Tack!
TS:
200 meter är ett okej sök när han inte är äldre. Jag vet faktiskt inte riktigt hur stort sök stötande hundar har generellt?
Jag fick för mig att det skulle vara en ställande hund, och då skulle man kanske jobba för att få ut söket ännu mera. 200 meter är ganska trångt då.
Ja, jag antar det. Han är självständig men det är ju familjestarka hundar som gärna vill hålla sig nära familjen. Hur tränar man på att få honom längre bort?
Ska han gå eftersök är det bra att bara nöta, nöta, nöta blodspår, och gärna under olika väderlek osv. Gärna också med olika viltslag, olika sorters blod, olika underlag, variera liggtid osv, osv.
Eftersom ni ska släppa honom på björn kan det vara bra att träna på lite längre spår så småningom, uppemot 1,5-2 km ivf, eftersom man ofta släpper hundarna på löpan när man jagar björn.
Viltspårprov kan dom gå fr om att dom är 9 månader gamla, och anlagsprovet är ganska enkelt. Ca 800 m med fyra vinklar, 15 meters bloduppehåll och en liggtid på 2-8 timmar. Öppen klass är lite svårare, med mindre blodmängd och längre liggtid. Det är även fler bloduppehåll, även i vinkel, samt skottprövning.
http://www.skk.se/Global/Dokument/Prov-och-tavling/regler-for-viltsparprov-T36.pdf
Ja viltprovet verkade ganska enkelt. Nu har vi bara kört blodspår ett par gånger men han fattade direkt och tyckte allt vi gjorde var för enkelt. Men då hade vi liggtid på under timmen.
Jag har ju en hund där apportering ingår i jaktproven, och därför tränar jag apportering. Med spetshundar är det inte så vanligt, och enligt min erfarenhet är spetsarna inga bra apportörer direkt heller, även om det säkert finns undantag.
Enligt amakitaklubben verkar rasen inte ha några jaktprov alls, vilket känns lite märkligt om hunden ska vara en utmärkt stötande hund.
Att testa honom på björn nu är alldeles för tidigt, det kan nog vara lagom när han är runt året och uppåt. Att lägga spår med björnskinn osv borde ni nog ändå börja med så tidigt som möjligt för att han ska vänja sig vid lukten. Björn är ju ändå vårt största rovdjur, och de allra flesta hundar reagerar på lukten av björn i början. Ni borde kunna "hälsa" på permobjörnen också, utan att den rör sig. Det är viktigt att börja träna tidigt
På vilket sätt menar du att rasen utvecklas långsamt?
Min kompis jämte är t ex godkänd på björn vid hägnet i Junsele, men jagar inte björn i verkligheten eftersom han fegar ur.
Vet ni hur han reagerar på skott?
Jag ska börja leta skinn och grejer, om inte annat så är det säkert något han skulle tycka är roligt att jobba med även om det inte är skarpt läge.
Att det tar lång tid för dem att mogna i huvudet. Att en Akita börjar bli.. vuxen först vid 3års ålder medan de flesta andra börjar mogna ordentligt vid 2
Nej.. eller nja.. Vi har varit i närheten av skjutbanan och gått i skogen (1km) och då när dom sköt reagerade han inte alls. Han reflekterade inte ens över det.