Hur i hela friden ska jag....

Apollo

Trådstartare
få hunden att låta bli katten.
Det är en welsh springer spaniel på 5 månader.
Hon blir tokglad när dom träffas och vill leka, katten vill inte leka med henne. Han är gudomligt snäll och säger inte ifrån utan ligger snällt och tar emot.
Hon gör inte illa katten på någe vis utan inbjuder till lek på hundars sätt, jag tycker uppriktigt synd om honom. Men hårdhänt blir det ju när hon lägger tassen på och skäller på honom för att han inte vill leka.
Hon vet vad ett nej är men i dessa lägen så blir hon lite blockerad så det når inte riktigt fram utan man får ryta i lite. Då slutar hon en stund men sen när katten rör på sig så är det igång igen.

Snart är ju vintern här och katten kommer mer och mer att vara inne och redan nu är det fullt sjå att uppfostra när de träffas och hålla koll på henne. Katten har en egen avdelning som är hans och vårt sovrum är hans sovplats så han har ställen att fly till men han vill ju också vara med oss. Så är det någon som har ett bra tips.

Kan jag "straffa" henne på något sätt så hon tror det är katten som säger ifrån och hon tycker det är obehagligt och inser att han är ingen lekkompis.

Sv: Hur i hela friden ska jag....

Katten säger nog ifrån om den blir för hårdhänt hanterad. Här finns en kattunge och en ettårig tax, de leker intensivt med varandra, hunden drar omkring katten i svansen, han finner sig i det. Sen kopplar katten en halvnelson på hunden och biter han rejält. Inget skäll eller jamande alls. Sen somnar dom jämte varandra. Leken är ju alltid lite hårdhänt när dom är små. Oroa dig inte, låt dom hållas.

Sprayflaska m vatten - men se till o sikta rätt så inte kattstackarn får en dos.

Låt det hela vara katten kommer att lämna tre jack på nosen på jycken när gränsen är nådd.
Katter brukar godta en hel del så länge det handlar om en valp men när katten anser att det ska uppfostras - då uppfostras det!
Jag har aldrig varit med om att inte hund och katt inte kommit överens i slutänden.

Ja jag hoppas att han snart börjar säga ifrån, har sett idag att han tar tag i henne med tassarna men han har nog klorna inne, snäll som han är.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 516
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 283
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 707
Senast: DizAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023