta GIFT på att det var fel häst, för det är en skm född svart (alltså skm med grundfäg svart). Men han är och förblir ju fux som grundfärg, men av någon anledning, som jag inte förstår HUR, så det som syns är kolsvart färg. (vet är ID-kontrollant och chipmärkare btw, och hon tyckte bara 'nej du, inte ens chans' ang att han var född fux, tills jag tyckte att 'jodå, jag har sett bildbevis', då fick hon ju inse att 'ja, då är han fux, men eh nä'. Hon hade heller aldrig sett något liknande och stod också och verkligen kollade om det inte var mörkt mörkt brunt/rött/etc, men hon såg samma kolsvarta som jag.

Så jag är ju inte tveksam om vad han har för färg (men det skulle vara fascinerande om han inte skimlade, skulle bli ett himla hallå misstänker jag, varje gång han skulle ID-kollas), men jag begriper inte HUR det kan bli såhär?

Jo, men jag menar ju det. Min welsh är också född fux, hon ÄR fux men ser mer ut som mörkbrun (se bild i Gulbrun-tråden). Så även om han ser svart ut nu så är väl grundfärgen fortfarande fux, eller?

Min ID-kontrollant skakade också på huvudet när hon var här för mina halvblodsungars räkning :D.

Nu har jag funderat länge nog utan att bli klok, men kanske någon här har svar på tal =)

Har ju en welshkille, skimmel född fux. Grejen är den att det som man ser som man tittar ut i hagen är en SVART herre under tidiga stadier av avskimling. Han är i vinterpäls nu och då ser han ju 'mindre skimlad' ut än han är, men ändock.

Och det svarta är verkligen svart, finns ingen rödton i pälsen, inte heller manen. Svansen drar i rött, som en solblekt svart svans ungefär, men..

HUR kan det 'byta' så?
Det är helt enkelt så att skimmelanlaget fungerar så.
Det är därför det är omöjligt att avgöra födelsefärgen på en skimmel även om den inte är helt avblekt.

Som sagt, att han HAR grundfärg fux är det inga tvivel om. Det jag är nyfiken på hur en röd, fuxig fölunge kan gå till att (under avskimling) SE kolsvart ut? Det borde inte gå.. Där jag är nyfiken, hur kan det bli så?

För vad han än SER ut som så är han ju fux, men hur kan en fux SE svart ut? (Brun/mörkbrun är ju en sak, men just svart)

Kom på en sak till. En häst jag hade innan (för läääänge sen) var skimmel född isabell. Jag har bilder på henne som föl, unghäst och sen vuxen. Som unghäst hade man inte kunnat tro att hon var annat än född brun! När hon blev gammal och vit hade hon dock fortfarande gul svans. Fatta första gången (jag köpte henne när hon var 13-14 år) jag försökte tvätta svansen :rofl:.

Det är kanske som Ameo säger att det är skimmelanlaget som spökar till det (fast det stämmer då inte på min welsh, för den har inget skimmelanlag)?

Det är helt enkelt så att skimmelanlaget fungerar så.
Det är därför det är omöjligt att avgöra födelsefärgen på en skimmel även om den inte är helt avblekt.

Utveckla gärna? Att det hänger ihop med avskimlingen har jag ju redan anat, annars blir dte ju helt obegripligt. Men vad gör att det ibland slår så skimmelanlaget? Och hur kan rött se kolsvart ut?

Som sagt grymt fascinerad över det, och mer än lovligt förundrad (och synd man inte kan 'frysa' färgen nu, då hade jag en svart och en röd = himmelriket :devil:)

Alla andra skm född fux jag sett har liksom förblivit röda i varierande grad genom hela avskimlingen.

Fux innebär att det inte finns några anlag för svart.

Det är också så att man inte kan se på en fux ifall den har noll, ett eller två agutianlag (som gör att en svart häst blir brun). Har den max ett sådant så kan den lämna svart avkomma tillsammans med brun partner, förutsatt att även den bruna bara har ett agutianlag.
Det är väl därför det finns nån missuppfattning om att fux och svart hör ihop - vilket de ju inte är, utan de är varandras motpoler.

Min ID-kontrollant skakade också på huvudet när hon var här för mina halvblodsungars räkning :D.

Den här var nog inga problem vid ID-kontrollen som föl, han var ju fuxröd klart och tydligt som föl. Men jag hade visst besvär nu när jag skulle chippa (han är två i maj), vet tyckte ju först 'du här står det helt fel', och hade hon och jag inte känt varandra tror jag hon vägrat chippa honom med motiveringen att det var fel häst till fel pass..

jag tror inte att man vet vad som händer, hur det kan bli sådär

Min var 8 månader när jag id-ade och chippade de andra, då var hon 'mörkbrun'... Hon har väldigt mycket samma färg som min hingstunge och han ÄR mörkbrun :).

Fux innebär att det inte finns några anlag för svart.

Det är också så att man inte kan se på en fux ifall den har noll, ett eller två agutianlag (som gör att en svart häst blir brun). Har den max ett sådant så kan den lämna svart avkomma tillsammans med brun partner, förutsatt att även den bruna bara har ett agutianlag.
Det är väl därför det finns nån missuppfattning om att fux och svart hör ihop - vilket de ju inte är, utan de är varandras motpoler.

Det är ju just det som gör det så fascinerande. Det finns ju inget svart i honom, men ändå kan han SE kolsvart ut, det är det jag inte begriper hur det går ihop. (Och väl aldrig lär göra, men som sagt jagfascineras dagligdags över honom. Han är rysligt snygg som 'svart' och jag tänker ju på honom som svart, så jag låter sinnesförvirrad när jag pratar med folk,f ör att inte tala om när de tycker 'vad fin den svarta är' och jag tycker 'jo, fast han är fux' *s*)

min gamla häst föddes fux, när han var 6-7 år var han mörkt mörkt grå (nästan helt svart) och sen när han var 13 år var han gråskimmel.. blev aldrig helt vit, när han var 29 år gammal hade han fortfarande grå ben..

Liknande trådar

Avel Har ett 1-årigt halvblod som föddes fux men började så smått ändra färg mot skimmel vid ett par månaders ålder med gråa hår i svansen...
Svar
10
· Visningar
1 780
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka