Hur kallt är för kallt

fuji

Trådstartare
Nu när kylan är här blir de lätt att man får hoppa över träningen eller kanske i alla fall de lite snabbare jobben.
Var sätter ni gränsen, och varför?
Är de mest för er eller hästens del?
Hur de än är kan man inte klä sig för allt, jag menar hur tar sig en Michelingubbe i och ur vagnen:D

Sv: Hur kallt är för kallt

Jag ställer aldrig in ett jobb för hästen skull. De tål kylan. Däremot för min egen skull,jag tål den inte lika bra. Nånstans vid -15 så börjar jag fundera hur viktigt passet är,och oftast köra kortare vända. -20 kör jag bara om det är ett måste,typ hästen ska starta eller så.
Hemma kör jag alltid i rochard. Då kan man lida in sig i tjocka filtar osv.

Jag körde jobb idag i -18...funkar faktiskt bra...mycket kläder, stora kängor med plats för tår o dubbla raggisar och tunna fingervantar och stora tumvantar över det, och naturligtvis skydd för ansiktet.

min gräns ligger på -25, o då kör jag så länge jag klarar innan fingrar/tår håller på att trill av;)

Vad roligt och se att fler än jag tycker att hästen klarar mer. I grannstallet som är en ridskola rider man inte om det är kallare än -15.
Jag anser att hästen tål kylan mycket bättre än vi människor och att man kan köra hyffsat hårt fast termometern säger -20.
Men idag måste jag erkänna att jag backade, skulle ut en sväng innan jobbet men termometern sa -31:crazy:

Vad roligt och se att fler än jag tycker att hästen klarar mer. I grannstallet som är en ridskola rider man inte om det är kallare än -15.
Jag anser att hästen tål kylan mycket bättre än vi människor och att man kan köra hyffsat hårt fast termometern säger -20.
Men idag måste jag erkänna att jag backade, skulle ut en sväng innan jobbet men termometern sa -31:crazy:
Vi körde fort härom dan i -20 och det gick riktigt bra.
Jag har: Långkallingar, mysbyxor termobrallor och ovanpå det vinerdress byxor
t-shirt, collegetröja vinterdressjacka och ytterligare en jacka med capuchong på. Halsduk som täcker nacke, haka och en varm mössa och capuchongen uppdragen över huvudet. Får jättebra vindskydd för kinderna då. Glasögon. På fötterna moonboots och över dem ett par skor gjorda av varm filt---lätt att ta på, lätt att ta av. På händerna vinterhandskar och rejäla tumvantar över.
Jag fryser bara om nästippen....
För tävling tror jag banorna ställer in vid -26...för kuskarnas skull.
Jag vände hemmåt förra vintern då jag var ute vi -28. Det kände jag att jag inte klarade.
gulan
gulan

...alltså...om det är kallare än -20 skulle ingen j-l kunna få ut mig o köra häst...No Way ....

Kör i de flesta temperaturer. Men det är klart-då tempern närmar sig -30 strecket så slirar jag kanske nån dag:D Tyvärr så kan vi ju ha ihållande kyla i flera veckor så bara för att termometern visar kallare än -20 kan man ju inte ställa hästarna. Det kan lika gärna betyda att de får stå i tre veckor...

Är det kallare än -20 så blir det inga pass som varar i timmar direkt. Den lilla rundan är 1,3 mil och travar man hurtigt från stalldörr till stalldörr så tar det inte mer än 25 minuter. Man hinner inte frysa ihjäl på den lilla stunden:laugh:

Men man är ju som en stoppad korv och snacka om att ha toarullar på ögonen. Man varken ser eller hör åt sidor eller bakåt och att kliva i och ur vagnen görs på sumobrottares sätt:D

Vi kör på, men vid minus -25 börjar man backa.
Ridfolket kollar konstigt när man kör förbi deras stall som en sumobrottare.
Jag måste ha rånarluva upp till ögonen =P Dock har händerna fått lida lite denna vecka då vintervantarna har fått fötter under sommaren. Så i veckan blir det shopping.
Tycker jag håller mig skapligt varm trots många hästar att köra. Gäller att se till att man aldrig blir fuktig i mellan hästarna.
Älskar att snön är här och träningen kan flyttas från banan till grusvägar med snö. Alla hästar bara blommar ut i miljöomväxlingen =)

Jag fick en tanke i går - minus 15 och en ridlärare som ska stå och vara alert och instruera elever? Jag tror jag förstår tänket där också...

Människan igen...

Ridläraren har jag full sympati för. Men att stänga stallet helt för all ridning är för mig obegripligt.
När jag rider brukar jag få upp värmen ganska omgående, men jag gissar att de som rider ofta har bättre flås än jag och det är därför:D

Körde på hemmabanan en gång i typ 1.30 tempo, (gick på gymnasiet), då var det -23. Jag var tvungen att fortsätta och göra bra ifrån mig, läraren tittade ju på.
Drabbades av hypotermi pga att jag var för stolt att säga ifrån när jag bokstavligt talat var på väg att frysa ihjäl :o
Men hästen var alltigenom oberörd !

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
421
Senast: Pegasus63
·
Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
526
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Cattis_E
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka