Hur jobbigt är det igentligen att pulsa i snön?

F

fnorr

Efter flera âr utomlands känns det som jag inte pulsat i snön sedan jag hade ponnyn i början pâ 80-talet. Idag var det dags igen, det var blöt tung snö och gräsvall under, plusgrader. Skrittade, bara lite galopp och en del trav. Höll pâ en halvtimme och upplevde det som om hästen tyckte det var mkt ansträngande och han har ändâ bâde muskler och kondis! Kanske ska tillägga att han har "grymma"bakben han jobbar alltid mkt bakifrân....och tror att det därför blev ändâ jobbigare, hade kotorna bak nästan uppe under magen.

Sâ hur jobbigt var det här? Vad kan man likna det vid?
 
Sv: Hur jobbigt är det igentligen att pulsa i snön?

vet inte vad man kan likna det med, men det är ju faktiskt väldigt ansträngade för hästar. du kan ju tänka dig själv, gåendes/joggandes i djupsnö (tung/blöt dessutom) med en ryggsäck på ryggen? jag skulle ivarjefall tuppa av efter bara en kort stund haha :D
 
Sv: Hur jobbigt är det igentligen att pulsa i snön?

Det är väl lite som att gå i djup tung sand...så skulle nog jag kunna tänka mig att det är :cool:
 
Sv: Hur jobbigt är det igentligen att pulsa i snön?

Prova själv med en stor ryggsäck på ryggen så kan du nog jämnföra med nånting på egen hand
 
Sv: Hur jobbigt är det igentligen att pulsa i snön?

JOBBIGT!

Tar både på styrka och kondition - så det är jättebra träning men skall nog användas med viss måtta... och utifrån hur vältränad hästen är förstås.
 
Sv: Hur jobbigt är det igentligen att pulsa i snön?

Hej!
Det är JÄTTE-ansträngande att träna i djupsnö. Det är mycket jobbigare än att gå i djup sand. Även de mycket vältränade hästar ska man vara försiktig med hur mycket man rider i djupsnö med.
Djupsnö är väldigt bra träning, men man ska veta att det även sliter mycket på muskler, senor, leder osv om man rider för länge.
Ett bra sätt att träna i djupsnö är att rida någon minut, sedan ut på plogad väg eller likn, sedan någon minut i djupsnö igen osv. Så kallade intervaller. Det jag försöker säga är att man ska vara försiktig med att plumsa för länge eftersom det väldigt fort bygger kraftig mjölksyra och då börjar bryta ned och slita på muskler, senor och leder istället. Det är när hästen får mycket mjölksyra och blir trött i senor och leder som slitaget börjar komma.
Rider man "intervaller" i och ut ur djupsnön bygger det bra och sliter inte på samma sätt. Man ger även hästen en chans att transportera ut mjölksyran ur musklerna när man växlar mellan plogad väg.
 
Sv: Hur jobbigt är det igentligen att pulsa i snön?

Bra, dâ vet jag att jag ska ta det lite "easy" med den sortens träning;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp