Hur högt ska hästen vara utbildad?

L

lina_plutt

Hejsan!!

Jag funderar på att slå till och köpa mig en häst...
Eftersom jag är dressyrintresserad men inte särskillt kunnig i grenen så undrar jag hur högt utbildad en bra läromästare ska vara..
Jag vill gärna kunna utvecklas mycket med hästen.

MVH/Lina

Sv: Hur högt ska hästen vara utbildad?

Det är bara du som kan bestämma det, det är ju du som ska rida den och förhoppningsvis ha hjädje av den! Om man själv är "under utbildning" eller vad man ska säga, så är det bäst (tycker jag) att man skaffar sig en häst som är välutbildad och snäll men ändå med vissa kvalitéer. För om man skaffar en outbildad häst så kan det lätt bli fel om man inte har tillgång till hjälp hela tiden när man rider. Om man skaffar en häst som kan allting men som är "tråkig" så kommer man ju komma ikapp hästens utbildningsgrad och då kanske det inte är så roligt att stå där med en läromästare som kanske inte kommer kunna hävda sig på tävling. Det beror helt på vad du ska ha hästen till, om du så småningom vill tävla eller om du "bara" vill träna på hemmaplan. Men en läromästare över lag tycker jag ska gå MINST LA utan problem. Det är skänkelvikning och förvänd galopp i princip och det tycker jag att en utbildad häst ska klara av, oavsett kvalité. Det allra bästa är om du kan ta hjälp av en tränare eller någon annan duktig hästmänniska som kan hjälpa dig att hitta en häst som passar just dig, det är inte helt lätt att göra det själv. Lycka till!

Jag har haft en suverän läromästare. :love: Ett sto på 15 år som tävlat msv och ägarinnan tränade svår dressyr på. Jag skulle ha tagit henne på foder, men hon hade lite krångel med sin länd, så det blev inget, tyvärr!

En otrolig häst att få in känslan på! *saknar dig min lilla gumma* :cry:

Det viktigaste för mig är att hästen arbetar i en en stadig from! Du ska inte behöva kämpa som ett djur för att få den att gå på tygeln i skritt. Försök att se/känna om hästen rör sig stelt, verkar ha spänningar m.m. Ta med en kunnig människa om du är osäker på att du kan se själv. Men som sagt, huvudsaken är att hästen går i en stadig och välbalanserad form, sedan behöver den inte kunna galoppombyten i varje, eller ens perfekta skänkelvikningar. Det är ju "lätt" att lära in!

Lycka till! :)

Jag skulle nog säga minst lätt A, men den behöver ju inte ha startat. den ska kännas mjuk och fin och röra sig utan hinder. sen beror det ju på prisklassen. Det är känslan som avgör!

Tack så mycket för era råd, de kommer att vara till stor hjälp i mitt sökande =)
MVH/Lina

Jag håller med de andra! LA möjligtvis MSV är väldigt lagom för första läromästaren. För högre än så blir lite "slöseri" på första hästen för man hinner oftast inte (om man inte har det så förspänt så man kan träna för duktig tränare varje dag) komma ifatt så högt innan hästen blir pensionerad. Så det är bättre att spara de pengarna till häst nr 2 när du själv ligger på LA/MSV-nivå ridmässigt och då skaffa en läromästare som gått svårklass!

Håller med de som sagt minst LA, men att mycket högre kanske du inte behöver just nu. Men när du har chansen så rucka inte på kunskaperna hos din tilltänkta när du väl bestämt dig för nivån, för det har du igen hundrafalt när du själv är ute efter just det - att själv vilja lära dig på en bra läromästare!

lycka till!

Jag tycker att hästen ska kunna minst MSV rörelser för att man ska kunna kalla den läromästare. Iallafall om du vill kunna utvecklas med den. Det allra bästa vore ju om du kunde hitta en som gått svår klass.

Min läromästare hade tävlat intermediere, men tränade alla rörelser. Underbar att lära sig på, då man fick lära sig känslan av hur det skulle kännas och kunna föra över det på någon annan häst. Har snart lärt min 22 åriga halvblodsvalack att byta, och det hade jag aldrig klarat om jag inte haft en läromästare att pröva på först..

Fast hur mkt kunde du innan du fick din läromästare? Var du helt grön vad det gäller dressyrridning? (och då menar jag inte ridkunskaper förövrigt)

Jag kan knappt ta tillvara på min läromästares kunskaper (svårklass-alla rörelser) nu idag fast att jag hade kommit ganska långt innan jag skaffade honom. Och hade jag fått honom redan som första häst så skulle jag garanterat inte ha fått nytta på ens 1/5 av hans kunskaper. Det är nästan så att jag önskar att jag hade fått honom nu som nästa häst istället (när jag själv kan hantera ridningen någorlunda upp till George/Int.) eftersom han snart kommer pensioneras. Jag kan nästan med sorg se tillbaka på hur synd det var att jag ibörjan inte kunde det som jag kan nu eftersom att åren med en läromästare är (oftast) begränsade i och med att de är lite äldre.

Jag hade tävlat&tränat innan dock bara upp till LA nivå..men från MSV och uppåt lärde jag mig det mesta på honom, men inte allt. En del rörelser som han hade svårt för har jag lärt mig på en annan häst. Jag har fortfarande den åsikten att den ska lägst ha gått MSV för att kallas läromästare. LA kan nästan vilken som helst häst gå, det är inga svåra rörelser alls där. Jag tycker att en LA häst kan det som alla hästar "bör" kunna. Det lär man ju dom tidigt..

Senast ändrad:

Jo det håller jag helt med om! :) Jag kallar heller inte en häst för läromästare förräns minst MSV egentligen. Men en riktig läromästare i mina ögon är svårklassutbildad.

Men jag tycker fortfarande inte att man ska ha en svårklassutbildad häst som första häst... jag tycker det är resursslöseri...

Alltså det kan jag på ju hålla med om. Det var ju inte min första häst, men det var den första jag fick känna hur allt skulle kännas på. Hade honom på foder tills han fick somna in. Så det var en gammal herre som var pensionerad från tävlingsbanorna.. Då är det väl inte lika mycket slöseri?

Nej, förlåt jag menade absolut inte så....!!! :eek: Sorry!

Jag bara tänkte på grundfrågan; hur långt bör första hästen vara utbildad för att det inte ska vara för lite, typ...

Och det var ur den synvinkeln som jag menade att det i mina ögon är slöseri att köpa en svårklasshäst som första häst för dyra pengar. Bättre att spara en sådan till typ häst nr 3. Det var bara så jag menade...!

Jag hade absolut inga åsikter om ditt val av häst eller ev tillvaratagande av dennes resurser...
*skäms för att det gick att tolka det så* :o

Neej, det var nog bara jag som tolkade det fel! ingen fara alls du behöver inte be om ursäkt! då är jag helt med och jag håller helt med också! :D

lina_plutt skrev:
Hejsan!!

Jag funderar på att slå till och köpa mig en häst...
Eftersom jag är dressyrintresserad men inte särskillt kunnig i grenen så undrar jag hur högt utbildad en bra läromästare ska vara..
Jag vill gärna kunna utvecklas mycket med hästen.

MVH/Lina

Minst MSV B.
Stadiga byten och samlig/ökning ska fungera i alla gångarter.

För mig kan en grundutblidad häst gå LA.

I vilken prisklass brukar en dressyrhäst med msv utbildning ligga på idag?
//Lina

Det beror på flera saker...

1. vilken ålder det är på hästen
2. vilka gångarter den har
3. om den är tävlad MSV
4. om den haft framgång i MSV
5. om den har potential för högre klasser
6. eller om den bara är utbildad MSV dvs ej tävlad

Fast jag har ett visst minne om att vi inte får diskutera priser här på forumet för moderator.. vi får se ;)

Nu har jag själv inte letat häst på ett tag så jag har inte stenkoll längre (finns säkert ngn annan som har bättre :) ) men jag tror att för en medelåldershäst med ganska så neutrala gångarter och som är tävlad litegrann så får du nog ändå räkna med ca 60-70 000. Har den sen hyfsade gångarter så får du lägga till lite mer. Likaså om den haft lite placeringar och inte är allt för gammal. Då börjar det nog närma sig runt 90- 100 000. Men för en bra, ung häst med goda, utvecklingsbara gångarter och med potential i klasserna så får du räkna med ca 150.000 och däröver.

En god LA häst som är ca 12-13 år eller äldre men inte direkt tävlad kan du nog hitta för en 50.000 kr skulle jag tro..

Men som sagt jag har inte stenkoll längre... men det är stor skillnad på vad de begär i Ridsport etc mot vad de får ut för sina hästar. Priserna ligger ganska så trissade i annonserna. Fast jag har sett lite godbitar på senaste tiden...

Jag har ingen större koll nu, men köpte en MSV häst för 3 år sedan.
Han fick dock tyvärr åka till trappalanda sen pga strålbenshälta. :cry:
Men iaf så köpte jag honom för 80 tusen, då var han placerad o hade vinster i MSV klasser samt hoppad 120,tävlad 110 felfritt.
Han var då 10 år men saknade stam.

Jag håller med ovanstående, en läromästare ska var stadig och kunna tillräkligt så att man har en chans att åtminstone träna lite rörelser... Jag köpte min när hon var elva, hade då vunnit LA och MSV som sexåring och utbildats med sikte på högre klasser. Nu köpte jag henne billigt som "skadad" (kotledsinflammationer) men hon har inte varit halt en dag *ler* men när jag kollade runt skulle en häst av hennes kaliber ligga på 150-250 000:-, en till åren kommen MSV häst bör du få för 80-100 000:-...
Framförallt tycker jag att du ska ha en häst som du trivs med och som är som sagt stadig och har möjlighet att utvecklas på, så om den inte kan alla rörelser så kan den alltid lära sig, eller hur?

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
880
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 173
Senast: Emro
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 579
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 451
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Regntäcke
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Nyårsafton i stallet - 2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka