Sv: Hur högt ska hästen vara utbildad?
Det beror på flera saker...
1. vilken ålder det är på hästen
2. vilka gångarter den har
3. om den är tävlad MSV
4. om den haft framgång i MSV
5. om den har potential för högre klasser
6. eller om den bara är utbildad MSV dvs ej tävlad
Fast jag har ett visst minne om att vi inte får diskutera priser här på forumet för moderator.. vi får se
Nu har jag själv inte letat häst på ett tag så jag har inte stenkoll längre (finns säkert ngn annan som har bättre
) men jag tror att för en medelåldershäst med ganska så neutrala gångarter och som är tävlad litegrann så får du nog ändå räkna med ca 60-70 000. Har den sen hyfsade gångarter så får du lägga till lite mer. Likaså om den haft lite placeringar och inte är allt för gammal. Då börjar det nog närma sig runt 90- 100 000. Men för en bra, ung häst med goda, utvecklingsbara gångarter och med potential i klasserna så får du räkna med ca 150.000 och däröver.
En god LA häst som är ca 12-13 år eller äldre men inte direkt tävlad kan du nog hitta för en 50.000 kr skulle jag tro..
Men som sagt jag har inte stenkoll längre... men det är stor skillnad på vad de begär i Ridsport etc mot vad de får ut för sina hästar. Priserna ligger ganska så trissade i annonserna. Fast jag har sett lite godbitar på senaste tiden...