Hur illa är det att rida till och från?

Galapago

Trådstartare
Jag överväger att köpa en häst från ett försäljningsstall jag ridit hästar för en kortare tid.

Hästen i fråga är 6 år och har blivit riden väldigt sporadiskt, bara stått i långa perioder för att då och då ridas ganska hårt eller tex. löshoppa när spekulanter kommit.

Denna hästhållning är inget jag försvarar, men undrar vad ni har för synpunkter och erfarenheter vad gäller hållbarhet för en häst som blivit behandlad på detta viset?

Sv: Hur illa är det att rida till och från?

De hästar som jag vet har ridits så har inte hållt. Men där tror jag det beror på alldeles förkorta igångsättningar. Går hästen igenom besiktningen vid köpet och man tar en lång och igenomtänkt igångsättning så minskar nog riskerna rejält.

Har erfarenhet av 5-6 hästar.

Tror som fg att om hästen går igenom besiktningen och du lägger ner ordentligt med tid på att bygga upp musklerna när du sätter igång så är det förmodligen ingen fara. Det är ju som du själv skriver inte optimalt men hästen är förhållandevis ung och har ju haft möjlighet att läka ev överansträngningar om den nu stått periovis också. Inget som skulle avgöra mitt hästköp iaf.
Lycka Till!

Det beror nog mycket på vad hästen har för andra förutsättnigar, dvs korrekt exteriör, stora hagar och annat.
Det låter som ett väldigt bra sätt att överanstränga en häst om den dessutom inte fått möjlighet att röra sig ordentligt i en vettig hage.
Men har den fått gå ute ordentligt under uppväxten och du ger den lång tid att bygga upp sig så bör det inte vara någon fara om den är hel i dagsläget.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 663
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård