hur högt/lågt ska bettet vara?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 4 957
U

Uddatyp

hur högt ska bettet sitta?
hur vet man att de sitter bra?
någon som kanske kan visa en bild på hur högt/lågt bettet ska vara?

har hört att de ska vara 3 veck i mungipan på hästen?
vet ju att de e olika från häst till häst men en normal häst liksom?
hur brukar betten sitta?

Sv: hur högt/lågt ska bettet vara?

Det senaste jag hört är att det inte ska vara några veck alls. Jag tycker iofs att det befor på hästens mun och vilket bett man har. På min gamla häst så var jag tvungen att ha ett par veck annars glappade sidostyckena, detta oavsett vilket bett jag hade. På min nordis blir det oftast inga veck, förutom på ett rakt tränsbett jag red på ett tag.

Det är jätteolika var hästarna vill ha bettet, men ett bra mått är att bettet ska sitta 2 fingrar från första käktanden (även kallad P2).

hur vet man vart den är?
kan man se de på nåt sätt?
eller får man få hästen o gapa o sen se på ögonmått?

Sätt på tränset, känn efter med fingret ovanför bettet om där är tillräckligt med mellanrum mellan bettet och den första tanden :) Bettet ligger ju på lanerna och där har hästen som bekant inga tänder.

Du ska inte räkna veck alls. Vart bettet ska sitta beror på var hästens kindtänder sitter. När bettet sitter i munnen så tar du och lägger ditt pekfingen mot kinden och trycker lite försiktigt så att du känner första kindtanden det ska få plats 1-2 fingrar (beror på om du har tjocka eller tunna fingrar) mellan första kindtanden och hästens bett. Detta för att inte bettet ska slå i kindtanden vid ett tygeltag. Kommer bettet längre ner slår det i framtänderna och det är inte heller behagligt för hästen. Glöm allt du läst eller hört om att räkna veck. Känn efter vart hästen har sina tänder så får du bettet på rätt ställe. På vissa hästar blir det veck och på andra inga veck alls.

okej..då vet ja....tack alla för alla svar.

Rent generellt brukar man säga att 2 veck i mungipan ska det vara. Då är det lagom höjd för att hästen inte ska frestas att lägga tungan över bettet stup i ett.
Många hästar trivs dock med bettet något lägre, speciellt om det gäller stångbett.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 147
Senast: Pinus
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 658
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka