Hur "isolerar" ni era dräktiga ston?

lady_vip

Trådstartare
Med tanke på olika bakterier och virus, hur skyddar ni era ston? Tänker främst på er som kanske bara har ett sto som betäcks.

Man kan ju inte gärna stänga in dem nånstans och släppa ut dem när de har fölat, och jag vill inte slänga ut mina hyreshästar för att köra säkert.

Var är det störst risk att åkande hästar tar med sig sjukdomar hem, tävlingar? Träningar? Hur kan man minimera att de tar med sig ngt hem?

Har ev. hittat ett isolerat bete till mitt sto där hon kan gå juli och augusti efter betäckning (, betäcks sent, sen får hon åka hem som sällskap till sin bästis som inte kan gå på höstbete), men det är ju hela vintern... Iofs är det mest islänningarna som åker på nån träning ibland och de går i hagen brevid, men planen är ju att de ska tävlas lite.

Eftersom hon kastade 2007 pga bakterier (iofs kom de då från djursjukhus, så antagligen var det abortvirus) är jag ganska löjlig nu.

Sv: Hur "isolerar" ni era dräktiga ston?

I ditt fall blir det ju svårt att isolera hästen, speciellt om du har inhyrningar som åker och tävlar.
Du kan ju uppmana dom att inte låta sina hästar ha kontakt med andra på tävlingsplatsen, dvs inte dela hö-hög med andra, inte låta hästarna nosa (för att hälsa :grin:) på andra osv. Alltså hålla en viss distans till de övriga på tävlingen.

Sen är det ju bra om ni kan hålla isär era hästar så mycket som möjligt hemma också.
Så mycket mer kan ni nog inte göra.

Mina inhyrningar tränar ca varannan vecka och planen är nog att de ska tävlas max en gång i månaden, men de är väldigt vettiga och tillåter inte hälsningar;)

Hörde lite löst av en vet. när mitt sto kastade att man kunde vaccinera alla hästarna mot abortvirus, även de som inte är dräktiga? Men det verkar ju lite planlöst och framförallt dyrt, dessutom inget jag kan säga åt mina inhyrningar utan bara göra på mina egna, men gör man verkligen det?

När mitt sto stod på en stor anläggning som användes flitigt både nationellt och internationellt till tävling och träning så vaccinerade jag även mot abortvirus, mest för att jag ville ha ett grundläggande skydd. Men det är inte standard att göra så. Att vaccinera ett dräktigt sto däremot är en bra åtgärd om man har mycket rörelse på gården, skyddar inte 100% men man får göra det man kan.

Okej, och eftersom det inte skyddar till 100% så är det ju definitivt inte lönt att vaccinera alla hästar, speciellt inte eftersom de väl kan bära på det även om de är vaccinerade...?

precis, jag skulle bara ha vaccinerat det dräktiga stoet och hållt tummarna.

Jag vaccinerar mort abortvirus, och sen har jag stallet uppdelat. Jag har fyra boxar inkl de stora fölboxarna inne, samt tre uteboxar i andra änden av stallet.

När ny häst kommer får den bo i utebox tillsammans med kompis. En tom box mellan om de inte ska gå tillsammans. De går inte i angränsande hagar.

Under vintern har jag varit extra petig och bytt vantar och jackor under en veckas tid när det kommit ny häst från större stall. Är allt ok efter två veckor är jag inte lika noggrann längre och efter tre veckor anser jag att det är lugnt.

Jag får ett nytt sto på söndag som ska föla hos mig så nu gör jag ett byte och hon och ett annat sto får bo i uteboxarna.

Jag har ju tävlingshästar också och där är jag bara så försiktig jag kan. Står inte så nära de andra vid samlingar osv.

Man får göra så gott man kan tror jag. Man kan åka på smittor även om man är superförsiktig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka